Bukefalos 28 år!

vill inte att jag kratsar bakhovarna

bsmx

Trådstartare
Hej!
Jag är jätteorolig för min ponny. Han vill inte lyfta bakhovarna då jag kratsar dem. Han är för övrigt jättesnäll att ha att göra med. Men då man håller upp bakhovarna sparkar han nästan sig loss.
Han är aldrig någonsin hårt riden utan har varit prommenadhäst i hela sitt liv 11år.
Han har ingen hälta, men har alltid haft lite kort steg o är lite överbyggd. Kan det hänga ihop?
Jag ska ta ut veterinär för böja, men funderar på kiropraktor eller annat? har någon erfarenhet av den här typen av problem.
Jag uppfattar det inte som olat.
Tack på förhand.
 
Sv: vill inte att jag kratsar bakhovarna

Det finns en sjukdom, nånslags låsningar i ryggen, som gör att hästen får svårt att lyfta bakhovarna. Ofta lyfter de då hovarna väldigt högt om de lyfter, och de kan tappa balansen och känna sig osäkra. Det behöver inte synas några problem när de går. Jag hade en sköthäst som jag numera misstänker hade det, men då hade jag inte hört talas om det och trodde mest det handlade om ålderskrämpor tillsammans med hans otroliga envishet.
 
Sv: vill inte att jag kratsar bakhovarna

Hej!
Jag är jätteorolig för min ponny. Han vill inte lyfta bakhovarna då jag kratsar dem. Han är för övrigt jättesnäll att ha att göra med. Men då man håller upp bakhovarna sparkar han nästan sig loss.
Han är aldrig någonsin hårt riden utan har varit prommenadhäst i hela sitt liv 11år.
Han har ingen hälta, men har alltid haft lite kort steg o är lite överbyggd. Kan det hänga ihop?
Jag ska ta ut veterinär för böja, men funderar på kiropraktor eller annat? har någon erfarenhet av den här typen av problem.
Jag uppfattar det inte som olat.
Tack på förhand.


Är den barfota???
 
Sv: vill inte att jag kratsar bakhovarna

Att börja med veterinär är väl klokt, så att ni kan utesluta fång eller andra problem. Att sedan fundera vidare i samråd med veterinären är väl ett bra förslag!
 
Sv: vill inte att jag kratsar bakhovarna

Min häst gör så ibland med sitt vänster bak, fast hon sparkar inte. Antingen lyfter hon inte alls (växer fast), eller så rycker hon upp benet så högt hon kan.
Då hon inte alltid gjort så så ser jag det som ett varningstecken, har beställt tid hos ET så hon får gå igenom henne ordentligt.
Kan vara snett bäcken eller nåt i den stilen.

Om du vill så tycker jag du ska börja med veterinär om du känner dig osäker. Jag kör tvärtom. Tar ET först och är det ngt fel så vet jag att hon säger åt mig att ta ut vet. i stället.
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästhantering Tjena! Jag är lite skrajsen med att kratsa hovar, ibland är det lättare för mig att kratsa fram och ibland är det lättare att kratsa...
Svar
8
· Visningar
2 322
Senast: Hoarfrost
·
Hästhantering Min häst har personlighetsförändrats? Varning för långt inlägg Under det dåliga betet 2018 blev min häst på slutet arg när jag gick...
Svar
3
· Visningar
1 314
Senast: Vinur
·
Hästhantering Hej! Jag har en häst sedan 1,5 mån tillbaka som jag har lite problem med när jag ska kratsa bakhovarna, framför allt på vänster sida...
Svar
8
· Visningar
3 012
Senast: Darkie
·
Hästhantering Hej, detta är mitt första inlägg här då jag frågat runt men inte fått något bra tips överhuvudtaget från kompisar så jag vänder mig hit...
Svar
9
· Visningar
1 501
Senast: GotAsecret
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp