Vill inte galoppera på volt

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Malin-90
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 229
M

Malin-90

Jag har en medryttarhäst som inte är så lätt att få i galopp när man rider på volten.

Om någon vet något som man kan göra åt detta, så är jag jättetacksam för alla svar! :)

Sv: Vill inte galoppera på volt

om han tycker det är jobbigt att galoppera på böjda spår kan du ju börja med att rida honom i princip rakställd även på volten i galopp tills han blir starkare.

Sånt är ju jättesvårt att säga utan att se hästen men det kan ju vara så att det gör ont någonstans och att det känns just i galopp på böjt spår. kan vara en idé att kolla upp...

Malin-90 skrev:
Jag har en medryttarhäst som inte är så lätt att få i galopp när man rider på volten.

Om någon vet något som man kan göra åt detta, så är jag jättetacksam för alla svar! :)

hur gammal är hästen?
hur mycket är h*n riden?

Min häst var svårare innan att galoppera på volt i vänster varv, han var inte lika stark som i höger.. Men jag började alltid med att utåtställa honom, det var enklare och sen sakta lite varje gång jag red i paddocken ställa över honom. I början kunde han inte heller galoppera på volten, men jag har tagit lite varje gång och det funkar bättre o bättre.

Gör mycket fattningar, klättra så du får mer muskler i bakdelen, ta det sakta och stressa itne på något. Det har funkat med min häst.

Hon är typ 8år och riden regelbundet de senaste 3-4 veckorna.

Mitt fullblod hade svårt för samma sak, vilket är ganska vanligt med ex-galoppörer. Jag valde ut en lämplig plats utomhus, på plan yta med en sten i mitten. Stenen var vårt mål, att kunna galoppera så nära den som möjligt. I början kunde vi intekomma närmare än 15 meter i princip, och pållan orkade bara galoppera knappt ett halvt varv i taget. Men några veckor av ihärdig övning, med bland annat hoppning, klättring och canter i kuperad terräng, betalade sig. Till slut kunde vi galoppera avslappnat på volt runt stenen cirka 2 meter ifrån den, flera varv i taget. Längre kom vi inte innan stackars pållan skadade sig, men jag är supernöjd ändå! Så kämpa på!

Malin-90 skrev:
Om han inte är riden mer än så är det inte konstigt att han inte orkar.
Börja med att bygga upp honom i skritt och lite trav innan du försöker med galoppen, annars skapar du bara onödiga problem.

Malin-90 skrev:
då orkar hon nog ej, träna upp i skritt och trav först i volter, sen galoppera på stort spår och minska succesivt. det kan ta flera veckor innan hon klarar av det.
lycka till:banana:

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Jag och min ponny tävlar fälttävlan där dressyren inte är vår starka gren, ponny ser inte meningen med att gå i form😅. Just nu...
Svar
2
· Visningar
604
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! Jag har en 6 årig dotter som fått låna ett sött o snällt Welsh ponny sto som vi ev ska köpa. Pigg men lydig är ponnyn. Hon har...
Svar
8
· Visningar
1 287
Senast: Edla
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
7 783
Senast: Emuliiaa
·
Träning Vi har ett problem som jag tänkte kolla om någon har tips på om detta går att lösa. Vi har en äldre ponny på 24 år som rids ca 3 dagar i...
Svar
2
· Visningar
358
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera Mera VIII
  • Fälttävlans-tråden 2025