Vilket är värst? för lång sadel el för liten?....

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare majjorna
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 24
  • Visningar Visningar 7 536
Sv: Vilket är värst? för lång sadel el för liten?....

Har islänning också sedan många år,,så det kan jag bekräfta att det finns folk som väger 120 och har hästar på 130cm+ !!

Bara för att "folk" gör konstiga saker behöver det inte betyda att det är OK.

Jag har en bekant som forskar på hästryggar, och hon har berättat för mig att islandshästars ryggar är precis likadant konstruerade som på alla andra raser.

Vilket i mina ögon bekräftas av att de flesta islandshästar som rids av ryttare som väger tresiffrigt har ryggar som ser ut som felhyvlade ostar och går som skadsjutna kråkor. Dessutom med bossor som punkttrycker in i länden eftersom ryttarnas bakar flyter ut över hela bakvalvet.

Det skär i hjärtat varje gång jag ser det.

Jag tror att de flesta islandshästar i normalhull kan hitta en sadel i 16,5" eller 17" som passar tillfredställande. De flesta som tävlar med sina islandshästar verkar ju lyckas. Får man inte plats i en sån sadel kanske det är en fingervisning att man är för stor för sin häst.

Vilket i mina ögon bekräftas av att de flesta islandshästar som rids av ryttare som väger tresiffrigt har ryggar som ser ut som felhyvlade ostar och går som skadsjutna kråkor. Dessutom med bossor som punkttrycker in i länden eftersom ryttarnas bakar flyter ut över hela bakvalvet.

Det skär i hjärtat varje gång jag ser det.

Jag tror att de flesta islandshästar i normalhull kan hitta en sadel i 16,5" eller 17" som passar tillfredställande. De flesta som tävlar med sina islandshästar verkar ju lyckas. Får man inte plats i en sån sadel kanske det är en fingervisning att man är för stor för sin häst.

Jag håller verkligen med dig. Jag bor nära flera stora islandsstall så jag ser mängder av isisryttare. Det är tyvärr väldigt ofta jag ser just det du beskriver och ja, det skär i hjärtat varje gång. Hur tänker de? Det undrar jag.

Jag har en bekant som nyligen skaffat en islänning på ca 133 cm. Jag är så arg så att det kokar i mig, människan väger 120 kg +. :devil::devil::devil::devil:

Har lust att ringa djurskyddet? Fattar inte folk när de är för feta för en ponny?
Jag har själv en ponny på 133 cm och skulle inte rida henne. Jag väger ca hälften...

Mvh JV

Helt sanslöst!:eek: Det är klart att man kan rida även om man är stor och "välväxt", men då kan man väl välja en rejäl häst och inte en liten stackare!
Angående sadeln så beror det ju också på hur djup sadeln är i sätet. Det kanske är lättare att få plats med rumpan i en sadel med flatbackmodell än en med djupare säte. Titta på t ex Bates Caprilli flatback. De ligger i regel bra på hästar med rund manke,kort och ganska rak rygg.

Jag hade ringt djurskyddet.

Till tråden,

Kan man inte hitta en sadel som är tillräckligt kort för hästen, men som är tillräckligt stor för ryttarens rumpa,
så får man nog inse att man inte ska rida hästen. Såvida man inte kan gå ner i vikt och därmed passa i en
mindre storlek på sadel. Är man så pass lång att man måste ha en 18" sadel så är nog hästen helt enkelt för liten.

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
428
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
507
Senast: warg
·
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 231
Senast: MiniLi
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
971
Senast: Esmeralda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka