Vilket håll stänger ni benskydden åt?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Doneloge
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 41
  • Visningar Visningar 4 984
Sv: Vilket håll stänger ni benskydden åt?

Rufsan. skrev:
Nä jag tror helt enkelt inte att dom tänker på det, vilket är oerhört dumt eftersom då många tror att dom skall spännas så.

Men säg om det där ytterskyddet inte fanns då hade du inte tvekat om hur skydden skall spännas för då hade du automatiskt spänt dom så att dom elastiska banden spänns bakåt, eller hur ;)

Ja jag tillhör också en av dem som blivit "lurad" :crazy: Och ja hade de inte haft de där ytterskyddet så hade jag aldrig tvekat om åt vilket håll det skulle spännas! Mina Eskadron spänner jag rätt i så fall, men de andra spänner jag fel.. Usch så dumt :o :crazy:

Visst om skydden sitter där dom sitter men om dom av någon anledning vrider sig vilket inte är så ovanligt med tanke på resår och dess tänjbarhet, hästen kan slå på sig eller vad som helst kan hända med hästar det har ju du av alla nog mest erfarenhet av, ja vrider dom sig kan dom skapa senskador och det är ju väldans onödigt.

Rufsan. skrev:
Visst om skydden sitter där dom sitter men om dom av någon anledning vrider sig vilket inte är så ovanligt med tanke på resår och dess tänjbarhet, hästen kan slå på sig eller vad som helst kan hända med hästar det har ju du av alla nog mest erfarenhet av, ja vrider dom sig kan dom skapa senskador och det är ju väldans onödigt.

OM skydden vrider sig utan 'hjälp' ska man nog investera i andra skydd? ALDRIG varit med om skydd som vridit sig av bara rörerlse? Däremot om hästen 'hakar i' dem, men då spelar det ingen större roll hur de sitter iaf från början, ang var trycket blir om hästen trasslar i i skyddet.

Jag spänner mina skydd som bilden visar. Tycker det känns "fel" att spänna åt andra hållet trots att översta spänningen hamnar framåt.

Sa jag det eller?? Jag sa allt kan hända om hästen slår på sig , trampar på sig etc etc

Ni får ju givetvis göra som ni vill det är ju eran häst :smirk:
Kan ju berätta om ett par ft hästar som har fått senskador av enbart trycket från skenan som finns i ft skydden så det är ju inte mkt som behövs för att olyckan skall vara framme.

Senast ändrad av en moderator:

Jag spänner såsom bilden visar, det känns mer rätt än att göra tvärtom, men det är jue jag de!

jag stänger "ressår" delen på framsidan av benet inte över senan.. och så stänger jag runt om...

har iofs inga såna skydd, använder senskydd istället....men hade jag såna spänns de med yttersta flärpen framåt!

alltid bakåt..
På benskydd knäpper jag det första knäppet frammåt och "det som ska hålla kvar det" bakåt

Intressant att denna diskusionen skulle komma just nu. Jag funderade på samma sak i Måndags när jag skulle sätta på benskydden. Det slutade med att den yttersta flärpen spändes framåt.

Jag gör som din medryttare, den elastiska delen bakåt och den som ligger ovanpå framåt ;)

Till alla: Oj, vad många olika svar! Jag tror jag har bestämt mig att göra som min medryttare, för även om jag blir osäker om det här med om det verkligen kan bli tryckskador på senan eller ej, så kan det väl inte skada att vända på skyddet eller? Det som gäller tillverkarna, kan det vara så att det inte är tillverkarna som tar korten? Tillverkarna kanske vet hur det ska vara, men inte den som tar kortet... Eller så kanske inte tillverkarna tycker att det spelar nån roll hur man spänner, men i förebyggande syfte, så tror jag att jag ska spänna de åt andra hållet. :)

Just sådana där skydd sätter jag resåren bakåt och sista flärpen framåt, eftersom jag inte vill dra åt resåren över senorna utan på framsidan av benet.
Vid FT tejpar jag flärpen.

inom travet har dom gjort det lätt :smirk:
Vi har inget val.... dra bakåt och "låsa"framåt

foto12.jpg

gamashen som ligger till höger på bilden är till vänster bakben

Den översta flärpen bakåt.

*lånar*
frågade min gamla fälttävlanstränare om detta för några år sen då jag tävlade eftersom jag fått så mycket olika svar, han har tävlat WM så jag tänkte att han lär väl veta hur det är, hur som helst han svarade att:
Den elastiska delen ska alltid ligga fram på benet. varför frågade jag och fick svaret att: Senan och blodkärlen fäster strax undet knät på utsidan av benet och går sen i en svag böj för att fästa på insidan strax ovanför kotan, alltså om man drar åt en linda eller ett skydd åt fel håll dvs framåt så stryper man blodkärlen och "vrider" senan på ett onaturligt sätt som i vissa fall kan leda till senskada.
Har även diskuterat detta med mamma som är utbildad hästmassör och hon bekräftade att så är det...
Nu menar jag inte att ni måste "vända" på era skydd bara för att jag sagt det, jag leverar bara fakta så att ni förhoppningsvis "tänker om"

Stod och studerade mina skydd och funderade på dne här tråden och måste erkänna att jag har skydd som är så bra passform på att jag inte behöver 'dra åt' dem, det blir alltså mindre tryck av skydden än av en linda t ex. Jag får lätt in två fingrar mellan skydd och ben och skyddspänne och ben. Talar nu om kotskydd bak eftersom det är enbart dessa man kan knäppa åt olika håll (fram så spänns de ju alltid bakåt, finns bara ett val)

Bara en liten reflektion.

Om du menar att det bara är bakskydd som kan spännas åt olika håll så måste du ha missat dom "vanligaste" skydden, som det även finns bild på längre upp i denna tråd.

Liknande trådar

Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 403
Relationer Jag har upplevt en situation som väldigt irriterande under några år nu, för någon vecka sedan så escalerade min irritation och jag blev... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 081
Senast: Majjijann
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 381
Senast: Johanna1988
·
Hundhälsa Gjort första höftledsröntgen av hund och lite funderingar kring tillvägagångssättet. Vid röntgen fick jag först stå vid huvudet och...
Svar
6
· Visningar
634
Senast: Gnist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka