Vilket täcke är smartast när det blir jättekallt?

Sv: Vilket täcke är smartast när det blir jättekallt?

Om de blåser och snöar har Honey ett regnfodrat regntäcke som håller henne varm (mycke vinter päls) , Lillis har ett tjock (tror 250g,inte säkert) vinterntäcke, då hon har mindre vinter päls och har fått upp sitt hull sen jag skaffa henne. Så då försöker jag täcka henne så hon inte blir så grymt smal igen. Och nu är de runt -9. Blir de kallare så blir de thermotäcke under utetäckena. Om de är vindstilla men -5 till -9 så får dom vara nakna och lufta pälsen. Inne har dom inga täcken, om dom inte har gått och är svettiga, då åker fleecetäckena på. Stallet är ett kallstall.

Jag vill veta vad han ska ha på vid -15-20°. Har din häst bara Rhino 200g på då?

Bara, hihi. Jag räknar med att min blivande filtklippta connemara ska klara sig bra på 100 g utan hals hela vintern. Han är förnärvarande mycket snålt klippt undersida hals, bog, framben, halva magen som är utvuxet någon vecka och var okej i ofodrat regntäcke vid -7. Då åkte dock 100 g täcket på.

200 g klarar han hela vintern på som helklippt.

Vi har just nu ca -15 ute och det blåser :(
Hästarna (rakade) ute med stalltäcke (tror att det är 200 gr) samt vintertäcke 300 gr, den frusna med halvhals.
Nattetid runt 0 grader i stallet, så de har samma täcken ute som inne.
På jakt efter ett nytt vintertäcke med hals. Är det smartare att ha ett tjockt täcke (amigo 350 gr) eller ett stalltäcke + ett Amigo medium (200 gr)? Vad är behagligast och bäst för hästen? Lite fundersam på om hon som behöver nytt täcke klarar sig med bara 350 gr. Frusen, svårfödd och första vintern i norrland.

Min häst ett hbl sto som är väldigt känslig och frusen av sig har detta på sig:
(Just nu -21 grader ute och lätt blåst)

400 gram Eskadron Stalltäcke
420 gram Rambo Supreme

(Ja hästarna får mat ute också, de fodras 4 ggr om dagen och tas in vid 16-17 tiden)

Kan varmt rekommendera Rambo supreme, min häst har ALDRIG frusit med det täcket på!
Är lite sugen på ett Jumbo stable också:d

Liknande trådar

Utrustning Vad är ni nöjda med? Jag upplever att jag har börjat få problem med mina, även de som ska vara bra. Själv har jag flera olika märken och...
Svar
8
· Visningar
3 122
Senast: lomuxx
·
Utrustning Behöver lite hjälp... Har en häst som är knappt 160 hög, kort och ganska tunn (tänk fullblod med mkt kort rygg ;)) som jag behöver...
Svar
7
· Visningar
1 965
Senast: a1agnlju
·
Utrustning vad är det som är så roligt med dem eg? Ponnyn vi nyligen köpt kom med en uppsättning täcken varav ETT utetäcke som fick godkänt av mig...
Svar
5
· Visningar
1 308
Senast: Lager
·
N
Utrustning Jag ska köpa ett utetäcke till min ena häst och världens beslutsångest :p Det jag vet är att det ska vara ett Horseware eller Mark Todd...
Svar
6
· Visningar
1 112
Senast: Nyrelski
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka