Vilket bett?

Sv: Vilket bett?

Hingstbett eller stigbett tror jag det heter.. Har däremot inte så stor koll på bettets funktion.. så jag är dålig på att förklara... :crazy:

Senast ändrad:

Stigbett.
Andvänds ganska mycket inom galoppen, men även inom ridsporten, dock är det vanligare bland tävlingshästar på hos tex. ridskolehästar.
Anledningen till att man andvänder ett stigbett, brukar vara en extra säkerhetsgrej, man brukar även leda hästar som är lätta i frambenen med stigbett pga dess utformning i munnen.

Ett litet PS, jag känner igen bilden, var kommer den ifrån?

Jag undrar om inte det är en av hästarna Goddessoflove rider ute på Täby? Eller så är det möjligt att jag sett bilden någonannanstans :confused: ...

Det ser ut så här när det inte sitter på häst.

btstig.jpg

Och precis som rejält_felskapad säger så är det till för hästar som är lätta i framändan.

Men hur pass bra är det då? Anser ni det som att det är ett för skarpt bett?

Det kanske du redan förstod, men man har alltså INTE bettet när man rider! Det är till för att ha bättre kontroll på hingstar och heta tävlingshästar tex galoppörer som annars lätt bara reser sig eller springer ifrån en... :smirk: Det besparar en del kraft från den som leder helt enkelt. :)

Hallojsan! :)
Stigbett är ett hjälpmedel man ska vara ytterst försiktig med o inte missbruka, då man om man tar i för hårt kan skada hästen rejält! Bör endast användas om d verkligen behövs, i regel räcker d med träns.
Har använt d mkt på tävling i jobbet me galopphästar på d som behövts. MVH,

Stigbett, även kallat hingstbett.

Hade det när jag skulle hantera mitt gamla sto när hon var brunstig, hon var lixom lite knäpp då. Ungefär... lyset var tänt men ingen hemma och då fick det bli stigbnett eller kedja genom munnen för att ha koll på henne.

Rejält_felskapad skrev:
Ett litet PS, jag känner igen bilden, var kommer den ifrån?

Hästen heter Brown Tea...En Täbyhäst om jag inte är helt ute. Tränas väl av Olle Stenström tror jag..

Jag använde det bettet på min gamla häst när han hade boxvila och skulle skrittas 20 min om dagen i en vecka. Provade först med träns, men han gick bara på bakbenen och var precis överallt... Med stigbettet skötte han sig mycket bättre.

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 204
Senast: sweep
·
Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
7
· Visningar
459
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 860
Senast: Görel
·
Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
765
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Klippmaskin till tjock päls
  • Vilken hundras?