Vill ha förslag på bett!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare alexandraisabella
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 122
A

alexandraisabella

Jag har ett halvblod sto som jag rider med pelhamsbett just nu då jag tycker att det är det som funkar bäst. rider väldigt löst på detta då det är rätt "kraftigt". Men funderar på att prova något annat, hon funkar ej att rida på vanligt stångbett, tvådelat eller tredelat. Så vill ha lite tips på bett. Har även provat hackamoore & pessoa, ingen av dom var ett bra alternativ på henne.
Vad tycker ni jag ska prova? Har precis köpt ett kimblerwick också. Men gärna förslag på flera! :)

Sv: Vill ha förslag på bett!

varför fungerar det inte att rida på vanligt bett menar du?

Min jätte kan bli galet stark o ibland lockar det o betsla upp men jag vet att svaret är lösgörande o inte skarpare bett. Genväg som ofta blir en senväg, sen är jag inte emot skarpare bett i hoppning eller vid tex galoppjobb ute, men inte för den vardagliga ridningen. Kan man inte klara den på tränsbett är det ngt som är galet....

Precis min tanke. Ska vara jättejobbig och tjatig och be ts ta kontakt med tränare.

Nu finns det ju inte bara en sorts två- eller tredelat. Provat olika tjocklekar? Hur ser hästen ut i munnen? Hur mjuk är du på handen?

Jag tävlar henne i hoppning & då hon blir väldigt het vid hoppning måste jag ha något lite starkare. Rider i vanliga fall med vanligt, jag som formulerade mitt inlägg dåligt.. Jag har provat olika tjocklekar på dessa, även provat med fasta & inte fasta ringar, men får ingen kontakt med sånna.. Är väldigt mjuk i handen, tycker nästan att pelham är snäppet för starkt, men ville alltså ha tips med något mildare som ändå funkar.

rider du med två tyglar på pelhamet? Om du inte gör det idag så kan du prova. Då kan du liksom på ett kandar reglera inverkan på stången.

har du provat ett sprenger wh ultra? jag tjatar på som tusan om det men jag har inte träffat eller haft en enda häst som det INTE funkar prima på, kanske inte om de blir tokigt tokigt heta i hoppning (då kan jag köpa att man vill ha ett lite skarpare). tvåringsbett? det gillar jag också.
problemet med pessoa, pelham etc är att det kan bli för bromsande.

rider ibland med dubbla tyglar.. men vill gärna ha ett svagare men som ändå hon inte bara suger tag i vid hoppningen. Jag ska prova dessa tips, tack så mycket! :)

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 294
Senast: sweep
·
Utrustning Hej! Jag har nyligen köpt en ny hopphäst, sto 13 år hoppar upp till 140. Hon flyttade hem till oss för snart 4 månader sedan. Upptäckte...
Svar
1
· Visningar
263
Senast: Nevermind
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
1 056
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 562
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Somna in hemma
  • Valp 2025