Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Stigbett.
Andvänds ganska mycket inom galoppen, men även inom ridsporten, dock är det vanligare bland tävlingshästar på hos tex. ridskolehästar.
Anledningen till att man andvänder ett stigbett, brukar vara en extra säkerhetsgrej, man brukar även leda hästar som är lätta i frambenen med stigbett pga dess utformning i munnen.
Ett litet PS, jag känner igen bilden, var kommer den ifrån?
Det kanske du redan förstod, men man har alltså INTE bettet när man rider! Det är till för att ha bättre kontroll på hingstar och heta tävlingshästar tex galoppörer som annars lätt bara reser sig eller springer ifrån en... :smirk: Det besparar en del kraft från den som leder helt enkelt.
Hallojsan!
Stigbett är ett hjälpmedel man ska vara ytterst försiktig med o inte missbruka, då man om man tar i för hårt kan skada hästen rejält! Bör endast användas om d verkligen behövs, i regel räcker d med träns.
Har använt d mkt på tävling i jobbet me galopphästar på d som behövts. MVH,
Hade det när jag skulle hantera mitt gamla sto när hon var brunstig, hon var lixom lite knäpp då. Ungefär... lyset var tänt men ingen hemma och då fick det bli stigbnett eller kedja genom munnen för att ha koll på henne.
Jag använde det bettet på min gamla häst när han hade boxvila och skulle skrittas 20 min om dagen i en vecka. Provade först med träns, men han gick bara på bakbenen och var precis överallt... Med stigbettet skötte han sig mycket bättre.
Trädgård & Växter Inte odling eller trädgård :o men jag köpte lite pioner idag. De var i knoppar när jag kom hem, stora men var bara på gränsen till att...
Hästmänniskan Vill man ut och tävla lite är det dock hemskt tråkigt att behöva tävla mot snart 18åringar som 11-12 åring. Även om man bara tävlar 'på...