Vilket är mildast?

Sv: Vilket är mildast?

ah, jo, det "makes sence". Jag vill VERKLIGEN inte få honom bakom hand lr dylikt. Känns som om kimblewick/jaktkandar känns bäst just nu, dock finns ej i hel rak modell? Enbart med "guppet" på.

Sedan har jag ALDRIG ridit med 2 tyglar. :angel:

Jo det finns raka mullen mouth (svagt böjda) med, men de är betydligt knepigare att hitta.

Globus har ett rakt, nu vet jag dock inte vilka som har de som grossister, men nästan vemsomhelst som inte är Hööks eller liknande bör kunna ta hem det.

Haha, okej! :D

Tror nog det blir ett kimblewick, ska testa det lite och se. Oj, vad mycket jag lärt mig! :bump: Tack alla! :bow:

Skrev till lite i mitt andra inlägg. Läs där.

Varför jag HATAR pessoabett, snarare, är för att det är ett hemskt bett helt enkelt!
Det är bara stopp i det bettet. När du tar en förhållning med pessoabettt trycks det uppåt i hästens mun, mot tänderna och kan ge skador på mungipor, tänder och gomtak. När ett bett trycker så vill hästen höja sitt huvud för att den vill unkomma smärtan i munnen. Samtidigt som det trycker i munnen trycks även en bit av bettet åt sidan så det trycker hästen i nacken, då vill hästen sänka sitt huvud för att undkomma den smärtan. Kan du tänka dig hur hästen känner här? Dubbla signaler så det skriker om det.

Du kan aldrig få ett bra och stabilt stöd till hästens mun genom pessoabettet eftersom det hela tiden glider i bettringen. Du vill ge hästen eftergift när den gör rätt, för att göra det på ett pessoabett måste du släppa ut hela tygeln och det vill man inte.
Eftersom bettet fungerar som det gör krullar hästarna oftast ihop sig och kröker på nacken. Hos orutinerade ryttare ser det 'snyggt' ut, men de missar ju det hela, formen kommer bakifrån, hästar som rids på pessoabett har oftast bekbenen hemma i stallet och ryggen någon annanstans.

:bow::bow::bow:

Liknande trådar

Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 234
Senast: dukie
·
Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 070
Senast: Sesca
·
Utrustning Under alla år har jag varit väldigt och fullständigt övertygad om att alla hästar kan/bör/ska gå på vanliga enkla bett. Nu har jag två... 2 3
Svar
58
· Visningar
6 393
Senast: Oknytt
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
1 041

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka