Vill inte att han skall byta!

• Dressyr
  • Trådstartare Trådstartare Contezza
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 804
C

Contezza

Min häst har en tendes att byta galopp om man tex går på diagonalen eller gör serpentinbågar.

Är det så att han orkar inte gå i fel galopp?
Samt vad kan jag göra för att få honom att sluta byta i tex diagonalerna?
Han byter jämt och jag får krap poäng då i protokollet.

Sv: Vill inte att han skall byta!

jag hade nästan samma problem..mitt problem va att jag inte satt helt still, min häst funkar så att han byter direkt om man inte sitter still, men ja jobbar på de och han blir säkrare och säkrare.

de är ju lättare för dom att byta och de är svårt att jobba bort sånt när dom kommit på att dom kan göra de för o komma undan.

sen vad man ska göra åt de om man nu redan sitter väldigt stilla och gör allt man ska för att dom inte ska byta vet ja faktiskt inte.

vet många hästar som helt enkelt inte går att få att gå i förvänd för de är så liksom inpräntat att dom ska byta när man byter varv.

Tänk på att ha honom helt rak i kroppen på diagonalen, alt. lite "utåtställd". Har sett ex. på folk som fortsätter att ha hästen ställd efter hörnet in på diagonalen, och då har hästarna (som varit hopphästar) tagit det som att de ska byta galopp.

När du tränar på förvänd galopp så kan du tänka på att ställa hästen ganska mycket utåt, tills den hittat balansen och går att rakriktas. Jag är ju ingen expert, men det har fungerat strålande bra för mig, och nu är min häst mycket stark i sin förvända galopp och kan t.o.m gå volter i det.

Då måste du vara tydligare i ditt kroppspråk.
Sitt still o var noga med var du har skänklarna.

Du får bara ställa utåt en aning i förvänd på böjt spår.
Trampa ner i den sidans stigbygel o ha fortfarande den kvar på yttertygeln.

Tänk på var du har axlarna! ytteraxeln (te.x. hö.galopp, vä. axel) ska vara bak. Fungerar utmärkt för mig, för om man har axlarna rätt brukar hela kroppen hänga med :)

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Funderar på att byta försäkringsbolag på två av våra tre hästar i år. Har Agria och Folksam nu. Men Dunstan kan få ner premien en hel... 2
Svar
33
· Visningar
2 379
Senast: Masse
·
Dressyr Min häst har en tendens att börja tugga på bettet (läs öppna och stänga munnen) när han tycker att saker är jobbigt/han tar i. Det...
Svar
9
· Visningar
586
Senast: Elo
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att... 2
Svar
23
· Visningar
2 342
Senast: Kajsalisa
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
8 180
Senast: Emuliiaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Hönstråden II
  • Somna in hemma