vilket bett är rätt?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare maisan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 1 362
M

maisan

Vad tycker ni, är det fel att anv ett starkare bett vid uteritter? i stallet där jag har min häst anv alla starka bett vid uteritt, mest kandar o pelham. Anledningen är att kunna kontrollera hästen även om den blir rädd o tänker sticka iväg.
Själv rider jag alltid på 3-delat eggbett, fast jag skulle kunna tänka mig ett lite starkare bett men vet inte vilket? hästen har visat tydligt att han inte gillar stångbett (pelhamstång o jaktkandar) så dom är uteslutna.
Har nån av er anv el använder ett Myler bett? Är nyfiken på dessa bett eftersom dom ska vara utformade på ett hästvänligt sätt.

Sv: vilket bett är rätt?

behöver du ha ett starkare bett på hästen då? lyder inte hästen ändå?

Om hästen blir rädd och sticker så lär du inte kunna stoppa den även om du betslar upp :smirk: Om de funkar på de du har nu så finns de ju ingen anledning att ha ett skarpare.

Som sagt tror jag inte det hjälper att rida på ett starkare bett när man rider ut. Man måste nog börja med att öva i ridhuset/paddocken på lydnad först.

Ska du ha skarpare bett på hästen för att alla andra har det? :confused: :crazy:

Jag tycker att man ska kunna rida sin häst på samma bett oavsett om man rider på bana, inomhus eller ute i skogen. Nu rider jag bara i skogen iofs ochhar bara tredelade bett på honom, eggbett, vanligt och fullcheek. Han är lyhörd och lätt att få stopp på.

Det känns lite här som att de andra ryttarna i ditt stall känner sig lite osäkra på sina hästar vid uteritt och att det har smittat av sig på dig ?
Har du vid någon situation vid uteritt känt att du inte kunnat kontrollera din häst med ditt nuvarande bett? Är svaret nej tycker jag inte att du bör betsla upp...
Ett mylerbett är väldigt dyrt, och jag tror att du kanske kastar pengar i sjön om du köper ett sånt enbart för uteritt. Träna mycket lydnad och förtroende istället så får du en häst som litar på ditt omdöme och lyssnar till din hand...

Klarar du dej bra med bettet du har behöver du ju inte byta! Min medryttarhäst har ett pelham som används i skogen. Men då jag rider själv och tar det rätt så lugnt tar jag det vanliga tränsbettet. Ska man däremot ut med nån annan och en tur med mera fart kan det lite skarpare behövas. Men jag måste ju säga att man kan få tag på hästen lättare med ett skarpare bett om den sticker...personlig erfarenhet...

Lustigt egentligen, jag brukar ha bett ibland när jag tränar på banan, och grimma och grimskaft, eller sidepull då jag rider ut.
Vi galopperar,travar och skrittar på väg,grusväg,åker och klättrar i skogen. Min kompis har en hetare häst som rids med grimma eller sidepull. Varför betsla upp, betsla ner istället och var stolt att du kan rida hästen ändå :) . Jisses om säkerheten sitter i munnen ligger man ju ganska risigt till om något går sönder.

När jag har bett så har jag ett Myler:
http://www.toklat.com/myler/images/g_mbits_mb32_sm.gif.
Likadant till min andra häst ,och den tredje har ett :
http://www.toklat.com/myler/images/g_mbits_mb04_sm.gif
och den fjärde rids bara med grimma eftersom han är bara 4 år och vi har precis börjat vänja vid bett.
Jag är väldigt nöjd med mina Mylerbett och kan rekomendera dem :smirk: .

H:Suss

Om man tror att man kan stoppa en skenande häst med att sätta på ett skarpare bett så har man aldrig skenat...och har man aldrig skenat så begriper jag inte varför man förväntar sig att det ska ske varje gång man rider ut :smirk:

Elektron skrev:
Om man tror att man kan stoppa en skenande häst med att sätta på ett skarpare bett så har man aldrig skenat...och har man aldrig skenat så begriper jag inte varför man förväntar sig att det ska ske varje gång man rider ut :smirk:

Det bästa jag hört på länge! Synd att man inte kan ha citat längst ner i sina inlägg längre...

BeastieBabe skrev:
behöver du ha ett starkare bett på hästen då? lyder inte hästen ändå?

Du får fråga någon som kan mycket om bett. Det gjorde jag och nu har jag ett bett som passar jättebra.
Lycka till hoppas att du hittar ett bra. :D

Elektron skrev:

Kanske inte en panikslagen skenande häst (dock funkar det på shettisen jag kör...!) men oftast skenar ju inte hästen varje gång man är ute. Den blir ju mest pigg och inte okontrollerbar då den sticker. Det är därför man kanske vill ha ett skarpare bett! Men jag håller med om att man ska ju försöka rida på det mildaste som möjligt, alltså funkar hästen bra på tränsbett finns väl ingen anledning att byta..

för det första, nej, jag vill inte ha ett starkare bett för att alla andra har det, utan för att det går att få stopp på en pigg häst fortare då man har det, förvisso går han bra på d 3 delade, men det tar en stund att få honom att sakta ner ute i skogen om han hetsar upp sig över ngt, o jag rider alltid barbacka oxå. Men jag ville höra vad andra tycker om d o hur andra gör.
Å Mylerbett tänkte jag inte ha för bara uteritter utan faktiskt mer för ridning på banan.
Å jag har faktiskt suttit på en skenande häst 1 gång, o jag håller med om att då spelar det ingen roll vilket bett du har.
D verkar som att många rider bettlöst här... Funderar lite på d alternativet oxå , berätta gärna mer om hur det funkat att rida in hästen på ett sånt bett!

maisan skrev:
för det första, nej, jag vill inte ha ett starkare bett för att alla andra har det, utan för att det går att få stopp på en pigg häst fortare då man har det, förvisso går han bra på d 3 delade, men det tar en stund att få honom att sakta ner ute i skogen om han hetsar upp sig över ngt, o jag rider alltid barbacka oxå. Men jag ville höra vad andra tycker om d o hur andra gör.
Å Mylerbett tänkte jag inte ha för bara uteritter utan faktiskt mer för ridning på banan.
Å jag har faktiskt suttit på en skenande häst 1 gång, o jag håller med om att då spelar det ingen roll vilket bett du har.
D verkar som att många rider bettlöst här... Funderar lite på d alternativet oxå , berätta gärna mer om hur det funkat att rida in hästen på ett sånt bett!
Finns inte skarpa bett, däremot fruktansvärt skarpa händer. Varva bett är bra men tro inte att sidepull är snällt på något vis. Nosremmen ligger på en yta utan någon som helst mjukdel som klarar av tryck och är alltså jättekänsligt område. Var försiktig! Det finns en bra film om betsling (TL-känd hästtandläkare), se den.

Tidigare använde jag pelhamstång vid uteritt men min erfarenhet var att hästen bet tag i bettet och sprang iväg, och jag kunde inte göra någonting. Så jag har bytt till tredelat samtidigt som jag övat mycket på halter etc ute för att träna lydnad. OK, hästen sticker ibland och det är svårt att få stopp på honom för han är starkare än jag, men jag upplever i alla fall att han lyssnar mer till bettet nu. Jag håller med alla som skrivit att det inte är en lösning med skarpare bett, utan att man måste träna lydnad på andra sätt. Men visst, det är svårt och det är inte roligt att känna att man saknar kontroll på uteritten. Några i mitt stall rider med hackamore och det fungerar bra för dem.

Mmm, men nu skrev frågeställaren så här: "Anledningen är att kunna kontrollera hästen även om den blir rädd o tänker sticka iväg".

En normalt funtad häst bör man kunna kontrollera även om den blir rädd utan att behöva sätta på ett kandar eller pelham - kan man inte det utan det går ett steg till och hästen tänker de facto sticka iväg så tror jag man har andra större problem särskilt om man förväntar sig det varje gång man rider ut.

Sen motsäger jag mig inte att det finns hästar som kan behöva andra bett när man rider ut men i det här fallet låter det mer som masspsykos :smirk:

Så sant så. Innan man sätter på ett skarpare bett på hästen ska man ju kunna kontrollera den med vanligt. Men ett skarpare kan ju lätta på hjälperna och man kan bli lättare på handen med det. och man ska ju inte ha det för att alla andra har det men det verkar ju inte vara så i trådskaparens fall!

Okej det får ju inte bli "farligt" vid uteritter att man inte kan hålla sin häst, men å andra sidan så handlar det mer om lydnad (eller bristen på lydnad rättare sagt) än bettet.
Klart hästarna blir lite pigga o glada i skogen o kanske drar iväg ibland, men så länge man har kontroll så varför sätta in ett starkare bett då?
Alla hästar kan bli skrämda, o de blir inte mindre skrämda om man har ett skarpt bett. En häst som skenar iväg ex för den blivit skrämd, tror jag är lika svår (eller lätt) att få stopp på oavsett vilket bett man rider på.

Jag skulle aldrig kunna ha ett starkare bett ute på min häst, eftersom han hellre dänger av en än att man drar honom i munnen om han blir rädd.
Han funkar mycket bättre om man sitter tillbaka med sätet.
Trots att han är travare. Eller kanske just därför??

Men om en häst blir rädd och skenar tror jag det är skitsamma vilket bett man har.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
1 034
Ridning Jag har en medryttarhäst som jag rider ett par dagar i veckan. Har gjort det sen typ 3 månader. Hon kan ofta vara ganska stark i...
Svar
5
· Visningar
2 551
Senast: Lager
·
Utrustning Hej Nu är det så att vid hoppning så letar jag ett nytt bett. Kommer användas endast vid tävling då jag jobbar på med vanligt tränsbett...
Svar
5
· Visningar
1 863
Senast: Vogue
·
Utrustning Hej på er! Har ni något tips på körbett/bett till en häst med strulig mun? Det som har provats/Används nu är liverpoolbett samt...
Svar
11
· Visningar
1 293
Senast: FailGirl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår