Vilket är värst? för lång sadel el för liten?....

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare majjorna
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 24
  • Visningar Visningar 7 536
M

majjorna

Har problem att hitta sadel som passar optimalt på hästen(finns en annan tråd)
Man har ju hört att rida i en sadel som är för liten i sitsen är skadligare för hästen än att ha en som är lagom i sitsen, men som då blir för lång..vilket anser ni är värst eller är båda lika illa?

Har funderat lite på bomform också,är det lika illa att rida i en för rak resp för böjd bom?

Sv: Vilket är värst? för lång sadel el för liten?....

Pest eller kolera? En illa passande sadel är en illa passande sadel. Hur stora skadorna blir på hästen är ju väldigt individuellt utifrån häst och ryttare.

Ja vad gör man om röven är stor och ryggen på hästen inte lång nog ;.)

Man rider inte hästen om man inte kan göra det på ett sunt sätt helt enkelt.

Antingen rider man barbacka, om man får plats. Eller så bantar man.

Jag har en kortryggad ponny med väldigt kort anläggningsyta för sadel. Jag får helt enkelt se till att hålla mig smal nog för sadeln.

Det får aldrig bli så att vi rider på hästarnas bekostnad.

Som flera duktiga sadelutprovare konstaterat: det går inte att få ihop. Behöver ryttaren 17 tum i sits och hästen bara kan ha ponnystorlek på sadeln - då går det inte.

Tyvärr så är det en mycket viktig aspekt som många inte tänker på när de köper häst.
Se till att köpa häst som har ett sadelläge som passar ryttarens behov.

Behöver man en 18 tums sadel, så köper man inte en kortryggad häst

ja vad gör man ?
skall man gå ner en stl i sitsen? och köpa en sadel som är "öppnare" i sitsen än dressyr som jag helst vill ha?

fick hästen i gåva.....

Det beror ju helt på hästen. Vad kan hästen ha? Vad måste du ha? Går det att få ihop?

Har islänning också sedan många år,,så det kan jag bekräfta att det finns folk som väger 120 och har hästar på 130cm+ !!

18" i dressyr för att inte puttas fram el känna mig för låst.
Hästen kan ha 18" i vissa modeller,,det är gränsfall.
Men jag letar främst begagnat och den stl överhuvudtaget är svår att hitta..kunde ju gå med 17,5 om den är generös i sitsen,men jag vet inte riktigt vilka märken som är det.

Går det inte så går det inte. Om jag fick en a-ponny skulle jag inte rida den bara för att jag fick den.

Hittar du en sadel som passar er båda så är allt fint. Men annars så får du rida barbacka eller inte alls. Svårare än så är det inte.

Absolut,,och så är det !

jag har inte ridit sen jag fick honom pga problemet av att inte hittat sadel som passat båda än.

men jag vill inte sälja heller...bara för att jag har stor röv.:crazy:

120 kg ryttare på en islänning på 130 cm ... Du menar väl inte allvar!

jo du!
dessutom har jag sett långa personer på närmare 195cm på sånna små hästar....

Jag har ofta reagerat på just det. Men oavsett så måste man ju passa hästen och kan man inte hitta utrustning som passar båda så får man kanske välja. Antingen anpassa det som går att anpassa efter utrustningen som finns eller byta häst.

Fast man behöver inte ha stor bak för att behöva över 17 tums sadel. Det har mycket med överbenslängden på ryttaren att göra, och om man är lång. Jag har 38/40 i "bakstorlek" men sitter inte bra om sadeln är mindre än 17tum, p g a att jag är 175cm lång. Helst behöver jag 17,5" i öppen sits men då är jag också lätt svankig själv. Jag har ridit i 16-16,5 " men då höll jag på att trilla framlänges (kändes det som)
Vill bara säga detta för att sadelstorlek över 17 tum inte betyder att man är fet ryttare.
Däremot måste sadeln passa hästen - Det håller jag med om.

Till ts
Om hästen har kort sadelläge kan en bomlös kanske vara något.

Precis.
Jag är 180 lång och fick nyss utprovat en ny sadel. Det fick bli en 18 tums för mina ben skulle få plats.
Tycker det är djur plågeri att sätta en 120 kilos människa på en så liten häst.
Har själv vägt 130 kg (nu 73) men började inte rida igen förrän Jag kom ner under 90.

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
428
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
507
Senast: warg
·
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 231
Senast: MiniLi
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
971
Senast: Esmeralda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka