Vilket tyg?

bettysmatte

Trådstartare
Min ytterdörr är kall och dragig hur man än gör, men det hjälper om man hänger textil innanför. Just nu har jag en filt där, men den är för kort. Istället för att leta tillräckligt långa filtar funderar jag på att köpa något tyg. Då kan jag ju få den längd jag önskar. Men vad för tyg ska jag kika på? Tjockt, tätt och varmt, men inte för tungt är kraven... :)
 
Inte tungt men tätt - det krockar nog lite? Frågan är om det behöver vara tätt, kanske isolerande är ett bättre ord?

Det finns ju speciella tyger, vet inte vad du ska googla på. Draperi kanske?

Edit: kollade isolerande tyg och hittade en del :up:
 
Min ytterdörr är kall och dragig hur man än gör, men det hjälper om man hänger textil innanför. Just nu har jag en filt där, men den är för kort. Istället för att leta tillräckligt långa filtar funderar jag på att köpa något tyg. Då kan jag ju få den längd jag önskar. Men vad för tyg ska jag kika på? Tjockt, tätt och varmt, men inte för tungt är kraven... :)

Någon form av ylle? Kanske sy ihop begagnade yllefiltar för att hålla kostnaden nere. Om du kan sy, eller kanske använda häftpistol, så är ett alternativ att fästa isolerande vadd mellan två lager lakansväv för att få liknande effekt. Tror att Thermolan borde kunna fungera.

Tätt, bra tyg som inte är syntet kostar en del (typ ren ylle, bomullssammet mm) och har dessutom rätt hög vikt så jag hade absolut försökt DIY:a något liknande och sy i lager med hjälp av t.ex. filtar, kappor, överkast och gamla gardiner.
 
Inte tungt men tätt - det krockar nog lite? Frågan är om det behöver vara tätt, kanske isolerande är ett bättre ord?

Det finns ju speciella tyger, vet inte vad du ska googla på. Draperi kanske?

Edit: kollade isolerande tyg och hittade en del :up:
Bra idé. Jag googlade och hittade passande gardinlängder för 350 kr. Det är ju inte hysteriskt dyrt precis. De kallas termogardinlängder.
 
Min ytterdörr är kall och dragig hur man än gör, men det hjälper om man hänger textil innanför. Just nu har jag en filt där, men den är för kort. Istället för att leta tillräckligt långa filtar funderar jag på att köpa något tyg. Då kan jag ju få den längd jag önskar. Men vad för tyg ska jag kika på? Tjockt, tätt och varmt, men inte för tungt är kraven... :)
Vadmal.

Det gör underverk i min trapp mot ouppvärmd övervåning.
Går att bara klippa utan att fålla, hänger plant och bra, dragtätt och håller emot kyla. Lätt att hänga upp om du använder gardinklämmor.

Korps.se Harryhedgren.se Ohlssonstyger.se är ställen jag vet att det finns.
 
Vadmal.

Det gör underverk i min trapp mot ouppvärmd övervåning.
Går att bara klippa utan att fålla, hänger plant och bra, dragtätt och håller emot kyla. Lätt att hänga upp om du använder gardinklämmor.

Korps.se Harryhedgren.se Ohlssonstyger.se är ställen jag vet att det finns.
Det låter som ett riktigt bra val - tack :) !
 
Vadmal.

Det gör underverk i min trapp mot ouppvärmd övervåning.
Går att bara klippa utan att fålla, hänger plant och bra, dragtätt och håller emot kyla. Lätt att hänga upp om du använder gardinklämmor.

Korps.se Harryhedgren.se Ohlssonstyger.se är ställen jag vet att det finns.

Fast vadmal är ju jättetungt?
 
Vadmal.

Det gör underverk i min trapp mot ouppvärmd övervåning.
Går att bara klippa utan att fålla, hänger plant och bra, dragtätt och håller emot kyla. Lätt att hänga upp om du använder gardinklämmor.

Korps.se Harryhedgren.se Ohlssonstyger.se är ställen jag vet att det finns.
1000 tack för tips om vadmal 🙏!!

Dörrdraget försvann och det var absolut inga problem att hänga tyget på befintlig metallskena. Hur bra som helst :) !
 
Jag var tvungen att läsa om vadmal. Förut användes det som betalningsmedel!
wikipedia: dess egentliga betydelse är inte sprungen ur dess tillverkningssätt (valkningen), utan ur orden våd = bredden på ett tygstycke och mål = mått. Orsaken är att tyg användes som betalningsmedel. I stället för med silver betalade man alltså med en viss längd av ett tyg med bestämd bredd. Växelkursen reglerades i landskapslagen.

Enligt östgötalagen var en "mark wadhmala" = 96 alnar lika mycket värt som en vägd mark silver. En mark var 8 öre och ett öre 3 örtugar; det gick alltså 24 örtugar på en mark, varvid östgötalagens aln vadmal var värd en fjärdedels örtug.
 
Jag använder vadmal till möbeltassar också. Både som lösa bitar under stora möbler och fastsatt med häftpistol under mindre, t.ex. en lång remsa under gungstolen. Bra kombo av mjukt och stabilt samtidigt.
 
Jag använder vadmal till möbeltassar också. Både som lösa bitar under stora möbler och fastsatt med häftpistol under mindre, t.ex. en lång remsa under gungstolen. Bra kombo av mjukt och stabilt samtidigt.
Det är verkligen stabilt. Jag gillar hur det faller tillbaks när jag går igenom det. Ingen risk att det flaxar runt och fastnar i dörren när man ska stänga den :up: !
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag letar efter en feminin partyklänning. Och då menar jag inte med en massa volanger och småblommor, utan liksom en kvinnlig klänning...
2
Svar
29
· Visningar
3 787
Senast: Pilot
·
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 093
Senast: Bulldoozer
·
Kläder & Bli fin Ja, jag vet. Shein pratas om med allt annat än positiva ord från de som bryr sig åtminstone lite om hur klädproduktion påverkar vår...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 993
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 455
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp