vilket hö?

Mack_Lobell

Trådstartare
ja o nårra ska åka och kolla på hö i veckan. En i stallet hämtade hem några balar av den ena sorten ihelgen. Det såg jätte fint ut. Grönt och friskt med mycket timotej och sånt i. Ja tror smältbart råprotein låg på 80 nått...de var något hon sa men ja vet inte säkert...Men sen hade gubben också ett annat hö med nästan dubbelt så mycket protein i...ett fint tunt hö..Men jag vet inte vilket som är bäst.För hästen får mycket kraftfoder som han behöver pag av att han tävlar trav. Så det kanske blir alldeles för mycket protein?? Han får sport och groov nu.
Så vilket hö skulle ni valt? Det med mycket protein eller det lite grövre med mindre protein??
Återkommer med värdena när jag får reda på dem.
 
Det e ju alltid bra med ett hö med mycket protein. Då behöver man ju inte gå och köpa Lucern, soja osv. Har det dessutom högt energivärde så behöver man ju inte ge så mycket annat kraftfoder heller.
 
Ja men med ett bra hö, innehållande mycket proteiner drar ju ner kraftfodergivan ganska rejält. man behöver alltså inte ge så stora mängder kraftfoder, vilket i sig är bra eftersom hästen är i grunden grovfoderätare. :idea:
 
jag skulle ta det med 80 i....men ta reda på siffrorna för jag tycker att ett hö med runt 160 i smrb låter lite överkurs :crazy:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har fått analysen på vårat Hö och ska försöka få ihop en foderstat , men jag får inte ihop någon :( Då jag provar lägga in olika , så...
Svar
4
· Visningar
1 158
Senast: Hjartagna
·
Foder & Strö Denna vinter har varit ett långt, evigt pusslande med att försöka få tag på ett hö som håller någorlunda bra kvalité och värden, och jag...
2
Svar
29
· Visningar
3 900
Senast: wrangler
·
Foder & Strö Jag tog mig i kragen och samlade ihop analysprover från ett gäng balar. En analys av höet, en av hösilaget. Grovfodret ingår i...
2
Svar
21
· Visningar
2 344
Senast: Liten
·
Foder & Strö Hej! Jag har funderingar på att ta analys på hösilaget jag fodrar min häst med. Tidigare år (3) har jag gått på känn, och det jag kommit...
Svar
1
· Visningar
787
Senast: Gelina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp