vilket försäkringsbolag???

tezzie82

Trådstartare
jag ska nu få köpa min foderhäst :love: och jag vill ha en bra försäkring till honom. han är en arabvalack och är 13 år. han har aldrig varit sjuk men jag vill ändå ha en bra veterinär försäkring. jag har alltid haft folksam till mina hästar och andra djur men har hört att dom har höjt självrisken rejält nu... vad har ni för bolag och hur mkt kostar det er? livförsäkringen vill jag ha på 20 eller 25 tkr och vet minst 50 tkr.
jag har ju alla mina försäkringar i folksam och då borde jag väl få lite rabatt eller? tänkte ringa runt och se vad dom kan erbjuda mig men ville kolla här lite först. det bästa tycker jag är att ha en fast självrisk men är det ngn som fortfarande har det? är det alltid bäst att ta över försäkringen från förra ägaren? hon har ju bara 25 tkr i vet vård och det tycker jag är väldigt lite... vore jätte tacksam för svar :)

Sv: vilket försäkringsbolag???

Det bästa brukar vara att ta över den befintliga försäkringen på hästen. Det finns ju karrens vid byte och det kan även bli problem om något händer då bolaget kan hävda att felet funnits innan den nya försäkringen teckandes, om man byter.
Höja veterinärvården kan du göra hos de flesta bolagen bara genom att ringa, om hästen är frisk.

Själv är jag kund hos tre av bolagen just för att jag tagit över befintliga försäkringar. Märker ingen större skillnad och har kanon bra ombud på samtliga. Så det är bara frågan vilket av bolagen jag ta till årets skörd av föl när det är dags.

Det är nästan alltid bäst att behålla befintlig försäkring. Behåller du försäkringen kan du på flera bolag ändra självrisk och ersättningsnivåer.

Håller med övriga, ta helst över hästens befintliga försäkring, minst krångel och risker så...

Däremot kan det vara bra att kolla upp om du kan ändra försäkringsnivåerna, för jag håller även med dig om att 25.000 är lite på vet.vården.

Lättast är det att behålla den försäkring hästen redan har.
är hästen lite äldre får man ju inte teckna någon ny försäkring, och det kan ju vara lite jobbigt.
jag behöll i alla fall min hästs försäkring, och det fungerar jättebra (har *gria).
Tänk bara på att försäkringsbeloppet ska vara på det beloppet hästen är värd. Du ska egentligen inte köpa en häst som kostar mer än vad den är försäkrad för.
Lycka till :banana:

hej, tack för svaren! han är försäkrad i 25 tkr och det är samma som köpesumman. ska kolla upp vilket bolag hon har och ringa dom och fråga om veterinär försäkringen. hade 50 tkr till min ponny och när han blev dålig och avlivades så hamnade det totalt på ca 40 tkr. så inte mindre än 50 tkr i vet förs...

Vad är veterinärförsäkring? Har alla det?
Min häst är försäkrad för 25 000:- men veterinärförsäkring vet jag inget om :o eller ingår det?

jag ska nu få köpa min foderhäst :love: och jag vill ha en bra försäkring till honom. han är en arabvalack och är 13 år. han har aldrig varit sjuk men jag vill ändå ha en bra veterinär försäkring. jag har alltid haft folksam till mina hästar och andra djur men har hört att dom har höjt självrisken rejält nu... vad har ni för bolag och hur mkt kostar det er? livförsäkringen vill jag ha på 20 eller 25 tkr och vet minst 50 tkr.
jag har ju alla mina försäkringar i folksam och då borde jag väl få lite rabatt eller? tänkte ringa runt och se vad dom kan erbjuda mig men ville kolla här lite först. det bästa tycker jag är att ha en fast självrisk men är det ngn som fortfarande har det? är det alltid bäst att ta över försäkringen från förra ägaren? hon har ju bara 25 tkr i vet vård och det tycker jag är väldigt lite... vore jätte tacksam för svar :)

Jag har Folksam till mina hästar. Dom har höjt något i självrisken MEN tagit bort de 25% som man får betala på beloppet.
Min häst stod på skara i 10 dagar. Det kostade 40000-
Jag betalade endast självrisk 2400-
Det är bra.
Jag har vet 50 000
liv 50 000 på båda mina hästar

Man skiljer på veterinärvårdsförsäkring och livförsäkring. Oftast har man både och, satta på lämpliga nivåer.

Enkelt förklarat:
Veterinärvårdsförsäkringen gäller för veterinärvård vid skador, t.ex. om du åker till klinik eller om veterinären kommer ut.
Veterinärens/dina resor, mediciner mm täcks oftast inte, men det kan finnas med i vissa typer av försäkringar.

Jag vill ha min vetvårdsförsäkring runt 50-60 000:-, då det kan dra iväg ditåt (eller i värsta fall mer...) för operationer och liknande.

Livförsäkringen betalas ut om du måste avliva hästen pga skada eller sjukdom. Värdet på försäkringen bör vara någonstans i närheten av värdet på hästen.

Men kolla noga med ditt försäkringsbolag vad du har för försäkring och vad som gäller för den!

ska genst kolla upp det.
Ringer man till de då?
eller står det på räkningen man får hem?

Ring till dem och kolla!

Du ska iofs ha fått ett försäkringsbrev och villkoren på papper när du tecknade försäkringen, men har du tagit över en försäkring från tidigare ägare så kanske de slarvat med dem?

Jag tog över hans gamla försäkring när jag köpte honom. Vet inte om vi fick några papper, men ska kolla det när jag kommer hem sen.
vet i och för sig inte om jag kan teckna någon ny försäkring, då han redan är 17år i år :(

Du kan oftast inte livförsäkra en så gammal häst, men en veterinärvårdsförsäkring måste man ju kunna ha?

Men kolla med ditt bolag!:)

Det lovar jag. kollar direkt när jag kommer hem :bump:
Tack för tipsen :bow:

hon hade s..land som bolag och jag kollade lite på deras hemsida... dom tar 1900 i självrisk och 20% på de överstigande kostnaderna! tycker jag låter dyrt... folksam hade ju bara 10% sist jag kollade...

Nej 17åriga hästar kan endast katastrofförsäkras.
det innebär att det täcker vid tex brand, blixtnedslag och liknande.

Min häst är livförsäkrad på 10 000kr (gick ej igenom vetr.bes. f-91) och har vetrinärvård på 100 000kr, dock endast 50 000kr på hans bakben då han fick benfraktur på dom förra året och därför halverades dem där. Tycker personligen att IF är det bästa försäkringsbolag man kan ha, dem är guld värda och aldrig några som helst problem. :love:

Tittade på hans försäkring härom dagen, och han hade 50 tusen i veterinärförsäkring. Så det var ju tur, kan anas ut ordentligt nu..
puh!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 551
Senast: Lavinia
·
Katthälsa Jag får förhoppningsvis hem min nya vän snart men jag försöker hitta en vettig försäkring Jag är en nojjig matte och vill ha en rätt... 2
Svar
26
· Visningar
2 612
Senast: Mia_R
·
Övr. Hund Hej! Nu har Agria höjt försäkringen IGEN. Betalar alltså 11500 om året vilket nästan blir 1000 kr/mån. Har till sista april på mig att... 2
Svar
21
· Visningar
2 124
Senast: Sedna
·
Skola & Jobb Jobbar nu på ett äldreboende, det är samma människor, samma rutiner, dag ut och dag in, och allt sker mellan 4 väggar. Såklart händer... 2
Svar
22
· Visningar
1 354

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Krävande föräldrar
  • Tandfen utan kontanter
  • Eurovision 2025

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka