Bukefalos 28 år!

Vilken travsele?

Sv: Vilken travsele?

Nora skrev:
Då är du välkommen att inspektera honom om du vill!! Annars kan jag garantera att hans utrustning inte stör honom. Snarare att det stör att ha en tjock madrass under. En bra sele ska ju ligga bra utan att man behöver stoppa runt om. Du lägger ju tex en pad under en sadel som inte passar men en passande har du bara ett schabrak under för att skydda lädret.
Skulle jag visst kunna göra, men mil ersättningen till Umeå är nog lite i grövsta laget? :smirk:

Du behöver inte heller ta det personligt, jag skrev bara att bilden inte sa mig något, inte att din häst led.

Förövrigt och i allmänhet så är anläggningsytan på en sele ganska liten/smal och den spänns ganska hårt över underliggande muskulatur... Vilket gör att jag skulle anse att man bör använda ett tryckutjämnande undrelägg som ger en bredare anläggnings yta..
 
Sv: Vilken travsele?

Humelibumlan skrev:
Förövrigt och i allmänhet så är anläggningsytan på en sele ganska liten/smal och den spänns ganska hårt över underliggande muskulatur... Vilket gör att jag skulle anse att man bör använda ett tryckutjämnande undrelägg som ger en bredare anläggnings yta..

Exakt (och det gäller både kör och travselar) :idea:

Just av den anledningen är jag väldigt nyfiken på den sele som Jim Oscarsson använder på en bild jag sett. (se mitt inlägg högre upp)
Manken är helt "fri" och trycket fördelas både under magen och längs ryggen. Den ser ut att vara väldigt skonsam som träningssele.

Du har inte möjligtvis sett bilden på Sundbyholm ? Finns i en kalender på kliniken.
 
Sv: Vilken travsele?

lsz skrev:
Exakt (och det gäller både kör och travselar) :idea:

Just av den anledningen är jag väldigt nyfiken på den sele som Jim Oscarsson använder på en bild jag sett. (se mitt inlägg högre upp)
Manken är helt "fri" och trycket fördelas både under magen och längs ryggen. Den ser ut att vara väldigt skonsam som träningssele.

Du har inte möjligtvis sett bilden på Sundbyholm ? Finns i en kalender på kliniken.
ska till kliniken på torsdag... ska kika då :D
*Funderar på om det inte är en sån där gummi sele som lasse har?*
 
Senast ändrad:
Sv: Vilken travsele?

Det kan inte vara en FinnTack PG-sele tror du?
Den smalnar av över manken och är bra hög, sen är maggjorden "oval" och säkert 15 cm bred mitt på.
 
Sv: Vilken travsele?

Har du nånsin klämt på en bra sele?

Jag spänner inte min sele särskilt hårt, bara så den sitter där. Anläggningsytan är stor, och det finns gott om plats för både rygg o manke om det skulle behövas. Selen är även stoppad så om man nu måste spänna hårt av nån anledning så bibehålls ändå lite mjukhet och plats för muskler att röra sig.

Och förresten, om selen är gjord för att bära vikt under magen, då är det nåt helt fel på vagnen.

Observera att detta är ett körforum och inte ett travforum, så era tokigheter får ni hålla där :)
 
Sv: Vilken travsele?

snigelfarmor skrev:
Har du nånsin klämt på en bra sele?

Jag spänner inte min sele särskilt hårt, bara så den sitter där. Anläggningsytan är stor, och det finns gott om plats för både rygg o manke om det skulle behövas. Selen är även stoppad så om man nu måste spänna hårt av nån anledning så bibehålls ändå lite mjukhet och plats för muskler att röra sig.

Och förresten, om selen är gjord för att bära vikt under magen, då är det nåt helt fel på vagnen.

Observera att detta är ett körforum och inte ett travforum, så era tokigheter får ni hålla där :)
Du, tråden ligger under trav.. :angel:

Och bilden du visar ger ingen bred anläggningsyta alls....
 
Sv: Vilken travsele?

snigelfarmor skrev:
Observera att detta är ett körforum och inte ett travforum, så era tokigheter får ni hålla där :)

Om jag inte hamnat helt fel så är jag på "trav". Jag undrade just varför det diskuterades körselar här. :confused:

Att "Snigelfarmor" går in på forumet trav ibland enbart för att kritisera travsporten är jag däremot van vid. :mad:
 
Sv: Vilken travsele?

Jag är också rätt säker på att tråden ligger på trav... :eek: :eek: :devil:

Speciellt med tanke på vad tråden heter...

/// ghost
 
Sv: Vilken travsele?

Lines skrev:
Ring upp Jim och fråga!
/Lines-oxå nyfiken

Vi ska fråga nästa gång vi ser honom (eller henne).
Återkommer med rapport när jag fått svar ;)
 
Sv: Vilken travsele?

Ina79 skrev:
Det kan inte vara en FinnTack PG-sele tror du?
Den smalnar av över manken och är bra hög, sen är maggjorden "oval" och säkert 15 cm bred mitt på.

Nej, den är det inte.
 
Sv: Vilken travsele?

Hehe...tråden började på körning men måste ha flyttats...

Jag tar det inte alls personligt men säger vad som menades från början är att en sele bör ha mankfrihet och det ska inte uppnås genom ett selunderlägg. Selen ska ligga bra ändå. En pad under en sadel kan användas även om sadeln passar men hästen tex tappat muskler för att den ska ligga bra medans nya byggs på...

Men har du vägarna förbi Umeå så är du välkommen! ;)
 

Liknande trådar

Övr. Katt Ska snart börja gå ut med min katt i sele har jag tänkt. Vi måste bara träna lite med sele först 😅 Han är ju annars en innekatt...
Svar
17
· Visningar
799
Senast: cambodia
·
Katthälsa Imorgon ska Mrs norris bli vaccinerad och förhoppningsvis få klorna klippta. Superdum fråga - är det bäst att ha sele och koppel på på...
Svar
5
· Visningar
506
Senast: Sel
·
Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
898
Senast: MiniLi
·
Katthälsa Mina katter går ute dagtid i den mån de vill och har då halsband med gps. Det har fungerat bra länge men för ett tag sen upptäcktes att...
Svar
11
· Visningar
648
Senast: cili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Matskålar utan nickel
  • Optimala foderrutiner?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp