Vilket elaggregat?

nexxa

Trådstartare
Som en del säkert känner till kommer jag flytta till gård i månadsskiftet. Kommer att byta ut hagmaterialet då mkt blivit murket av det som står där nu. Har tänkt sätta träplankor av sort tjockare och även ha träslanor. På insidan har jag tänkt fästa isolatorer och ändå ha eltråd fall i fall, dock vet jag inte vad för aggregat jag ska ha? Det ska täcka till dryga 1,5 ha då sommarbetet ligger på andra sidan vägen.
Vad väljer jag för aggregat? Mina hästar stannar innanför, men inackorderingarna vet jag inte riktigt med.
Så vad väljer jag? Vilka 'märken' är bäst? Hur starkt bör det vara?
:bow:

Sv: Vilket elaggregat?

Jag skulle satsat på det kraftigaste jag hittade. På så vis är jag ALDRIG bunden om jag får för mig att utöka hagarna någongång. Gärna ett aggregat som bränner vegetation.

Valet av aggregat är inte så kinkigt. Hästar är i de flesta fall tämligen känsliga för el så man behöver inte köpa det "värsta" på marknaden. Ett litet kraftigare aggregat klarar dock en hel del störningar. Vi drabbades av stormen och har ett hyftsat kraftigt aggregat som fungerar trots att det ligger ett träd över eltrådarna i ett hörn av hagen (ska ta fram motorsågen i helgen och röja).

Viktigare är det att installera rätt. Stort aggregat är värdelöst om man inte har många jordspett. Vi har fem hopkopplade meterlånga jordspett med en meters mellanrum satta i fuktig mark för vårat aggregat.

Finns en bra bok som de flesta bibliotek har som heter "stängselboken".

Sanning med modifikation ang många spett. I många fall beror det på VART man jordar. Riktig sumpig mark, ja då kanske det inte behövs så många TROTS kraftigt aggregat. Men det är ju presis samma princip på klena aggregat...har du torr och stening backe så lär du nog få slå i en hel del i allafall.

Klart aggregat funkar fast det ligger saker över tråden...det är ju inte enbart aggregatet som styr...men givetvis får ni spänningsfall just där trädet låg...men strömmen pumpas ju ändock ut från aggregatet....

Jag kan tipsa om ett agreggat man kan koppla till både batteri och nät. På så sätt kan du flytta agreggatet eller hagen om du nån gång skulle känna för det, eller ha el på stängslet ändå för att hålla inne nån grym rymling vid strömavbrott. Trodde inte det fanns behov av det senare innan jag fick erfarenhet av shettisar med vinterpäls - värre än får :-)

Köpte mitt på E*O-hallen för nåt år sedan, funkar verkligen jättebra.

Det finns många som har kombinerade batteri/nätanslutna aggregat. Bra som komplement eller då man ska på tävling. Finns även sådana man kan underhållsladda med solpanel. Går strömmen som nu i stormen fungerar det dock lika bra med en inverter och ett fritidsbatteri.

Ett stort aggregat behöver mer jordning än ett litet (tumregel enligt vissa är ett spett per Joule).

Tänk på att försäkringsbolagen har synpunkter på hur aggregatet monteras. Det ska sitta utomhus och vara utrustat med jordfelsbrytare.

Senast ändrad:

Tänk på att försäkringsbolagen har synpunkter på hur aggregatet monteras. Det ska sitta utomhus och vara utrustat med jordfelsbrytare.
Vi fick ytterligare ett bra tips vid inspektionen för "Säker Gård". Vårt aggregat sitter på stallväggen, strax under taket. Numer har vi en stor plåt bakom, som skall skydda mot ev gnistbildning om blixten skulle vara framme.

Det var inget krav, men en enkel och smart lösning som givetvis var på plats ganska snabbt efteråt.

Vi fick ytterligare ett bra tips vid inspektionen för "Säker Gård". Vårt aggregat sitter på stallväggen, strax under taket. Numer har vi en stor plåt bakom, som skall skydda mot ev gnistbildning om blixten skulle vara framme.

Det var inget krav, men en enkel och smart lösning som givetvis var på plats ganska snabbt efteråt.
Ja det tipset har jag också fått från LF. Ett absolut krav är att aggregatet inte sitter inomhus. Utomhus på en icke brännbar vägg är det bästa. Ett tips jag fick var att sätta aggregatet i ett elskåp av plåt.

Mindre hästhagar på några hektar kräver inte några starka aggregat. faktum är att de allra kraftigaste aggregaten bara fungerar med riktig ståltråd. Dessa aggregat kan bränna sönder vanliga plastband!

Liknande trådar

Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 918
Senast: Pudlan
·
Gravid - 1år Jag och min man har försökt få barn i ungefär två år, efter en "hoppsan-graviditet" som slutade i missed abortion och akut skrapning...
Svar
3
· Visningar
2 341
Senast: Tora
·
Hundavel & Ras Halloj! Nu är det snart dags att börja välja ras, har funderat några månader på vilka raser som ska kunna passa mig. Har haft två... 2
Svar
38
· Visningar
7 969
Senast: Lona
·
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två... 3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 204
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Svensk Politik 4
  • Lekstuga
  • Husvagnsrenovering

Hund, Katt, Andra Djur