Vilket bett använder du? :)

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Sofia-J
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 39
  • Visningar Visningar 2 605
Sv: Vilket bett använder du? :)

Rakt tränsbett med rörliga ringar - Fungerar jättebra, får dock ej tävla dressyr på det vilket är det ända negativa.
Tredelat tränsbett med rörliga ringar - Fungerar alldeles utmärkt. Fast han trivs nog lite bättre med rakt.
Rakt pelham - Fungerar bra, hästen trivs med det. Bra för att få lite extar broms vid uteritter och vid hoppning, kan behövas ;)
Hackamore - Brukar ha det när jag är ute och skrittar och joggar för han ska slippa ha något i munnen. Han lyssnar dock inte på det vid ritter med högre tempo!

Ska köpa mig ett kimblewick att ha istället för pelhamet. Tror han skulle gilla ett sånt.

Tvådelat skedbett "travbett". Fördelar: Ligger stabilt i munnen på hästen.

Tredalat eggbett: Som variation till det tvådelade

Kimblewick med tungfrihet: Bra bett när jag vill ha ngt som är lite skarpare. Hästen gillar det.

Novabett: Hästen trivs med det emellanåt.

Kandar: Jag gillar det, hästen funkar bra på det. Används sparsamt.

Hackamore: Om hästen själv får välja!

Jag nämner inga nackdelar. Skulle jag anse att mina bett hade nackdelar skulle jag inte använda dem.

(Bortsett från den självklara nackdelen iom att hästen egentligen inte har plats för bettet i munnen).

2-delat tränsbett med fasta ringar. Hästen är inte helt nöjg men det är ändå det bett som funkar bäst när man arbetar från marken och vi kollar av dressyren på det ibland.

postkandar, odelat, en nedre ring. Hoppar vi på, ungefär lika skarpt som pelham med delta. Hästen trivs med det.

Pelham, oledat med två tyglar. Lgger bra i hästens mun, hästens favoritbett!

kandar, 3-delad brudong och en smal stång med låg tungfrihet, normallånga skänklar. Finlir-betsling, men behöver byta ut bridongen mot en annan.

Olika varianter av stång + kapson (3 stänger o 3-4 kapsoner som jag växlar mellan ibland beroende på vad jag ska göra för dagen.

Tredelat Sprengler KK Ultra - Används vid dressyr inne samt promenader. Funkar bra, hästen gillar det.

Rakt gummipelham - Uteritt/Hoppning/galoppjobb inomhus- bett. Rider med delta ute och två tyglar vid dressyr. Han ligger på för mycket ute, men bettet får mig att förhindra dragkamper.

Tredelat sweet iron med koppar i mitten är det ända jag använder. vet inte hur han går med andra bett. jag tycker att 3-delat bett är bäst, då det är "snällt" mot hästens mun.

Har gått från pelham till tre delat bridongbett som passar damen, men vid brunst åker pelhamet fram för annars drar hon... :(

Jag har,

3-delat med fasta ringar: han trivs med det, kan inte nypas

3-delat med fasta ringar german silver: han trivs med det, kan inte nypas

rakt apple mouth med rörliga ringar + bettplattor: har det i hoppningen, behöver ett "skarpare" bett då han blir lite piggare, och han upplever rakt som skarpare

Pelham rakt svagt böjt, två tyglar: Har använd det vid uteritt, men har det som komplement till dressyren

Kimblewick, rakt med tungfrihet: han trivs kanon på det. Rider ut på det då killen blir stark, tygeln i stora ringen.

Hackamoore: lugnare uteritter, och skriver som lillsyrran; Om hästen själv får välja!!
Underläppen hänger ca 5 cm under överläppen.. haha

3-delat sweet iron och koppar med lösa ringar: han trivs. Löddrar mkt på det bettet oxå..

det är väl dom jag har/använder för tillfället.

Senast ändrad:

ja det här med bett är en riktig djungel, iaf om man har en häst som e kräsen :angel: svarar här på vad jag använder till pållen.

Sprenger KK Ultra (tredelat): detta använder jag just nu i dressyren, pållen funkar super med det. :D han trivs med det.
Rakt tränsbett/muffbett: det blir lite mer stabilare o ligger mer stilla i hästens mun. använder det till dressyr, hoppning, uteritt, tömkörning...you name it. ;) har även ett applemouth rakt tränsbett, som pållen också fungerar bra på. tror jag kan vara bra o variera med.
Tvådelat muffbett: just nu ligger det på hyllan, men har använt det till pållen i dressyren o det funkade bra. ville ha fasta ringar för att det skulle ligga stabilare i hans mun.
Pelham, rakt (svagt böjt) o m korta skänklar: använder det vid hoppning o uteritt. gillar det eftersom man kan rida med två tyglar o använda hävstången vid behov. o kan inte tänka mig annat än ett rakt pelham, måste ju nypa i hästens mun med tvådelat :crazy:
Kimblewick, rakt m tungfrihet: vill eg ha bara ngt svängt rakt, men inte hittat ngt annat ännu. man kan variera hävstångens effekt, vilket e bra.

Tredelat med parerstänger används till min unghäst. Han är kräsen som få och hyfsat nöjd med bettet vid ridning men en pest att leda på marken. Men det får gå tills vidare. Föredelarna med det är att det ligger väldigt still i munnen och eftersom han avskyr både rakt och tvådelat (såväl vanligt som anatomiskt) så blev tredelat ett normalt val.

Helt vanligt "2-delat" tränsbett: Funkar bra på min häst med superkänslig mun, har inte märkt av att det skulle nypa trots att jag är livrädd för det egentligen..
Myler-bett: Vet inte riktigt vilken modell det är, finns ju en massa.. Köptes egentligen till förra hästen som var helt annorlunda att rida, men verkar funka bra på nuvarande också.. Har bara ridit i skogen på det ännu..
Rakt med fasta ringar: Ridit med det en del i skogen, har funkat bra som variation.

Jag har inga bett! Rider alla mina hästar bettlöst och det finns inga nackdelar med det, de allra bästa :)

okej :) haha maja skulle inte bli glad om hon såg dig med pessoat ;)

KL

vanligt arbete: Sweet iron tredelat, finns INGA nackdelar.
Utteritt och ibland i hoppningen: Pelham, rakt i vanlig metall. Bör inte användas för ofta bara.

tvådelat travbett. Fördel? tja, klassiskt!!!
Nackdel? inget med denna hästen.

Dr Bristol bett: Fördel? hon suger tag som attan och vill löpa.

Nackdel? tyvärr nån cm för stort..

Tvådelat smalt vanligt ridbett fördel? inget till denna hästen. Nackdel? 14 cm , till 10 cms hästmun..

Använder:
2-delat fullcheek bett:Finns bara fördelar! Hästen älskar det.
Vanligt 2-delat: Funkar bra det också, men inte lika bra.
Rakt gummibett: Funkar men hästen hänger sig ganska lätt i handen på det.
3-delat Happy mouth bett: Funkar inget vidare, använder det mest för att ha att byta med. Används vid lugna skogsturer. Hästen gillar ej 3-delat så mycket.

Jag tycker att det är bäst att variera bett...

Häst 1:
2-delat bett
3-delat bett
2-delat eggbett
Hackamore
Sidepull
(både ett med läderdel där fram & hamparep)
Jag tycker att alla betten funkar väldigt bra. Hackamoret & sidpullen rider jag endast med om man rider ut & "slappar".

Häst 2:
2-delat bett
Än så länge rider jag bara på 2-delat bett då han är så pass ung. Men jag kommer att prova hackamore & sidepull även på honom för att se om han kan ha det vid slappisturer.

Varierar mellan vanligt tredelat och ett rakt med fasta ringar. Dock rider jag mest med det tredelade då han verkar trivas bäst på det.

Jag växlar mellan två bett:

Ett rakt gummipelham vid uteritt och ett rakt vanligt bett på ridbanan.
Jag har inte riktigt förstått tjusningen med att använda 3-4-5-6 bett och uppåt. Man kan väl egentligen inte, behöva alla dessa bett? Eller har jag fel?

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nyligen köpt en ny hopphäst, sto 13 år hoppar upp till 140. Hon flyttade hem till oss för snart 4 månader sedan. Upptäckte...
Svar
1
· Visningar
244
Senast: Nevermind
·
Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 218
Senast: sweep
·
Utrustning Hej hej, är det någon som vet om ett rakt fullcheek bett eller ett rakt fullcheek äppelbett är tillåtet inom dressyren? Skulle också...
Svar
2
· Visningar
228
Senast: iliedtoday
·
Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
7
· Visningar
517

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka