vilket kommando tyckte du var lättast att lära in?

Sv: vilket kommando tyckte du var lättast att lära in?

Min hunds första kommando var "boll", och sen kom nog "mat" tätt följt av "pinne".
Det första han lärde sig av sig själv så att säga var "Ronja". Hans bästa hundkompis. Och sen "Leif" vilket är bästa hundkompisens husse och tillika min sambos far :p

"Får jag titta?" använde vi ville kolla vad han låg och tuggade på.
Vi lärde honom att så fort vi sade "får jag titta?", tog vi det han hade och tittade vad det var.
Var det någonting han fick ha lade vi till en fras som "vilken fin" eller liknande, och gav tillbaka det.
Om det var någonting han däremot inte fick ha tog vi bort det och gav honom något han faktiskt fick ha.

Han lärde sig det extremt fort och visade glatt vad han hade så fort kommandot kom. :p

"Gå och lägg dig!" har nog varit lättast med alla mina

"Nej" och "Varsågod" var lätta att lära in, och "Trassla ut dig" som betyder att han ska trassla ut sig själv om kopplet hamnar fel :p Nu gör han det dock utan att jag behöver säga nåt.

Skall :angel: Det var väl andra dagen hemma och det tog väl ca två minuter innan han förstod vad det betydde. Undrar fortfarande varför jag lärde honom det :p

Lustigt att alla lärde sig skall så fort. Det tog nästan tre år att lära min hund det kommandot.

Min hund kan det fortfarande inte, han är snart 9 år :cool:

Nu är ju min bara 5 månader, men än så länge är det absolut "stanna" som har varit lättast, även fast det är mest handen han lyssnar på, alltså vilket handtecken jag ger honom. "Sitt" var väldigt enkelt också..

Skall :angel: Det var väl andra dagen hemma och det tog väl ca två minuter innan han förstod vad det betydde. Undrar fortfarande varför jag lärde honom det :p

Sa du kan lara honom "tyst" forstass:p

Jag borjade lara min tjej som ALDRIG skaller 'skall'. Det tog 3-4 minuter av gomma en godis och 'hetsa' lite med rosten innan hon skallde. Jag fullfoljde inte tills hon kunde komandot, men om hon blir frustrerad och inte forstar vad jag vill provar hon skall fortfarande.:D

Jag har försökt i tre år och på sin höjd fått ett "AUM!". :cool:

hahaha samma här :D. Min tjej är väldigt "morrkampig" och pratig när man hetsar henne, men skäller gör hon tamejtusan aldrig (vid träning då, hon är en liten mes och skäller rätt ofta hemma på farliga saker). Funkar inte att gömma saker, hetsa henne eller nånting.

Eller jo, skäller gör hon när jag säger "attack" :p. Det är även det kommando som blev lättast att lära in, då jag plötsligt kom på att om man gör blåsljud med munnen, typ phuuuuu, så skäller hon, hoppar och nafsar i jackan :angel::angel:. Mamma hatar att jag har lärt henne det, men iom att hon är en miiini sheltie med noll aggressiva tendenser får det liksom vara tycker jag :D.

"High Five!" :D

Lustigt att alla lärde sig skall så fort. Det tog nästan tre år att lära min hund det kommandot.

Jo, han har VÄLDIGT lätt att ta till skall :p När han är väldigt glad och uppspelt så skäller han. Var i princip bara att hålla en godis framför näsan på honom så skällde han. Han blir tyst om man sprutar vatten på honom :angel:

Tyst är däremot ett kommando som är enormt svårt att lära sig!

Nåväl, inte så störande, glad att han är tyst i alla andra situationer :)

Kl

Det första vi lärde Yda var "kom hit" och sedan "stanna" och "loss".
Gick fort där i början med olika kommandon, men dessa tre sitter fortfarande som en smäck och har gjort redan från första stund.

Sedan finns det ju ord/meningar som hon själv har lärt sig: "ut och kissa" "gå ut" etc. de lär sig det de vill :D

"Var är kissen?";)

'mat', 'godis', 'skogen' inget av dom har vi tränat in men dom sitter! (det är dom enda ord hon hör nu när hon är halv-döv...)

av dom "riktiga" kommandona var nog 'stanna' lättast!

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
21
· Visningar
1 220
Senast: AnneB
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 161
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Jag funderar på namn antingen till valpen jag ska hälsa på på lördag eller en senare. Men jag funderar på namnen. Jag har råkat snöa in... 3 4 5
Svar
82
· Visningar
4 006
Senast: Tajger
·
Hundträning Vill ha ett kommando att använda för att ”skicka in” hunden mellan pinnarna. När jag skickar henne runt något, tex en kon så säger jag...
Svar
6
· Visningar
609
Senast: fryckan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka