Vilket gräs är bäst för feta-/fång-hästar

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare ad_hoc_80
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 2 221
A

ad_hoc_80

Hage 1: Ny vall där vi nyss huggt hö, dvs kvar är "stubben" (i o f s ganska lång och grön)
Hage 2: Äldre vall som är putsad en gång tidigare i våras, och där gräset är rätt långt nu, men inte alls gått i ax ännu.

Jag tänker att det rimligen inte kan finnas mycket kräm kvar i stubben. Vill man kväsa ogräs så ska man ju klippa dem när de är i blom, för att suga energin ur växten.

Å andra sidan innehåller ju ett längre och saftigare gräs mer vatten, och borde ge en större mättnadskänsla snabbare, och kanske minska själva energintaget.

Någon som vet?

Sv: Vilket gräs är bäst för feta-/fång-hästar

det är helt felaktigt! stubb är det värsta man kan ha en fånghäst på då fruktankoncentrationen i stjälken är skyhög! dvs det är enormt mkt "kräm" i det.

så utan tvekan hage 2. blir dom för tjocka så får du heller begränsa tiden dom får beta.

OK!
Då får det väl bli hage 2 då.
(Betesmask är redan en självklarhet till både fet-knopparna och fång-hästen. Fast de hatar mig för det ...:p)

Bättre att låta de beta kort tid på bete 2 än att våga lita på en betesmask tycker jag.

I vilket utvecklingstadium på gräs kan man säga att fruktanhalten minskar då?
Efter axgång?

det är helt felaktigt! stubb är det värsta man kan ha en fånghäst på då fruktankoncentrationen i stjälken är skyhög! dvs det är enormt mkt "kräm" i det.

Det är visserligen sant att stjälkarna som blir kvar efter att gräset är slått kan innehålla höga halter fruktan, men det är inte fruktan som i de allra flesta fall orsakar fång. Däremot innehåller fruktan liksom andra lättlösliga kolhydrater lättillgänglig energi så det bästa sättet att få hästen att gå ner i vikt är att använda en betesreducerare.

Det är visserligen sant att stjälkarna som blir kvar efter att gräset är slått kan innehålla höga halter fruktan, men det är inte fruktan som i de allra flesta fall orsakar fång. Däremot innehåller fruktan liksom andra lättlösliga kolhydrater lättillgänglig energi så det bästa sättet att få hästen att gå ner i vikt är att använda en betesreducerare.

Och jag fortsätter att hävda att du har helt fel. Dessutom är inte energin från fruktan att jämföra med de andra vattenlösliga kolhydraterna (har aldrig begripit definitionen av lättlöslig - i vaddå?). Energin är inte alls lika lättilgänglig eftersom det måste fermenteras av bakterier och sedan omvandlas för att kunna gå in i energimetabolismen. Socker kostar mkt mindre att tillgodogöra sig.

Och vad är då den största orsaken till fång?

Den fetmarkerade meningen förstår jag inte alls. Det blir ju inte mindre energi i gräset bara för att hästen har betesreducerare på sig. Och på grund av den höga fruktanhalten måste ju hästen äta ännu mindre mängd gräs om den ska gå ner i vikt om man jämför med en vall med högt gräs. Och får inte hästen i sig tillräcklig mängd gräs så uppstår ju magsår och fångrisken ökar ännu mer.

TS: Jag hade inte valt något alternativ till 2 fånghästar. Vall är verkligen inte bra bete för fånghästar.

sen är det ju inte bara FETMA som ger fång, finns ganska många hästar som får fång utan att vara det minsta överviktiga. så något farligt finns det definitivt i gräset, forskare menar att det är fruktan. om det är rätt eller fel går nog inte att säga till 100%.

om man tror att bara hästen inte blir tjock är det ingen fångfara är man tyvärr illa ute. det är inte riktigt så enkelt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka