vilket är varmast

Sv: vilket är varmast

Man brukar väl säga att fleecefodrat motsvarar ca 100 g fyllning. Sen kan det ju bero på hur tjockt fleecetyget är också.

Har själv också funderat över det. Tror mest på 100 g. då det blir luftigare. Jag tycker dessutom att fleecefodrade inte ligger så bra.
Fleecet dras bakåt när hästen rör sig och fastnar. Ett täcke med blankt foder glider på plats igen.

Man säger väl att fleecefoder brukar motsvara 100g fyllning.

Jag föredrar dock 100g före fleece då det är lite luftigare - ligger då lättare över hästen och bildar bättre luftlager som värmer. Nackdelen med fleece är ju att det blir ofta statiskt och har tendens att skava mer i bogen då det blir lite strävt.

Nackdelen med fleece är ju att det blir ofta statiskt och har tendens att skava mer i bogen då det blir lite strävt.

... samt att det lätt går sönder samt fastnar löjligt mycket hår. ;)

kl

Jag har inför den här säsongen inhandlat ett av varje men då kusen ska klippas räknar jag med att ha ett termotäcke under, hur eller hur. Vintertäcken tycker jag inte om. :p Än så länge har hon inte täcke alls då vädret inte motiverar det. :)

Jag säger samma som de andra. Fleecefodrat och 100 g är i princip samma sak. Själv föredrar jag 100 g, helst med lite blankt foder i, slipper man skav och täcket ligger mer still på hästen...:laugh:

Mvh Domino_s

Liknande trådar

Utrustning Läst lite forskning om skaderisk på överhettade senor i för varma benskydd. Många är emot fårskinn/ludd i benskydd och menar att det...
Svar
5
· Visningar
471
Senast: Kristall10
·
Utrustning Jag har en spårklippt frusen b-ponny som i HW pony har 100 cm, tyvärr säljer inte HW varmare täcken än 250 gr vilket är för lite. Han... 2
Svar
31
· Visningar
1 548
Senast: Fiorano
·
Utrustning Jag köpte för dryg månad sedan en Lister Eclipse och använde den för första gången idag, ville ha en riktigt bra maskin efter att i alla... 2 3
Svar
44
· Visningar
1 199
Utrustning Någon som erfarenhet av halstäcken i fleece? Fungerar det under utetäcke ell
Svar
1
· Visningar
204
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka