Vilket foder kan jag ge???

L

Lindis

Vilket foder kan jag ge till lilla araben. Är inte så mager men smal. Har varit missköt innan. När jag fick honom så börja jag ge honom ett special foder som skulle hjälpa oss med muskeluppbygnaden och ge bättre hull. Har börjat sätta i gång honom men hans bak ser fortfarande ut som ett kyrktorn. Veterinären sa att han borde ta sig nu men inget händer. Han är av maskad går i rätt form och har en uträknad foderstat. Vad kan man ge honom?
 
Vad ger du då? Och hur rids han? Har han fått extra vitaminer? En långvarig brist kan behöva extra tillskott av t.ex e-vitaminer.
 
Kan inte vad det heter i huvudet men man ger det till galopp hästar och hästar som har svårt att hålla hullet. Han får B,E vitaminer i extra och rids lättare pass 5-6 dagar i veckan skrittas och travas största delen kör någon liten galopp
 
Känner sig så hjälplös. Hans tänder är kollade av en "riktig" tandläkare inte veterinär alltså. Annars var det en bra ideé.
 
Kan du kolla, och sen vilka mängder du ger och vad höt innehåller.
 
Det är hösilag med ett normalt värde och han får 11 kilo + 3,5 kilo av special fodret och b,e vitamin + betfor + en kaka hö. Han är ju inte så smal så alla revbenen syns men man känner dem alldeles för tydligt. Och hans "höftknölar" syns lite mycket. Visst han behöver lite muskler men utan lite fett så kan det ju inte bli några muskler :(
 
Vad är "normalvärden" och hur blött är hösilaget? Är bajshögarna bra?
 
Jag ringde de som äger stallet de skickades på analys genom skolan och det är ett ganska torrt hösilag. Hon kunde inte siffrorna i huvudet men jag får kolla upp dem i morgon. Ja hans bajs är helt ok och hans päls är blank åh fin. Jag får försöka lägga in en bra bild så blir det lättare och vissa hur han ser ut är svårt att beskriva helt rätt med ord ni kanske ser något jag inte kägger märke till osv.
Tack för alla fina svar!!!! :bow:
 
Jättebra idé att lägga ut bild! Det är så svårt att beskriva hur saker ser ut så man uppfattar det rätt.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Av vad jag kan läsa mig till ska man inte ge gräsklipp till hästar för att de kan få kolik, pga följande anledningar: 1) gräsklipp är...
2
Svar
20
· Visningar
2 608
Senast: Keb71
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 083
Senast: Sassy
·
Hundhälsa Hejsan, Min hund på 12 år har haft känslig mage i många år. Vi gav henne pro-kolin+ för hård och rumlande mage vid behov i flera...
Svar
1
· Visningar
899
Senast: annaovega
·
Hundhälsa Min engelska staffe/amerikanska bulldog blev i höstas akut sjuk. Spydde flera gånger om dagen och slutade äta. Man hörde hur magen pep...
Svar
9
· Visningar
1 155
Senast: zelma123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp