Vilket halsband?

Sv: Vilket halsband?

Min hund som har nästan "labbepäls" (dvs lite tjockare än din men fortfarande kort) får något ofantligt sliten päls av en vanlig vriden stryplänk (A och B på bilden), därför har jag en med större länkar (F på bilden) som jag tycker funkar mycket bättre. Dessutom upplever jag den mer effektiv vid korrigering eftersom den gör ett högre ljud ifrån sig som iaf min hund mycket snabbt lärde sig att "skärpa sig" vid. Det tog 2-3 gånger innan han lärde sig sammankoppla rasslet med att han skulle lyssna upp, och nu behöver jag inte ens knycka så halsbandet stryps åt, utan det räcker med att det gör ett högre ljud.
(Nej, han kissar inte ner sig så fort halsbandet skramlar - lite högre ljud krävs ;))

5101203502.gif
 
Sv: Vilket halsband?

Okey, det låter ju väldigt bra med ljudeffekten där..

Jag tror jag tar en tur till affären och shoppar loss lite olika och provar vad som funkar bäst. ;)
 
Sv: Vilket halsband?

hade jag varit du så hade jag lagt all fokus på "pausträning" just nu, för det är väldigt behändigt att kunna ligga stilla och vänta. ska du hålla på att rycka och slita i kopplet varje gång du ska lyssna och prata så blir det bara jobbigt alltihop, både för dig och din hund. alltså istället för att berätta vad han inte ska göra, så berättar du vad du vill att han ska göra.
 
Sv: Vilket halsband?

Zaga späls slits otroligt mycket och fult om jag har lite större länkar på kedjestrypet, vi har ett med små smala länkar och det fungerar bäst på hennes päls ( som borde vara i likhet med Amstaffens )
 
Sv: Vilket halsband?

Halvstryp skulle jag gärna använda oxå, men jag tror inte riktigt det ger effekten jag söker nu?

Om man har ett som är lite för litet oh med lång "strypdel" så att den inte går i botten så kan det ju inte vara någon större skillnad i effekt än ett vanligt stryp? Bara att trycket fördelas på lite större yta och pälsen slits inte på ett och samma ställe....

Hoppas att du hittar något som passar din lilla tyrann :love:
 
Sv: Vilket halsband?

A
Söker väl något som säger HALLÅ utan att behöva rycka till och halvt om halvt bära hunden.

Tar gärna emot tips :)

Att böja sig ner och peta till hunden lite kvickt säger HALLÅ på ett väldigt effektivt sätt. Det gjorde stor skillnad för mig när jag ändrade taktik och gjorde så på mitt förra yrväder, kontakten blev mer direkt mellan henne och mig då och gick inte genom kopplet.

Och sen håller jag med cillamuffins: "alltså istället för att berätta vad han inte ska göra, så berättar du vad du vill att han ska göra. ". Det är mycket enklare att lära hunden vad den ska göra (ligga stilla) än att lära den vad den inte ska göra (dra, sniffa, rulla, resa sig osv).
 
Sv: Vilket halsband?

Jag använder en ganska kraftig kedja i mässing som jag INTE fäster på "stryp funktion", och så läderkoppel. Håller för övrigt med Swat om det där med att parkera hunden, då får de chans att vila skallen en stund och smälta lite intryck, och så orkar de lite till sen :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Ska få en långhårig collie till sommaren och funderar nu på halsband och sele som kan användas utan att skava pälsen. Funka det med K-9...
Svar
1
· Visningar
734
Senast: Vastgota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp