Vilket bett använder du? :)

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Sofia-J
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 39
  • Visningar Visningar 2 610
S

Sofia-J

Vilket/vilka bett använder ni när ni rider? fördelar? nackdelar? :bow:

Sv: Vilket bett använder du? :)

smalt tredelat: funkar ganska bra, han får ganska lätt skav av det.
tvådelat eggbett med fasta ringar: funkar super :love: finns inga nackdelar. :angel:
rakt gummibett: funkar inte så bra, lite för tjockt. han får lätt skav av det.
novabett: funkar ganska bra, tyvärr är det lite för stort. :(

:D

Några miljoner bett där du ;) men vad är novabett för ngt?

Rakt bett:Fungerar ganska bra, men kan åka in när man tar i ena tygeln.
Jaktkandar:Varierar jag oftast med när jag tränar, min häst sänker sig och går i form bättre med det bettet, men man får passa så att man inte har för hård hand när man rider med det här bettet.
Det är ganska skarpt.

det jag använde på hoppningen i fredags. smalt, rakt, silikonbett tror jag det är. :)

Jag har 3 olika

Vanligt och hoppning: 3 delat med fasta ringar och parerstänger.
Jätte bra, fasta ringar gör att det inte "nyps" och parerstängerna är bra för styrningen.

Dressyr. Ett 3 delat med fasta ringar.
Samma som ovan fast lite smalare, ger bra finlir när hästen är mera fokuserad (:angel:)

Ut och för att blanda lite har jag ett rakt också. Han blir ganska okänslig på det och lägger sig i handen men det är bra för att variera lite.

Sen rider jag med vanlig engelsk nosgrimma til vardags och dressyr, ett pullar till träning och tävling i hoppn. och det raka har ingen nosgrimma alls!

Använder lite olika bett, men mest ett tredelat eggbett, ganska smalt.
En nackdel är väl att det kan gnissla ibland...

Vanligt mässingbett Det har jag när jag rider, mässingen gör att det känns mjukare på ngt sätt och min häst accepterar det väldigt fint.

Amerikanskt gagbett Det har jag alltid när jag kör honom. Han blir alldeles för stark i vagn med vanligt tränsbett och det är skönt att ha en "nödbroms" om det skulle krisa.

tredelat sprenger KK ultra med rörlig ringar - jättebra, ligger fint i munnen o Flash gillar det verkligen.

tredelat spenger dynamcic med fasta ringar, jättebra bett men tycärr får jag inte täla dressyr på det

tvådelat med halvfasta ringar fungerar oxå väldigt bra

3-delat tränsbett = funkar väldans bra.
3-delat kopparbett = hästen verkar gilla det, mn dt slits.
2-delat tränsbett = trots mycket rykten går hästen mycket bra på det.
rakt eggbett = han tappar framåtbjudningen (för skarpt för den hästen).
rakt plast-bett = funkar ok. Tuggar mycket dock när han är nervig och då blir det repor.

Rakt med fasta ringar - hästen funkar jättebra på det, ser inga nackdelar.
Tvådelat med fasta ringar - funkar sådär, hade gärna ridit även dressyren på rakt men det får man ju inte tävla på..

3-delat tränsbett is the shit! Asbra tycker jag, min ponny går kanon på det i alla grenar :)

Rakt bett med fasta ringar: Funkar super pga att det ligger väldigt stilla i munnen
Rakt bett med lösa ringarfunkar super i perioder
Tredelat med lösa ringar: Har jag när jag tävlar/tränar ffa. funkar ok men inte alls lika bra som det raka
tredelat äggbett funkar bra vissa perioder, mellanting mellan det tredelade och det raka.

Sidepull Funkar jättebra men används med försiktighet då jag inte vill att hon ska lägga sig för mkt i handen

Min gamla går på Kimblewick kort och gott för att hon föredrar det bettet framför allt annat, det går att kommunicera med henne då.

Den lilla är för liten än så länge men vänjs in på ett smalt, rakt, happy mouth.

Den bruna jag rider (eh två ggr än så länge) på Hackamore, säkert av ngn bra anledning, det fungerar iaf :)

Vanligt tredelat. Men ska skaffa ett pelham till uteritt för hästen blir otroligt stark. Men till hoppning och dressyr (tävlar inte dressyr) räcker det med tredelat.

Tredelat sweet iron med koppar i mitten
Fördelen är väl att Manne tycker om det, nackdel är att det inte finns med mässingsringar.
Tvådelat mässingsbett
Fördel; snyggt och matchar tränset :angel: nackdel; det är tvådelat.

Sen har jag några andra bett till honom rakt gummibett, tvådelat D-bett med kopparrullar, tredelat med kopparringar, rakt pelham

Ena hästen
Tränsbett:hästen gillar det, jag gillar det inte, vill hellre ha 3-delat
Rakt:Funkar bar när hon blir stark, inte bra att rida dressyr på

Andra:
Pesso:Funkar bra, vi gillar det..Måste kunna hålla honom nu i början
3-delat:Inte ridit på detta ännu
Sidepull:Inte ridit på detta ännu

Pessoa - bra eftersom han kan bli strak men dåligt eftersom jag behöver ett annat bett när jag ska tävla dressyr. Skullle vilja byta till tredelat, hade det förut ett tag mne han blev lite för stark på det.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nyligen köpt en ny hopphäst, sto 13 år hoppar upp till 140. Hon flyttade hem till oss för snart 4 månader sedan. Upptäckte...
Svar
1
· Visningar
251
Senast: Nevermind
·
Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 222
Senast: sweep
·
Utrustning Hej hej, är det någon som vet om ett rakt fullcheek bett eller ett rakt fullcheek äppelbett är tillåtet inom dressyren? Skulle också...
Svar
2
· Visningar
233
Senast: iliedtoday
·
Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
7
· Visningar
531

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka