Vilket bett?

Chima

Trådstartare
Har hört att vanliga 2-delade tränsbett "slår" upp i gommen på hästen när man rider, så jag tänkte byta. Men vad ska jag ha för bett då? skulle vilja ha ett lite skarpare då hon är lite svår att stanna (vill ej ha pessoabett). ska ej tävla med det bettet.

Sv: Vilket bett?

Tredelat och mer dressyr skulle jag tipsa om. Byta inte upp till skarpare bett i onödan - då får du bara en okänslig häst.

Hon är svår att stanna när vi rider med andra, annars är hon snäll att stanna, hon vill gärna gå först.

Rakt är snällare tror eftersom det ligger mer still i munnen.. Annars har jag bara känslan av att det känns som att rida på delat bett..

/muddson

Prova att rida med bettlös alternativ. Då blir de inte skarpare än du gör de.
Men träna på att göra när du rider med flera hästar, för hon respekterar inte dig till räckligt då.

Lycka till !!!

Jag föreslår ett tre-delat som alla andra.. :p Men om du vill ha lite mer förslag, så rekomenderar jag ett rakt gummibett! Det har jag på min pålle och det fungerar jättebra! Det är inte skarpt, men ger bättre effekt än ett tre-delat. Man får iofs inte tävla på det (gäller nog de flesta ponny - tävlingarna, eller bara dressyr.. kommer ej ihåg. :confused: ) Lycka till med din ponny &bett. :D

som sagt, ett tvådelat i lagom längd slår inte upp i gommen. om det är med fasta ringar ska det inte sticka ut någonting alls. det finns dock, som med andra delade bett, risk att någonting blir klämt och så ger det lättare sår i slemhinnorna och på andra ställen. Raka bett är dom bett man har sett minst skador av. Och ja, mindre än bettlösa alternativ. Det bästa är att bara rida med samma bett högst 3 dagar i rad. Du kan t.ex. rida ett par dagar tvådelat, ett par dagar på tredelat, lite på rakt och kanske även något bettlöst alternativ. Tänk på att bettet och ev. nosgrimma ska vara VÄL anpassade.

jag säger osm de flesta andra: 3-delat är att rekomendera, dessutom ligger det bättre i munnen, är litelite skarpare men inte lika 'stumt' som ett rakt.

Det håller jag inte alls med om. Jag har upplevt rakt som skarpare på de flesta hästar, och de som inte upplevt det skarpare upplever det som mycket mildare - helt beroende på om hästen gillar tungtryck eller lantryck.

Bison skrev:
ett tvådelat i lagom längd slår inte upp i gommen.
instämmer, passar det hästen i munnen och att det inte är förstort så SKA det inte slå upp, man ska inte tro på alla rykten

///
hon som bara rider på tvådelat.

om hästen fungerar bra på det tvådelade när du rider själv så skulle jag inte byta bett utan satsa på mer dressyr o lydnadsarbete.

Ursäkta mig, jag uttryckte mig fel *igen*, det var inte det raka bettet jag syftade på när jag menade att det var lite skarpare, utan det 2-delade :crazy: :D

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 218
Senast: sweep
·
Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
7
· Visningar
519
Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 242
Senast: dukie
·
Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 075
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka