Vilket flugmedel?

Russis

Trådstartare
Måste ha nytt flugmedel och funderade nu på dessa från B*rjes:

Sommarspray Miracle
Miracle är ett miljövänligt flugmedel som håller flugor, myggor och knott effektivt borta. Innehåller givetvis teatreeolja m.m. 1 liter.
Pris: 129 kr.

5141.jpg

Och:

Flugmedel Renons
Spraypump ingår. Flug- och insektsavvisande medel för häst. Du kan även använda det till boxväggar, transporten eller på täcken. Verkningstid upp till två timmar. Innehåller bl.a. det berömda naturmedlet teatree olja. 500 ml.
Pris: 68 kr.

5160.jpg

Vilket är bäst av dessa två? Eller är det något annat från B*rjes (eller H**ks) som ni rekommenderar? (Önskar förslag från dessa två ställen då det är därifrån jag ska beställa, och jag inte har något stort utbud av hästaffärer i närheten).

Jag har tidigare använt Switch, men tänkte testa något annat nu, eftersom det varit mycket prat om att Switch inte är bra för miljön och så (samt att det endast ska användas på betesgående hästar, och mina hästar ska ridas).

Sv: Vilket flugmedel?

Jag skulle nog inte köpa nåt av de två. Har haft kompisar som haft båda och har inte tyckt att nån av de var nåt bra. Nu har jag en grön flugsprej, med gul ettiket, det är nåt tyskt märke. Den funkar rätt bra. Sen finns det en som såldes på H*rze förut, men den fick egentligen inte säljas, den ska vara jätte bra. Eller så har jag hört att näckens ska vara jätte bra. Funderar på att testa den sen när mitt är slut... :)

Jag har Sommarsprayen som bl.a. säljs hos Hööks (där kostar den 149:- för 300 ml.)
men jag köpte en liter från Gekås i Ullared, för 99:-. Jag tycker att den funkar helt okej, min häst har klarat sig väldigt bra från flugor, ohyra m.m. Men hon står ju på sommarbete och där är det relativt 'öppet' också så det blåser ju en del vilket också gör att ohyran minskar.

Men jag tycker att Switch är det allra bästa, vare sig man har hästar på betesgång eller om man rider dom. Jag har också hört att det är farligt för miljön och att vissa hästar reagerar negativt och inte tål detta. Men förut så använde vi nästan jämt Switch och det var väldigt effektivt och verkade inte vara någon fara att använda detta. Men så sluta de att sälja detta på Apoteket och jag har inte varit vid någon hästaffär de senaste veckorna (har kanske 4 mil till närmsta hästaffär) och när jag var på Gekås så hade jag inte råd att köpa Switch - eller snarare så köpte jag så mkt annat så jag inte hade råd med det då :D.

Men jag tror jag struntar i det i år, för jag tycker att det funkar helt ok. Verkningseffekten är dock inte så långvarig men jag sprutar på lite granna varje dag och det verkar ändå funka skapligt på både min häst och hagkompisen som jag också har hand om i sommar.

Hur som helst så Tror jag att det är samma medel i flaskan överst som du visade bild på som det är i min flaska. Ettiketten på min flaska ser dock annorlunda ut, men mitt medel heter Sommarspray, men jag tror det står nåt med Miracle på flaskan. Min sommarspray kommer dock ifrån Horsewise.

Förra sommaren köpte jag Sommarspray Miracle från Hööks. Jag tyckte det fungerade uselt!!! Innan hade jag haft Renons, och när den flaskan tog slut fick jag inte tag på det igen så då testade jag Sommarsprayen. Nu i år har jag laddat upp ett rejält lager med Renons. Jag "svampar" hästarna med detta flugmedel varje dag och jag är nöjd med resultatet. Jag använder även Switch, men inte för flygfänas skull utan för att slippa fästingar. Dessutom ger jag hästarna varsin vitlöksklyfta i kvällsmaten, vilket jag tror bidrar lite till att hålla myggen borta.

Jag har provat Renons och jag tyckte det inte funkade så bra på mina pållar. Nu mer har jag näckens flugmedel, som jag tycker funkar helt ok! Och sen när bromsarna börjar komma så köper jag näckens "broms broms" :D Sen kompletterar jag med att pressa vitlöksklyftor och blanda det med matolja som jag stryker på hästarna tex. på bringan. Och det tycker jag funkar allra bäst + att det är billigt! :idea:

Swich fungerar väl inte på samma sätt som luktande flugspray? Den verkar i ett par veckor medan Renons spray verkar i 6-8 h, alltså lite skillnad. Kör med båda.
Swich går in i huden, flugsprayen verkar ju bara avskräckande genom lukt.

Har testat miracle innan och det fungerade ingenting, noll, zero, nada :smirk:

Senast ändrad av en moderator:

Renons funkar hyfsat, fast man måste spraya på nytt typ två ggr./dag. Renons finns också som kräm numera, (bra för sprayrädda hästar!)vilket är betydligt drygare. Kom dessutom på att man kan späda ut lite Renonskräm med vatten om man skulle vilja kunna spraya på medlet. Verkade inte sätta ned effekten nämnvärt vad jag kunde se (att späda ut krämen alltså).
Jag brukar använda nåt som heter "Skillingarydssalva"(fyra ess hästsalva) också, en tjärdoftande salva som förmodligen genom just tjärdoften har en avskräckande effekt på div. flygfän. Denna kräm är dessutom användbar även till annan hästvård av olika slag. Billigare än Renons också, fast även med denna kräm får man vara rätt flitig med att smörja på nytt om det ska ha nån effekt.

Skillingarydsalva använder jag också! Den är jätte bra att smörja på ställen där hästen blivit jätte knott/myggbiten. Om man tex smörjer på ena dagen är hästen jätte len och fin andra dagen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka