Vilket bettlöst ska man välja?

Sv: Vilket bettlöst ska man välja?

Det finns proffs som skolar en mun på några veckor.
Och om då resten av hästen redan är klar så är det ju sedan klart.

Men om man inte vet hur man skolar en mun utan att behöva dra hästen i munnen från början så blir det ju svårt.
Då så kan man lämna bort till ett proffs så reder det snabbt ut sig.
En bra dressyrhäst bär sig själv och går kvar i rätt form även om man så släpper tyglarna.
Den behöver inte hänga på bettet.

Jag älskar repgrimmor.
Men de skall bara användas som träningsredskap och man får aldrig aldrig använda dem så som man använde en vanlig grimma.
Det kan skada hästen mycket, som att binda upp i tränset när hästen har bett.

Det går utmärkt att rida in på en vanlig kapson för longering.

Unghästarna i stallet har ridits in med kapson.
Efter ett tag så har dom haft bett i enkelt träns för att få lära sig hur det känns med kapson utanpå till tyglarna.
Nu rids dom på tränsbett.

Det finns proffs som skolar en mun på några veckor.
Och om då resten av hästen redan är klar så är det ju sedan klart.

Men om man inte vet hur man skolar en mun utan att behöva dra hästen i munnen från början så blir det ju svårt.
Då så kan man lämna bort till ett proffs så reder det snabbt ut sig.
En bra dressyrhäst bär sig själv och går kvar i rätt form även om man så släpper tyglarna.
Den behöver inte hänga på bettet.

Man märker ju snabbt att du bara har koll på islandsridning...........

Man märker ju snabbt att du bara har koll på islandsridning...........

Där så har du helt fel.
Det som jag kan bäst är dressyr.
Och den som jag känner som är bäst på att skola munnar rider inte islandshäst alls.
När jag var ung så tävlade jag t.o.m. i hoppning.

Senast som jag verkligen arbetade med min ridning så red jag dressyr på en Saddlebred.

Om man pratar om att skola munnar då har man ingen som helst kunskap om inridning av ridhästar för klassisk engelsk ridning. Man skolar inte en mun. På samma sätt verkar du missuppfattat något väldigt grovt om du tror att man skall sitta och dra i munnen, det är möjligt att ni gör det på islänningar ser nästan så ut, men normal ridning så gör man inte det förstår du. Munnen är en del av helheten och inget man kan skola in i efterhand som du tror då är man fullkomligt fel på det med hela sin utbildning.

Jag tycker allt att de allra flesta ryttare oavsett diciplin sitter och drar hästen i munnen.
Det går oftast över om man kommer upp i klasserna också det oavsett diciplin.

Om man pratar om att skola munnar då har man ingen som helst kunskap om inridning av ridhästar för klassisk engelsk ridning. Man skolar inte en mun.
Det är inte mitt uttryck.
Men jag skall hälsa det till den som använder det.
Din kommentar här blir då groteskt rolig.

Munnen är en del av helheten och inget man kan skola in i efterhand som du tror då är man fullkomligt fel på det med hela sin utbildning.
Den är en plats för kommunikation och som vilken plats som helst så går det fort att lära in signalerna för saker som hästen redan kan, om man bara vet hur.
Man kan lära in vilka signaler som helst var som helst på hästens kropp.
Munnen är inget undantag.
Men då den är så känslig så kan man få dessa signaler osynliga för en betraktare.

Du bara avslöjar mer och mer att du inte har en endaste susning om vad du pratar om så lägg ner och håll du dig till dina islandshästar det blir nog bäst.

De byter ju inga tänder som är i närheten av bettet vid den åldern. Frambissarna mitt fram och 2 molarer längre in i varje käkdel är det som byts i den åldern och ingen av dessa påverkar bett det minsta så blir som sagt väldigt nyfiken på detta förbud du fått mot bett ?

Min 3 åriga dam håller just på att byta sina första molarer. De nya är altså på väg upp genom tankköttet. Det känna inte aktuellt att stoppa ett bett i munnen på henne i nuläget. Alla hästar byter inte tänder efter mallarna utan de kan göra lite som de vill.
Jag håller på att rida in och jag kör med sidepull. Jag hade kanske gjort det även utan detta problem då det blir exakt samma signaler som hon redan kan från grimman. Det finns desutom många som rekomenderar att man ska rida in bettlöst så på det området finns det olika åsikter.

Jag tycker rent generellt att det är kul att läsa dina inlägg för du kan massor och man kan lära sig endel men det finns ett problem. Du verkar ha svårt att se att det kan finnas mer än en framkomlig väg och att det dessutom kan finnas flera olika vägar som är lika bra. Dina inlägg skulle ge mer om du kunde vara lite mer ödmjuk och inse att det handlar om individer och att olika saker kan passa olika bra beroende på häst och människa. Dina argumentation blir lite för ofta "it's my way or the highway" och det tycker jag är synd för det har gjort mig mycket mer misstänksam till allt du skriver även när jag tycker det du skriver är väldigt logiskt.

Eller kanske tvärt om.

Du avslöjar ju rakt av att du inte har en enda susning om hur man rider en häst i en korrekt form för en dressyrbana när du tror att man kan isolera ut munnen ur ekvationen. Du förstår det är inte meningen att en dressyrhäst skall gasa omkring med huvudet uppe i vädret som dina islandshästar.
Munnen är inget enskilt signalställe på en häst som arbetar korrekt genom hela kroppen, den är en del av ett helt stort system som samverkar för att få en häst att arbeta korrekt. Man kan inte plocka bort en del av systemet och lära in resten då kan man inte lära in något av systemet korrekt från början och lära om är alltid väldigt mkt svårare/mer tidkrävande än att lära rätt från början.

Om man inte vet hur en häst rids korrekt så förstår jag att man inte förstår det för man har ingen aning om hur det samverkar. Därav också att det finns så många hästar som är så totalt felridna för att grunderna inte har blivit korrekt lagda från start.

Eter 20+ år som unghästutbildare av tävlinghästar så har jag egna erfarenheter bakom vad jag skriver. Vill man inte skjuta sig själv i foten så rider man in hästar som skall användas för dressyr/hopp/fälttävlan direkt på bett, har hästen en sådan munstatus att den inte ens kan ha ett mjukt gummibett utan smärta ja då skall den inte heller ridas in då får man vänta tills den är ok i munnen igen.

Den som avslöjar mest om sig själv här är är du.
Vilka gräsliga fördomar du har.

Inga hästar skall gasa runt med huvudet i vädret.
Eller springa med huvudet mellan frambenen heller för den delen.

Man kan ha hållit på hur länge som helst och fortfarande sitta och dra hästar i munnen.

Varför rider ni islänningarna så då om ingen häst skall göra det ;)

Lite snabbt framgooglade bilder, förklara nu hur du får ihop att inte islänningar rids med huvudet rätt upp i vädret.

images

images

images

images

images

images

images

Otroligt fin och bärig form de jobbar i eller hur.........

Det som du har sett är samma avarter som när man inom dressyren rider rollkur.
Så det som du anklagar mig för är som att jag skulle påstå att alla som håller på med dressyr sitter och drar ner hästens huvud mellan frambenen.
Rider du med rollkur?

Dock är den korrekta formen i tölt och pass annorlunda än i de tre grundgångarterna.
De tre grundgångarterna skall dock ridas exakt på samma vis som de skall ridas på en dressyrhäst.
Det krävs mycket exakthet av ryttarna och mjukhet av hästarna för att kunna utföra de 5 olika gångarterna korrekt.
Om hästen missuppfattar ett tygeltag så faller allt isär.

Tro inte att ridningen skiljer.
Det gör den inte.
Ridning är alltid ridning är ridning.
Jag rider f.ö. alla dicipliner utom hoppning.
Men jag tävlar inte längre.

Du måste titta på vinkeln mellan halsen och hästens huvud.
Vid snabb tölt som detta är så måste halsen resas mycket högt för att gångarten skall få plats.
Det går inte att jämföra med trav där hästens kropp skall arbeta på ett helt annat sätt.
Dock är ingen av dessa bilder riktigt bra, det är för öppen form.

Hitta trav och galoppbilder i stället.
Annars blir det som att jämföra äpplen med apelsiner.

Ylva Rubin har skrivit ett antal artiklar om detta och rekommenderar bettlöst eller att variera mellan bett och bettlöst.

Hon har även ifrågasatt varför man inte vid 3 och 4 års testerna får använda sidpull eller liknande eftersom det händer mycket i hästen mun just vid dom åldrarna.

Har läst en artikel för ett tag sedan där hon rekommenderar ett sidpull där det går remmar i kors under ganaschen. Bla Hööks och Globus har sådana träns.

http://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/hastens-munstatus-vart-ansvar.htm

Ja den unga hästen måste ju börja bygga upp sin kropp även om munnen inte fungerar.
Skelett, leder, senor och ligament måste få tid att stärka sig.
Annars så går hästarna sönder när det är dags för dem att prestera.

Det är mycket med en häst.

Taktur-trav.jpg

Här är trav.

ShowUserFile.aspx

Här också

rins%2Bgalopp%2BVM%2B2011.jpg

Och här är galopp

Ask_galopp.jpg

Här också.

Huvudet i vädret?

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 294
Senast: sweep
·
Utrustning Hej! Jag har nyligen köpt en ny hopphäst, sto 13 år hoppar upp till 140. Hon flyttade hem till oss för snart 4 månader sedan. Upptäckte...
Svar
1
· Visningar
265
Senast: Nevermind
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Lavinia
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
723
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka