Vilket är det SÄMSTA läder du stött på?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Lawendel
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 51
  • Visningar Visningar 5 065
Sv: Vilket är det SÄMSTA läder du stött på?

Nu får jag faktiskt hålla med Bill.
Det finns indiskt läder som håller mycket god kvalitét. Det beror helt på vilken tillverkare det kommer ifrån.
Och även så klart gäller det barnarbete m.m. Det är inte alls ett måste bara för att produkten kommer från Indien.

Har man inte lite koll på fakta ska man kanske låta bli att sprida rykten omkring sig. :crazy:

(Sen finns det så klart skit därifrån, men skit kan man hitta överallt)

Hm måste nog ha varit ett träns jag köpte billigt för 10 år sedan då kostade de 140 kronor.
Det var som papper p åinsidan av lädret gick sönder å var superstelt gick aldrig att smörja upp mjukt:crazy:

Nej, spaltläder är något helt annat, precis som du skriver.

Det finns fullnarvat läder, där hela huden med köttsida och "framsidan" dvs narven är kvar och garvat. Detta läder anses vara det finaste.

Sen finns det läder som är, som du säger, klyvt och man har kvar köttsidan och ytbehandlar framsidan. Ofta präglas ett mönster i lädret för att det ska se ut som om att narven är kvar. Dvs "hudstrukturen". Spaltläder.

Sen kan man ta spill och baka ihop till en helt ny produkt, precis som jag skrev. Detta läder är OFTA från Indien, med det inte sagt att precis ALLT LÄDER DÄRIFRÅN ÄR SÅ.

Sen finns ytterligare några varianter, mer eller mindre vanliga.

Men man får inte glömma bort garvningsmetoden heller! Vegetabiliskt garvat läder håller generellt sett högre kvalitet än kromgarvat. Kromgarvat läder bidrar dessutom till grov nedskitning av miljön, samt att det i kombination med mässingsbeslag på lädret fäller ut mindre nyttiga ämnen. Syns som grönt "gegg" runt beslaget. Inte nyttigt.

Sen att läder från varmare länder automatiskt innebär sämre kvalitét har jag aldrig hört. Det skulle jag vilja se källa på innan jag ens diskuterar det.

// Morran, som utöver utbildning på högskola inom ämnet, dessutom har varit sambo med en läderhantverkare.

Jag kanske ska skriva själv oxå vilket läder som jag tycker är sämst. Det är ett träns som jag fått av pappa, och det är som papper även efter massor med smörjning, och det har även gått sönder utan att jag använt det... Fast, för 30 kr kan man ju inte förvänta sig så mkt :p! Det var från Whipper Collection tror jag det hette...

Har faktiskt stött på riktigt fina Hööks-träns med bra kvalitet.

Men det sämsta lädret jag någonsin stött på var mitt begagnade träns jag köpte.. Helt gräsligt! Finns inget märke på så det är nog Börjes eller Hööks. Fy bubblan :crazy:

Sämsta jag stött på var ett träns från börjes, köptes för många år sedan. Färgen skalades av och tränset blev lite grönt i lädret...
Dock får man väl vad man betalar för??? Börjes ha ju mycket vegetabiliskt läder om man läser produktfakta. Har köpt ett tävlingsträns på hööks i vintras. Det är inte den bästa kvaliten heller.
Skulle ha sattsat på ett märke från början.

Jag har en nosgrimma från Jacson som inte är speciellt bra, sprickor osv.

- billighetssadlarna från hööks och börjes, känns osm kartong snarare än läder

- ett CH-kandar jag klämde inne på hööks, fnasigt, sprucket och allmänt fult och tråkigt läder. beställde sen ett av samma modell på nätet och fick jättefint läder som är jättemjukt och smidigt!

- några nosgrimmor från börjes, stenhårda och allmänt tråkiga i kvalitén.

Köpte ett billigt träns från Hööks, det är då det sämsta läder jag stött på. :crazy: riktigt måndagsexemplar, då vissa delar såg ut att komma från olika träns.. har smörjt det väldigt mkt o då har det blivit andvändbart i alla fall, men tyvärr är det sprucket på flera ställen. men man får väl vad man betalar för :angel:

Håller med om Börjes sadlarna, uäh!!!

Det är ju så tt man får vad man betalar för, men ett par grejer jag har köpt som ej varit skitbilliga har jag varit riktigt missnöjd med.

1. Min Prestigesadel. Tappade färg efter EN ridtur och såg ut som bättre begagnad efter en vecka. Skickades tillbaka till Italien, har nu fått tillbaka den med utbytta kåpor och vulster och är jättenöjd!

2. Knights stigläder, kostade ändå 5-600 och ser förjävliga ut. Hårda, har tappat färg och börjar nu dessutom smulas sönder på insidan. Usch!

Citat: "Sen kan man ta spill och baka ihop till en helt ny produkt, precis som jag skrev."

Köpte en gång en billig sadel på annons. Själva kåpan gick inte att avgöra om den var av plast eller läder???!!! :confused: :crazy:

Vi funderade länge, kanske hade de använt den metoden?

Som sagt, man får väl vad man betalar för...:angel:
Köpt två träns från h**ks, båda kostade nog under 400, båda är helt urkassa!:grin: Men min kusin köpte ett likadant träns nästan samtidigt och det är jättefint och bra så det gäller väl att ha tur också...

Märkeslöst läder som är som pressat papper i kvaliteten. Sämre har jag aldrig sett.

Kingston, pinto sadlarna samt tränsen från Börjes(inte mina utan andras jag stött på)

Hansbo hackamore!! :crazy: Hackamoret gick sönder när hästen skenade och min syster skulle ta en förhållning. Eftersom att hon blev tvungen att kasta sig av från hästen resulterade det i hjärnskakning och rejäla skrapsår. :crazy:

Det lädret såg ut som och kändes som papper! Så aldrig mer Hansbo läder. Iaf jag trodde inte att Hansbo skulle ha så dålig läderkvalité, det hade varit en sak om det varit ett Hööks eller Börjes hackamore men Hansbo... :eek:

Jag hade en westernsadel från Hansbo här för provning en gång. Den var också i läder som mer liknande papper. usch! (Mitt Börjesträns däremot är jag väldigt förtjust i)

Liknande trådar

Utrustning Köpte ett begagnat träns, och hela tränset hade fått sig ett oljebad! 🫣 Där det bara är läder har jag lyckats få det ok genom att...
Svar
5
· Visningar
899
Senast: Fibusen
·
Utrustning Jag letar efter en grimma likt denna på bilden. (Obs! Prisklass lägre/slit och släng) Dvs vanlig nylon + ändarna som fäster i ringarna...
Svar
16
· Visningar
1 081
Senast: MimmiNO
·
Utrustning Hej jag söker tips på kläder som inte ger mig och hästen statisk elektrisitet. Jag har förstått att syntetiska material går bort och att...
Svar
0
· Visningar
152
Senast: Islaend
·
Utrustning Behöver tips på var en kan hitta ridstövlar i riktigt läder, helst utan snörning. Människan som ska ha dem är knappt 160 cm lång och har...
Svar
2
· Visningar
247
Senast: sweep
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31