Vilket täcke är smartast när det blir jättekallt?

Harbor

Trådstartare
Vi har för tillfället ett stalltäcke inne, Bucas celtic light. Ovanpå det har han ett 200g HW Rhino täcke ute. Nu är det ca -5°.
När det blir -15-20°, så undrar jag vad som är smartare. Köpa ett jättevarmt utetäcke, 300-400g stoppning att sätta ovanpå stalltäcket. ELLER att tjockare stalltäcke och ha det gamla utetäcket på det?
Stallet är uppvärmt, men vi så kallt väder så kan det bli 0° också därinne. (ponnyn är klippt, jaktklippning)
Tips!!

Sv: Vilket täcke är smartast när det blir jättekallt?

Låter mycket behöver den verkligen så mycket. Mitt halvblod går med rhino 200g ute.

Jag vill veta vad han ska ha på vid -15-20°. Har din häst bara Rhino 200g på då?

De har alltså utetäckena på även nattetid?

Isf skulle jag absolut bara ha utetäcket inne.
Och sen ha ett kanske 300 g utetäcke när det blixtrar till med tempraturerna, men jag skulle nog inte ha flera lager med täcken och inte några tjocka såna isf. Känns väldigt onödigt och tungt för hästen. Möjligtvis ett flecce under. Tycker det värmer rätt bra bara det.

Har själv en ponnykorsning, typ jaktklippt som står i välisolerat men ej uppvärmt stall, håller dock alltid strax över nollan när det blir kallt ute.
Han har fleecetäcke inne och för tillfället 200g horseware rhino ute.

Man får tänka på att det inte finns varken vind eller nederbörd inomhus även om temperaturen ligger på noll.
Men man år prova sej fram vad som passar sin häst.:)

Vi har ju ungefär som ni. Tunt stalltäcke inne och Rhino 200g ovanpå, UTE.
Pga att stallpersonalen bara sätter på och av ett täcke...

Min har nog (osäker på grammen)300g ute när det drar neråt dom minusen. Han är klippt på hela halsen och får därför halstäcke också. Som han faktiskt verkar behöva. Då har jag bytt från fleecen inne till ett .tunnt. termotäcke.

Vi har ju ungefär som ni. Tunt stalltäcke inne och Rhino 200g ovanpå, UTE.
Pga att stallpersonalen bara sätter på och av ett täcke...

Ahh jag förstår. Isf hade jag nog köpt ett lite tjockare utetäcke och låtit innetäcket vara som du har nu =)

Min var naken inne o hade 200grams täcke ute förra säsongen.
Halvklippt fullblods modell.

Min ponnyplutt har 200 g Rhino stalltäcke inne som varvas med ett 150 g Amigo när det andra tvättas, plusgrader i stallet och ute får han ett ofodrat regntäcke på sig. Vintertid går de inte ute mer än kring 4 timmar om dagen och hagen står i relativt vindstilla läge.

Fd klippt ponny ett x antal gånger den här hösten, lika hårig igen :eek: Har ett par cm päls nu ;)

När det blir kallare får han på sig ett 300 (el. 350 g, kommer inte ihåg) Amigo utetäcke med ofodrad hals och ett 300 g till stalltäcke. Framtills dess har jag en mängd andra täcken i olika tjocklekar, så det är ingen nöd på täcken här :o

Vi har ungefär lika mycket/tjocka täcken på vår häst just nu som du har och brukar lägga på ett till innetäcke på ca 100g extra både inne och ute och ha ett 300g utetäcke med hals överst och även ha en magvärmare på ena innetäcket, när det är kallare än -10.

Om hästan behöver tjockare innetäcke beror väl på om temperaturen i stallet också sjunker mycket.

Det brukar dock vara ganska vindstilla och kommer sällan nederbörd när det är kallare än -10 och därför kan det säkert fungera med samma täcken eller kanske bara ha ett fleece eller ylletäcke i bra passform extra underst. Är väldigt olika med olika hästar. Det värsta vädret att hålla vår häst varm i är blåst och nederbörd.

Det beror ju på hur hästen klarar kylan. Om den verkar nöjd i sitt tunna stalltäcke så känns det onödigt att lägga på ett tjockare bara-för-att.

Känns hästen lagom inne men fryser ute - samma innetäcke och tjockare utetäcke.

Fryser hästen inne - tjockare innetäcke och sen anpassa utetäcket efter hur varm/kall hästen är ute.

Det går inte att säga att hästen ska ha si eller så tjockt täcke vid ett visst antal minusgrader. Det är ju många andra faktorer som spelar in också.

Läsvärt. Sen är det ju nästan omöjligt för nån som inte känner hästen att svara på vad den ska ha på sig, det borde du själv veta bäst.

Får man fråga varför han bara får gå ute i 4 timmar när det är vinter? :) Bara undrar av ren nyfikenhet :)

För en häst är det inte så stor skillnad på -5 och -15, om man jämför den rena lufttemperaturen.

Jag hade väntat tills det blir 15-20 grader kall, täckat hästen som vanligt och köpt ett tjockare utetäcke om hästen fryser då.

För jag tror att hästen kommer att klara sig, och då vore det ju dumt att ha köpt ett tjockare täcke i onödan. ;)

Hästen behöver inte per automatik ett tjockare täcke bara för att tempen sjunker med 10-15 grader. Det finns hur mycket läsning som helst ang. detta och hur hästen fungerar under olika väderförhållanden och temperaturer, och vilka andra faktorer som spelar in, så som hagens skyddmöjligheter, hästens kondition, tillgång till mat osv.

det är ett mänskligt antagande att för att tempen sjunker ska ett ännu tjockare täcke på. Vi fryser på ett helt annat sätt än hästen.

jag tycker det låter som ni har väldigt mycket täcken på redan nu. det borde innebära att hästen är rätt varm, och är den det, så håller den förmodlingen värmen ypperligt lika bra i de extra minusgrader du beskriver.

vet du hur man kollar om hästen är lagom varm eller avgör om den är för kall?

Vi har bara ett vintertäcke och det är 200g Rhinon. Borde ha ett till för att kunna byta om det är vått eller i tvätten och tänkte att då kunde ju det andra vara liite tjockare, typ 300. Känns dumt att ha två likadana.
Vår häst får också bara gå ute bara 4 timmar idagen :-(
Stallet har så pga att där finns så mycket hästar (ridskola+privat) så att hälften måste rastas på fm och hälften em.

Om hästen ändå alltid har stalltäcke under skulle jag inte köpa något megatjockt vintertäcke. Är hästen bara ute 5 timmar vill den nog röra på sig ordentligt och då tror jag inte den ska behöva gå med dubbla jättetunga täcken på sig.

Brukar täcka typ såhä på mina hästar som är ute hela dagen:
Ner till typ 14 grader: naken
Ner till nollan ofodrat/100 g (härefter brukar hästarna vara klippta på hösten)
Några minus: 100-200
Riktigt kallt: 300-350, ev halvhals

När det är stormrusk/blåsigt/regnigt/snöareller nyklippta hästar kan jag gå upp ett snäpp i listan, men över 350 har jag nog typ en gäng varannnat år vid extremväder plus nyklippt häst. Kanske stalltäcke 100-200 g kan vara något, och sedan variera utetäcket mellan ofodrat, 100 g och 200 g beroende på väder. Något tjockare behövs verkligen inte på fyra timmar, kan jag inte tänka mig på någon häst.

En häst har (om än tunn om den är klippt) päls över hela ansiktet, huvudet och hela kroppen som gör den mkt mindre känslig för kyla n människor även när den är klippt. Så det som känns isande kallt för oss känns mkt behagligare för en häst. Det jag märkt är att hästar däremot blir irriterade över är tunga tryckande illasittande täcken i lager på lager, så jag täckar aldrig mer än det behövs, nästan alltid bara ett täcka åt gången så de kan röra sig ordentligt där ute.

Senast ändrad:

Alltså, behöver den verkligen så mkt?
Varför ska man täcka hästen mer än nödvändigt?
Hästar klarar sig utmärkt utan täcken vid kyla, då det är höet och ätandet som håller dom varm.
Däremot vid nederbörd kan det väl vara bra med täcke.
Men varför stoppa på hästen massa täcken?
Tänk dig att du köper ett täcke med 300g och det täcken är gjort att tycket som är inne i täcket värmer ju själva hästen och lägger man då detta täcke uppe på ett annat täcke så värmer det ju inte?
Många täcker sina hästar alldeles FÖR mycket och då förstör man hästen egen motor att hålla värmen då de blir beroende av täcken...
i sånt fall om jag var du, skulle jag tänka mig att köpa ett 300g täcke den kan ha ute. Inget annat täcke under.
Men det är mina åsikter sen får du ju göra det DU tycker är bäst för DIN ponny.
Men det där med täcken är ju en mode nojja som med allt annat när det gäller hästar...
Man blir ju inte bättre ryttare eller hästen blir inte bättre med ju dyrare saker man har till dom...

Får man fråga varför han bara får gå ute i 4 timmar när det är vinter? :) Bara undrar av ren nyfikenhet :)

Jag önskade att de gick ute längre... På sommaren är de ute från 08.00 - 16.00, något jag också tycker är för lite.

De får inget hö i hagen, av säkerhetsskäl då en häst fick benet avsparkat så illa att den blev avlivad i samband med fodring. På sommaren har de ju gräs att tugga på. För att glappet mellan fodringarna inte ska bli för stort väljer de då att ta in hästarna tidigt...

KL
Uppdatering. Här är det nu mycket blåst och temperaturen under -12 och då har han 150g Amigo inne och får på sig ett 350 g Amigo ovanpå ute då han är mycket frusen av sig.

Liknande trådar

Utrustning Vad är ni nöjda med? Jag upplever att jag har börjat få problem med mina, även de som ska vara bra. Själv har jag flera olika märken och...
Svar
8
· Visningar
3 122
Senast: lomuxx
·
Utrustning Behöver lite hjälp... Har en häst som är knappt 160 hög, kort och ganska tunn (tänk fullblod med mkt kort rygg ;)) som jag behöver...
Svar
7
· Visningar
1 965
Senast: a1agnlju
·
Utrustning vad är det som är så roligt med dem eg? Ponnyn vi nyligen köpt kom med en uppsättning täcken varav ETT utetäcke som fick godkänt av mig...
Svar
5
· Visningar
1 308
Senast: Lager
·
N
Utrustning Jag ska köpa ett utetäcke till min ena häst och världens beslutsångest :p Det jag vet är att det ska vara ett Horseware eller Mark Todd...
Svar
6
· Visningar
1 112
Senast: Nyrelski
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka