Vilket bett rekommenderar ni?

Scarry

Trådstartare
Lite fakta om hästen: väldigt känslig på alla sätt. Har provat 2-delat, 3-delat, nova och alla andra "snälla" varianter på bett = trivs inte alls med bett i munnen. Tänderna kontrollerade regelbundet = aldrig hittat något "fel".

Nu ska jag ha bettlöst till den här hästen, men jag vill helst slippa hävstångseffekt på honom. Vad finns det för bettlösa alternativ och vad skulle ni rekommendera? Har bland annat ridit med enbart grimman + 2 grimskaft och då fungerade han toppenbra, men vill ju helst inte rida ut i terräng/bland trafik med enbart det. Känns lite för osäkert tycker jag, trots att han är snäll och lydig. Hoppas ni kan ge lite tips.

Sv: Vilket bett rekommenderar ni?

Hööks har ett bettlöst träns.
Sen har jag hört att LG har ett som är riktigt bra men lite dyrare.
Rider själv inte bettlöst men har hört det från fantaster!

Jag har Hööks bettlösa= värdelöst!! Som jag hört i stallet så fungerar se dyrare bättre pga bättre passform... Vet inte om det stämmer, har aldrig sett det lite dyrare :)
Men på mitt Hööks så när man tar tygeltag så får hästen sidosryckena i ögonen. Glider liksom bara runt :(

Har du provat rakt bett med tungfrihet/mullen mouth?

Jag börjar komma underfund med (efter tre år, heja!) att min häst ogillar tungtryck, han är mycket lugnare i munnen med tungfrihet eller uppåtböjt bett som lägger mer tryck på lanerna i stället.

Funkar det i grimma borde Sidepull vara ett bra alternativ :)

Min ena häst accepterar bara ett bett - ett jaktkandar ( kimblewick). Jag tror att det är för att det ligger stilla i munnen utan rörliga delar, är smalt och har tungfrihet. Om du sätter tyglarna i det översta fästet har du mkt liten hävstångseffekt. Du kan även byta kindkedjan mot en mjuk sporrem i läder om du vill.

Mina hästar älskar sina Bombers bett(bombers bitt)! Finns i olika varianter, dyra med verkligen enligt mig värda sina pengar !!

Liknande trådar

Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av... 2
Svar
31
· Visningar
4 648
Senast: Kristall10
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 863
Utrustning Hej min häst ska gärna ha mjuka bett i munnen och helst raka då han har tex haft ont i 2 tänder och han är känslig. Han är en...
Svar
14
· Visningar
1 536
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av... 11 12 13
Svar
249
· Visningar
31 038
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka