Vilket bett? och vilken storlek?

• Islandshäst
  • Trådstartare Trådstartare hartass
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 2 637
H

hartass

Vilket bett är bra att börja med då man har en unghäst?( islandshäst)
Och vilken storlek brukar passa åt en som snart är två år?

tacksam för svar :)

Sv: Vilket bett? och vilken storlek?

Man slänger ut den i en hage i två år till och låter den vara häst ...

Tredelade bett har jag på unghästar.
Ev. tredelat med parerstänger när man kommit lite längre än att bara lulla runt i skritt.
På alla mina hästar har jag 10.5

Om du nödvändigtvis måste börja träning av en tvååring så varför inte börja bettlöst? Den kommer ha fullt upp med allt att lära sig så ett bett kommer bara förvirra till det i början. Jag hade ridit min unghäst i över ett halvår innan jag började träna med bett.

Men hade jag varit du hade jag släppt ut hästen på unghästbete minst ett år till, o sen börjat varligt med hantering, longering o sånt utan bett.

Vad för strolek en tvåring har kan ju inte statistiken få bestämma, du får själv mäta din hästs storlek. Flera butiker har lånebett som du kan ta hem o pröva. Viktigt är dock att du mäter bettstorleken med ett rakt bett, eftersom de delade kan vika sig i munnen o se ut att passa men egentligen vara för långa. Min unghäst har 9,5 t.ex., det visste inte jag utan har länge ridit henne med 10,5, dvs ett för långt bett.

Och vilken storlek brukar passa åt en som snart är två år?

Är den en islandshäst :eek:? Snart två år? Hmm, säger som dem andra: Låt den vara en häst minst 1 år till då. Islandshästar utvecklas inte så snabbt, börjar du med den redan nu lär du får problem med skador.

Jag håller med om bettlöst. Jag började med bett till min tös, men slutade med det, då hon inte förstod vad jag vill. Det är så mycket de ska lära sig ändå och ju mindre stress för dem desto bättre går det.

Jag har tänkt rida med grimma under tränset och ha två tyglar, men i början kommer bara tyglarna i grimman användas.

Varför börja när h*n är så ung???
varför kan du inte låta den gå och växa till sig , busa och ha skojj i hagen så länge h*n är ung???
Jag hade väntat 1- 2 år till innan jag börjat!!!

Liknande trådar

Utrustning Jag undrar vilken storlek på träns islandshästar brukar ha. Jag har ett träns i storlek cob som min fjordhäst växte ur. Har full på...
Svar
5
· Visningar
361
Islandshäst Varför är det så fel i islandshästvärlden att rida långturer? Jag har startat några clear round i distanritt och får höra av... 2
Svar
30
· Visningar
1 554
Senast: Badger
·
Utrustning Hej! Jag har nyligen köpt en ny hopphäst, sto 13 år hoppar upp till 140. Hon flyttade hem till oss för snart 4 månader sedan. Upptäckte...
Svar
1
· Visningar
263
Senast: Nevermind
·
Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
7
· Visningar
533

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka