Sv: Vilket bett ska jag använda??
Varför behöver du ett skarpare bett?
Vad gör hästen när du rider på ett tredelat? Lyssnar inte? Sticker? NÄR är det problem? På banan? I skogen?
Är hästen kollad i munnen? Trivs kanske inte på tredelat? Testat ett rakt bett?
Är det så att hästen inte lyssnar så är det bara lydnadsträning som gäller. Dressyr dressyr!!!
Enligt mig skall en häst iaf funka på någon form av vanligt tränsbett i dressyrarbetet, vid uteritt och hoppning kan det vara befogat med andra bett.
Är det så att hästen sticker/är okontrollerbar vid uteritt skulle du kunna prova att rida på ett skarpare bett än ett tränsbett.
Pessoat är dock inte att rekommendera p g a den oerhört ogenomtänkta konstruktionen. Hellre ett jaktkandar eller ännu bättre ett pelham (ett bett med kindkedja) där du kan ha dubbla tyglar och således bara ta lite extra i hästen när det behövs.
Min förra häst var ett rent h-vete att rida ut på i början. Hon drog med mig när vi var ute och det var lögn att få stopp på henne. Hela första halvåret höll vi enbart till på volten (lydnadsträning med tränsbett) och när vi väl red ut ibland skedde detta på jaktstång, för att det ens skulle fungera och inte vara förenat med ren livsfara.
Hästen blev lydigare och lydigare iom dressyrarbetet och ganska snart lyssnade hon lika bra på det tredelade bettet i skogen som på ridbanan.
Aningen flummigt inlägg kanske, men hoppas att du förstår vad jag menar...
Sist men inte mist; Bett löser inte bettproblem.