Vilket stängsel skulle ni föredra och varför?

Scarry

Trådstartare
Nu är jag här igen med mina dumma frågor :D Är på gång och ska lägga upp lite nya hagar, vinterhagar (japp, man ska vara ute i god tid :D ;) ) och sitter just nu och funderar på en sådan sak som band till hagen. Just nu har vi el-band/rep runt alla hagar som är mellan 0.3-40mm breda. Och de är ju bra, håller och så vidare, MEN något som är negativt, och som tar TID är att man flera gånger på vintern får gå runt och ta bort blöt snö som har frusit fast på dessa och tynger ner allting. Med tanke på hur många och hur stora hagar vi har så är det tidskrävande och jag börjar bli riktigt trött på det :( Eller finns det något knep som jag inte vet av för att slippa springa och hålla på med det här? :confused:
Nu har jag börjat kika lite på järntråd istället. Men eftersom jag aldrig har stängslat med detta så kommer det många frågor. Hur är det att stängsla med järntråd? Är det jobbigt? Vad måste man tänka på? Verktyg? Någon skillnad vad för sorts isolatorer man har? Skaderisker? Leder det bra med ström året runt? Och hur är det med synligheten för hästarna egentligen?

Så vad tycker ni? El-rep/band eller järntråd? Dela med dig av dina tankar runt detta, så jag kan komma fram till något vettigt! :)
 
Sv: Vilket stängsel skulle ni föredra och varför?

Fördelen med ståltråd är i a f att man kan klippa den var 10-15 meter och vika tillbaka den och tvinna den max 2 varv. Då blir det som en platt ögla. Så hakar man i öglorna i varandra hela vägen runt. Det gör att om en häst fastnar så släpper ståltråden. Det är mycket bättre än elrep som inte går sönder. Många som stängslar med ståltråd har plastband som fladdrar i ståltråden, inte speciellt snyggt, men då syns tråden åtminstone. Att stängsla med ståltråd utan att klippa den skulle jag inte göra. Men å andra sidan skulle jag inte stängsla med något som inte går sönder om en häst fastnar. Du kan ju sätta en träslana åtminstone högst upp dessutom. Men då får det inte vara för långt mellan stolparna för då vrider sig slanorna. Och är de för tjocka - för att man skall undvika att de vrider sig - så blir de oftast så tunga så stolpen viker sig istället, om det är långt emellan.

Till ståltråd har du vanliga runda isolatorer som du trycker ner tråden i. De kan du köpa i storpack på de vanliga ställena.
 
Sv: Vilket stängsel skulle ni föredra och varför?

Fast hellre då ha riktiga trådskarvar istället för att tvinna. Risken med att tvinna är att man kan få överslag i tråden med spänningsfall just där. En säkerhetshylsa till sk ståltrådar skär ju av tråden då belastningen blir för stor. Sådana säkerhetshylsor finns även till rep och band.
 
Sv: Vilket stängsel skulle ni föredra och varför?

Typiskt buke och deras nojja för länkar. Länkade till en sida du skulle kolla, men givet att den togs bort. Nåja, googla bmsab så hittar du på en gång.
 
Sv: Vilket stängsel skulle ni föredra och varför?

Jag har elband, visst är det jobbigt på vintern. En kompis hade eltråd (tunn, inte vit) och ståltråd till sina hagar, fungerade utmärkt för hästarna. Men kompisen fick ut och laga det hela tiden för viltdjur som inte kände till hagarna som bara sprang rätt in i det, för dom inte såg det helt enkelt...
 
Sv: Vilket stängsel skulle ni föredra och varför?

Vi stängslar just nu för fullt med ståltråd, vi gör dock inte det själva. Eftersom vi inte har en aning om hur man gör... Vi har trä pålar i hörnen och sen ni vet sånna där vanliga vita plast pinnar fast i metall där tråden går. Första gången vi gör detta, så blir intressant att se hur många gånger vår unghäst kommer att försöka gå igenom! Vi kommer att dra ström genom de två översta trådarna med inte den understa. Jag tycker att det går lättare att ta hand om ett ståltråds stängsel men skulle råda att du fixar någon som stängslat med det förrut.. vi fick ge upp när ståltråden bara rullade ihop sig hela tiden!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Inser att det kanske inte finns något bra svar på min fråga men tänker att om någon har nåt bra tips så är det här på Buke i alla fall...
Svar
16
· Visningar
1 211
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 045
Senast: tuaphua
·
R
Anläggning Det är dags att beställa hem material för att dra stängsel runt nya hagarna, men vill gärna bolla lite tankar först. Förutsättningarna...
Svar
9
· Visningar
1 160
Senast: Raderad medlem 142449
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 088

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Senast tagna bilden XV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp