Vilket håll stänger ni benskydden åt?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Doneloge
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 41
  • Visningar Visningar 4 984
D

Doneloge

Dum fråga kanske, men vilket håll stänger ni benskydden åt? Jag har lärt mig att man stänger allt bakåt, lindor, skydd, allt. Men om man har skydd som man spänner två gånger (dålig bild, men ni kanske fattar ändå Benskydd), ska man då spänna karbor bandet frammåt och sen dra den andra biten bakåt? Hoppas nån förstår frågan.
Hur skulle ni göra?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vilket håll stänger ni benskydden åt?

Ytterst bakåt.

Fast, har funderat lite. Just på såna skydd som på bilden kommer ju "draget" över senan om man stänger dem så. Blir ju lite som att linda på fel håll. Kanske man skulle börja vända på dom för hästens bens skull ?

Jag drar bakåt om jag rider, framåt i hagen!! Just för att trycket hamnar över senorna. Är nog inte farligt när man rider., men jag har för mig att det kan bli tryckskador om hästen har på skydden hela dagen

Till alla: Okej, d e så jag också gör ytterst bakåt, men min medryttare gör tvärtom (d va så jag började undra ;)).

Men blir det det nå större skillnad på trycket om man vänder på det? Vet nån vad tillverkarna tycker att man ska göra?

Angående vad tillverkaren tycker så har jag sett på deras bilder att de spänner den yttersta både framåt och bakåt..

neoprenegamasche480_462.jpg

trainingsgamasche480_462.jpg

Själv spänner jag mina Eskadron framåt, men alla andra bakåt. Bakåt är det jag har lärt mig..

Man spänner den elastiska delen bakåt så att inte trycket hamnar på senan. Den översta delen spänns framåt. Det är precis som Pansi påpekade som att linda på fel håll annars.
Jag fick lära mig tvärtom när jag var liten och red på ridskola- vet inte om det beror på att benskydden såg annorlunda ut förr???

Peach skrev:
Den yttersta ska stängas bakåt!

Verkligen inte, då har du ju dragit det elastiska över senan, kan orsaka stora skador om du har otur.

drar alltid det som drar åt bakåt. i detta fall så blir yttersta framåt (det är ju bara kardborreskydd)

Rufsan. skrev:
Verkligen inte, då har du ju dragit det elastiska över senan, kan orsaka stora skador om du har otur.

Det är möjligt, men nästan alla de benskydd jag har varit i kontakt med/använt som har dubbel knäppning så ha den yttersta varit stängd bakåt på modell/bild. Det kan hända att det är fel, men varför sätter de dem så på modellen om det är fel? Å andra sidan så låter det du säger mer logiskt!

Till alla: Okej, det låter ju inte bra. Senskador vill man ju inte ha. Jag fick också lära mig på ridskola att man skulle göra så, men man lärde sig ju mycket på ridskolan och allt var ju inte bra ;). Kanske ska börja spänna åt andra hållet. Men det är konstigt att tillverkarna gör så olika, för de borde väl vet hur man ska spänna deras skydd på korrekt sätt hoppas man ju...

på den typen av benskydd drar jag den yttersta fliken framåt. den är ju bara till som "skydd". det är ju dom inre spännena som drar och trycket hamnar då på senan... drar man dom innersta spännena bakåt hamnar trycker på benet istället, vilket inte alls ger samma slitning...

Varför skulle tillverkarna tänka på det?? Finns ju mängder med folk tom i denna tråden som inte gör det :smirk:

Så jag tror helt enkelt att dom inte tänker på det :mad:

Peach skrev:
Det är möjligt, men nästan alla de benskydd jag har varit i kontakt med/använt som har dubbel knäppning så ha den yttersta varit stängd bakåt på modell/bild. Det kan hända att det är fel, men varför sätter de dem så på modellen om det är fel? Å andra sidan så låter det du säger mer logiskt!

Nä jag tror helt enkelt inte att dom tänker på det, vilket är oerhört dumt eftersom då många tror att dom skall spännas så.

Men säg om det där ytterskyddet inte fanns då hade du inte tvekat om hur skydden skall spännas för då hade du automatiskt spänt dom så att dom elastiska banden spänns bakåt, eller hur ;)

Jag stänger översta bakåt av rent estetiska skäl. Jag VET att det är 'fel håll' om man ska tänka på senan, MEN efter att nogsamt ha studerat mina skydd efter att för protokollets skull dragit åt dem för kung och fosterland (dvs alldeles för hårt) så kan jag bara konstatera att det OMÖJLIGT kan bli sentryck, hur man än beter sig kommer huvuddelen av trycket över framsidan av benet. Det blev varken mer eller mindre sentryck oavsett hur jag spände dem. (Var ett par kotskydd bak för övrigt, alla frambensskydd jag har är i hårt läder eller hårdplast och kan inte hur man än beter sig ge tryck över senan oavsett hur man skulle stänga dem - de flesta går dock bara att stänga bakåt och har enkel spänne, ev med överslå som kommer uppifrån och ner)

jag spänner alltid det yttersta bakåt!

Liknande trådar

Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 403
Relationer Jag har upplevt en situation som väldigt irriterande under några år nu, för någon vecka sedan så escalerade min irritation och jag blev... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 081
Senast: Majjijann
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 381
Senast: Johanna1988
·
Hundhälsa Gjort första höftledsröntgen av hund och lite funderingar kring tillvägagångssättet. Vid röntgen fick jag först stå vid huvudet och...
Svar
6
· Visningar
634
Senast: Gnist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka