Vilket program

kaninälskare

Trådstartare
Hej! Är ny i dressyrvärlden och har lite funderingar.
Vilken klass får man "börja" tävla i? Dvs kan jag hoppa in och anmäla mig till en LA:1. Eller måste man kvala sig upp? Det kanske är dom lätta klasserna man kan anmäla sig till hur somhelst med vid MSV kanske man måste ha kvalat en viss procent?Någon som kan förklara bra?
 
Hej! Är ny i dressyrvärlden och har lite funderingar.
Vilken klass får man "börja" tävla i? Dvs kan jag hoppa in och anmäla mig till en LA:1. Eller måste man kvala sig upp? Det kanske är dom lätta klasserna man kan anmäla sig till hur somhelst med vid MSV kanske man måste ha kvalat en viss procent?Någon som kan förklara bra?
Mitt tips är att läsa TR. Där finns bland annat kvalregler och en massa nyttiga tips om vad vi domare tittar efter. Hur du ska rida de olika rörelserna och gångarterna t.ex. Sen är det nog bättre att börja på lägre nivå, som LC, om du är osäker på dressyren. Det är roligare att känna att en klass är enkel än att det blir svårt och hästen sätts i skiten för det (så illa behöver det ju inte bli men jag har sett det ganska ofta när jag dömer, tyvärr). Att kunna rida rörelserna är inte samma sak som att klara av att rida ett program i rätt grundform med stadig och stark takt och väl förberedda och visade rörelser.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 153
Senast: Fiorano
·
Dressyr Ja, jo. Men att säga att ryggkotorna måste vara klara för att man ska kunna sitta på hästen är att dra slutsatsen väldigt långt. Här har...
2
Svar
21
· Visningar
994
Senast: Jerseyite
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 214
Senast: zarmino
·
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
1 927
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp