vilket objektiv som komplement till 18-55?

mino

Trådstartare
Köpte nyligen en Canon EOS 400 och kände ganska omgående att det vore kul med ett vassare objektiv. Jag tar många kort på barnen och jag vill tex kunna ta kort på dem när de har någon form av uppvisning, det vore kul att kunna zooma in ansiktet/överkroppen på dem på en 5-8 meters avstånd.
Vad krävs för detta? Vad är rimligt att satsa på som glad amatör?

Sv: vilket objektiv som komplement till 18-55?

Jag har ett 55-200 mm tele utöver det vanliga 18-55 som man får med, och med teleobjektivet kan du zooma, men nackdelen med det är att det blir ju lätt skakigt, så i dåligt ljus är stativ att föredra.

tack för tipset!
vad är det för skillnad på
Canon EF55-200mm, F4.5-5.6,II USM
och
Canon EF-S 55-250mm,F/4-5.6, IS
Det skiljer nämligen en tusenlapp i pris....

Oj..skiljer ett halvt bländartal ser jag iaf.. IS och USM måste jag faktiskt erkänna jag inte vet vad det betyder :P Är bättre på kameror än objektiv :P

IS står väl för stabilisering? Usm för ultra scilent motor? Kolla upp objektivens omdömen på olika sidor, googla så hittar du snabbt info. Jag gissar att det dyrare är IS? och det är bättre.... gissning bara.

EF-S och IS är det två beteckningarna som är intressanta på de objektiven, ingen av dem är speciellt ljusstarka, men det senare objektivet har både bildstabilisering samt är speciellt byggt för kameror med mindre bildsensor, sk APS-C format.

USM står för ultrasonic motor, och är en typ av autofokusmotor som är riktigt snabb.

och ärligt talat, i den prisklassen du tittar, hade jag nog varit mer intresserad av ett http://www.cyberphoto.se/info.php?article=18-200dcc (sigma 18-200 F3.5-6.3 2800kr) för sen har du ju brännviddsförlängningen att räkna in också, 1.6x, så dår får du 29-320 i effektiv brännvidd. vilket borde vara ett duktigt komplement till ditt 18-55

Är sigma alltså okej enl dig? Jag har läst lite olika recensioner på nätet och en del beskriver deras objektiv som plastiga och sämre än originalen men det beror ju på vilken nivå man fotar på. Annars låter det som ett bra alternativ!

jag har själv ett sigma 50mm f1.4 och det är bannimej inte plastigt, känns som om man håller granit i handen. det är ju givetvis skillnad från objektiv till objektiv, men dem jag kännt på har inte varit plastiga. däremot har jag Canons 135mm STF, och den tycker jag känns som en leksak, om det inte vore för tyngden.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka