Vilket är det SÄMSTA läder du stött på?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Lawendel
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 51
  • Visningar Visningar 5 065
L

Lawendel

Finns ju en tråd om det bästa lädret, men ni vill jag höra:

Vilket är det sämsta läder du stött på?

Sv: Vilket är det SÄMSTA läder du stött på?

Indiskt läder är ju värdelöst av så många anledningar - dels kommer lädret oftast från självdöda kor som oftast svultit ihjäl = huden uttorkad = dåligt läder och sen är det ju hela den här grejen med barnarbete, dåligt hantverk osv. Alla sådana produkter borde verkligen förbjudas!!! :mad:

Indiskt läder är ju värdelöst av så många anledningar - dels kommer lädret oftast från självdöda kor som oftast svultit ihjäl = huden uttorkad = dåligt läder och sen är det ju hela den här grejen med barnarbete, dåligt hantverk osv. Alla sådana produkter borde verkligen förbjudas!!! :mad:

Ja!

10 tecken

Ett lågpriskandar från Börjes. Superstelt och småsprickor direkt trots en natt i olja... Man får vad man betalar för. Däremot kan man ha tur, polaren köpte ett träns för ett par hundra på Börjes, och det var jättefint läder.

Senast ändrad:

Ett vitt träns från Pfiff. Bara skit, rent ut sagt. Vågar inte använda det, och såg till min bestörtning en tjej som red jakt på ett stort kallblod med samma sorts träns. Huvaligen!

Läderkvalitén beror mer på garvningsmetoder/ garvningsmedel än på om kon har självdött, så ditt påstående att huden är uttorkad och att det skulle påverka kvaliten på lädret tror jag inte har någon grund. Eftersom korna är heliga i Indien skulle jag tro att det inte förekommer slakt i någon större omfattning.

Indiskt läder är i de allra flesta fall inte ens läder. Det är läderfnas och bindemedel som bakas ihop till en massa och valsas ut i metervara. Sedan "färgar" man, dvs målar på ett lager färg, ytbehandlar och tillverkar träns, sadlar etc.
Ungefär som en vanlig hederlig spånskiva. Det är därför det inte går att smörja upp, spricker, börjar flaga etc.

Gjorde misstaget att köpa ett kandar från Hööks en gång, det gick sönder innan jag ens hunnit prova det :crazy:

Ett vitt träns från Pfiff. Bara skit, rent ut sagt. Vågar inte använda det, och såg till min bestörtning en tjej som red jakt på ett stort kallblod med samma sorts träns. Huvaligen!

:eek: har en gjord i Pfiff som är :love: super mjuk och aldeles underbar.

ett träns från hööks, kostade typ 150. lädret var som tjock papp. inga överdrifter här, det var verkligen så stelt och så blev det fula upphöjda veck i det...

pintosadlarna från börjes. kingstonsadlarna från börjes hamnar på god andraplats ihop med billighetssadlarna från hööks.

Läderkvalitén beror mer på garvningsmetoder/ garvningsmedel än på om kon har självdött, så ditt påstående att huden är uttorkad och att det skulle påverka kvaliten på lädret tror jag inte har någon grund. Eftersom korna är heliga i Indien skulle jag tro att det inte förekommer slakt i någon större omfattning.

Slakt skrev jag väl inget om? De tar huden från de självdöda korna. Jag har sett TV-program om detta. Korna har som sagt självdött av hög ålder och är ofta svälta och uttorkade då de "lämnats för att dö".

Sedan är det väl också så att läder från djur som kommer från varmare länder är sämre än de från kallare (som ex. Tyskland och England som brukar tillhöra de "finare" läderproducenterna). Varför det är på detta viset kommer jag dock inte ihåg. Någon får gärna upplysa mig om det.:)

Ja, det har jag också hört "ryktesvägen", men vet inte om det stämmer? :confused:

Oj då. Då måste jag nog ringa upp läderkonservatorn på Statens historiska museum och upplysa honom om att han gav fel information när han var och föreläste om läder på min högskola... :grin:

Du menar inte spaltlädret? Det blir "över" när man klyver fram de finare läderdelarna. Förstärks med väv på ena sidan och plastas in för att se blankt ut. Detta är den vanligaste läderkvalitén i bla skor. Går inte att smörja eftersom det är inplastat=inte kan ta åt sig fettet. Dessutom är det vanligt att plasten både bubblar och veckar sig vid påfrestning.

/Migo

Ett CH-träns från Hööks utav mellanprisklass. Kändes jättemjukt och smidigt vid köpet, men det gick efter ett tag att dra av ytskiktet ungefär som när man bränt sig i solen och kan dra av bitar av skinnet:crazy:. Har även köpt ett par billigare grejer men där har jag inte förväntat mig någon vidare kvalitet och på så sätt heller inte blivit besviken...

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Köpte ett begagnat träns, och hela tränset hade fått sig ett oljebad! 🫣 Där det bara är läder har jag lyckats få det ok genom att...
Svar
5
· Visningar
899
Senast: Fibusen
·
Utrustning Jag letar efter en grimma likt denna på bilden. (Obs! Prisklass lägre/slit och släng) Dvs vanlig nylon + ändarna som fäster i ringarna...
Svar
16
· Visningar
1 081
Senast: MimmiNO
·
Utrustning Hej jag söker tips på kläder som inte ger mig och hästen statisk elektrisitet. Jag har förstått att syntetiska material går bort och att...
Svar
0
· Visningar
152
Senast: Islaend
·
Utrustning Behöver tips på var en kan hitta ridstövlar i riktigt läder, helst utan snörning. Människan som ska ha dem är knappt 160 cm lång och har...
Svar
2
· Visningar
247
Senast: sweep
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31