Vilket bett?

clara123

Trådstartare
Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa ringar? Har för mig att man behöver gå upp i storlek, vet inte om det stämmer.
Jag är även osäker på vilket bett jag ska köpa. Min ponny kan bli het i ridningen men jag vill inte ha något skarpt. Han ser mest skänkeln som framåt just nu (vi tränar på att den även ska vara sidledandes). I skritten går han snabbt men även avslappnat efter en liten stund. Han kan lätt ta några travsteg ibland. I traven går han avslappnat efter en stund men kan även där bli några galoppsprång ibland. I galoppen är han väldigt lagom och får ibland skänkla på honom lite. Han är inte känslig i munnen. Jag tänker mig ett tredelat. Kollat lite på äppelbett men blir det lite för milt? Vet självklart att allt inte hänger på bettet och nu efter sommaren ska vi börja träna för tränare (vi har nyligen köpt honom😁). Jag hörde någonstans att D ringar ger lite hävstångseffekt och att ett 3 delar med d ringar kanske hade kunnat passa men sen fick jag höra att det inte stämde. På provridningen hade han ett bett med parerstänger vilket han verkade fungera bra med. Är tvådelat mycket skarpare än tredelat? I.om att han ser skänkeln som endast framåt vill jag kunna ta lite i honom utan att få dåligt samvete. Även ställa osv. Ett bett till dressyren alltså. Finns det någon med liknande häst eller bra kunskap som kanske har någon idé på bett? Har hört att raka bett ska vara bra för munnen men stumt i dressyren? Hade rakt kunnat vara ett alternativ eller blir det för stumt som sagt? Vad är grejen med rullande saker imitten av vissa bett också? Vet att han haft ett sånt tidigare. Som ni märker är inte bett min starka sida men vill lite kortfattat ha ett bett som inte är jättemilt men inte heller skarpt. Helst med fasta ringar. Vad för bett hade ni använt isf? Tacksam för alla svar som går att få😇
 
Börja med ett vanligt två- eller tredelat tränsbett. Fasta eller lösa ringar är en smaksak. Om han gillade parerstänger kanske fasta kan vara en bra ide. Kanske ett baucherbett? Keep it simple! När du sedan börjar rida för tränare kan denne hjälpa dig vidare med rekommendationer.
 
som sirap sa, ha det väldigt enkelt nu i början eftersom att ni ska lära känna varandra, ny miljö, nya kompisar, mycket nytt med ny häst och framförallt ny ryttare kan bero på att din häst är något pigg. Skulle vilja slå ett slag för rulle i mitten, inget skarpt men fortfarande något.
 
som sirap sa, ha det väldigt enkelt nu i början eftersom att ni ska lära känna varandra, ny miljö, nya kompisar, mycket nytt med ny häst och framförallt ny ryttare kan bero på att din häst är något pigg. Skulle vilja slå ett slag för rulle i mitten, inget skarpt men fortfarande något.
Just nu står han kvar där vi köpte honom, så vi lär känna varandra på en trygg plats för honom där han trivs jättebra vilket är väldigt skönt! Har också hört lite om rulle, hur är det den fungerar egentligen och vad gör den?
 
Jag hade börjat med ett vanligt tredelat eggbett med fasta ringar. Prova dig fram och se vad din ponny gillar. Dom är som oss människor och gillar olika. :)
 

Liknande trådar

Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 059
Senast: Fazeem
·
Utrustning Lite konstig rubrik, men jag ska förklara. Rider hästen med tredelat med fasta ringar. Jag upplever att bett med fasta ringar ofta...
Svar
10
· Visningar
1 139
Senast: Marty
·
Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
4 998
Senast: Bri
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
935
Senast: Miingla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp