L
Lawendel
Finns ju en tråd om det bästa lädret, men ni vill jag höra:
Vilket är det sämsta läder du stött på?
Vilket är det sämsta läder du stött på?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Indiskt läder är ju värdelöst av så många anledningar - dels kommer lädret oftast från självdöda kor som oftast svultit ihjäl = huden uttorkad = dåligt läder och sen är det ju hela den här grejen med barnarbete, dåligt hantverk osv. Alla sådana produkter borde verkligen förbjudas!!!![]()
Läderkvalitén beror mer på garvningsmetoder/ garvningsmedel än på om kon har självdött, så ditt påstående att huden är uttorkad och att det skulle påverka kvaliten på lädret tror jag inte har någon grund. Eftersom korna är heliga i Indien skulle jag tro att det inte förekommer slakt i någon större omfattning.Indiskt läder är ju värdelöst av så många anledningar - dels kommer lädret oftast från självdöda kor som oftast svultit ihjäl = huden uttorkad = dåligt läder och sen är det ju hela den här grejen med barnarbete, dåligt hantverk osv. Alla sådana produkter borde verkligen förbjudas!!!![]()
Ett vitt träns från Pfiff. Bara skit, rent ut sagt. Vågar inte använda det, och såg till min bestörtning en tjej som red jakt på ett stort kallblod med samma sorts träns. Huvaligen!
Läderkvalitén beror mer på garvningsmetoder/ garvningsmedel än på om kon har självdött, så ditt påstående att huden är uttorkad och att det skulle påverka kvaliten på lädret tror jag inte har någon grund. Eftersom korna är heliga i Indien skulle jag tro att det inte förekommer slakt i någon större omfattning.
Plain BS !!!Indiskt läder är i de allra flesta fall inte ens läder. Det är läderfnas och bindemedel som bakas ihop till en massa och valsas ut i metervara. .