Vill inte sluta!

millan10

Trådstartare
Om 37 dagar slutar jag på denna skolan efter 10 år. Jag kommer att splittras från de vänner jag känt i lika många år. Jag vill inte gå vidare och börja på en annan skola. Jag är den enda i klassen som har sökt in till den linjen jag ska gå på. Allt kommer att bli nytt. Nya lärare, klasskompisar, skola. Jag vill inte. Jag vill gå iaf ett år till med samma lärare och elever. Jag är rädd för att det inte alls kommer bli lika bra på den nya skolan!
 
Man överlever! Det kommer bli annorlunda men oftast saknar man det gamla mindre än man tror. Det nya tränger bort det gamla.
 
Ska du börja gymnasiet? :)

Större förändringar i livet är oftast skrämmande, och därmed kommer osäkerheten, men jag tycker att du ska se det som ett nytt kapitel. Börjar man studera på högskola/universitetet, eller börjar på ett nytt jobb kommer man stöta på nya rutiner, nya utmaningar och nya, okända ansikten, men det är väldigt sällan det brukar vara något dåligt. :)
 
Antar att du ska börja gymnasiet. Det var samma sak för mig när jag började gymnasiet, det var bara jag som skulle gå den linjen, det var dessutom i en annan stad och jag skulle bo där på internat. Jag kände ingen. Men det gick bra! Och jag har nu fått minnen och vänner för livet som jag aldrig skulle vilja vara utan! Det var en underbar tid!
Vad glad att du kommit in på den linje du vill och får göra det du tycker om och lycka till, det kommer gå bra :)
 
Jag kände samma sak när jag slutade grundskolan, hade gått på samma skola i 10 år, i en liten skola på landet och att börja på ett jättegymnasium i stan kändes jättejobbigt. MEN DET VAR UNDERBART! Gymnasietiden har varit fantastisk och det är lite härligt med förändring och möjligheten att kunna bli en "helt ny människa", få andra intressen och vänner :) Sen kan man ju såklart också behålla kontakten med alla gamla klasskompisar! ;)
 
Tack för era svar och som ni antagit så är det gymnasiet jag ska börja. :)
Känner mig bara så sjukt osäker eftersom jag alltid har varit en väldigt blyg person och är rädd att det kommer bli svårt för mig att få kontakt med andra.
 
När jag började gymnasiet så var jag den enda som hade sökt in till den skolan jag gick i. Så jag kan säga att jag var skitnervös :D men har inte ångrat en enda sekund!

Är också lite blyg men jag såg det som en möjlighet att förändra på mitt intryck hos andra, nya personer, och jag fick jättefina vänner som kände mig bättre än många andra i grundskolan (som jag hade känt i tio år). Och som @Gimlan säger så är alla minst lika nervösa som du i början! :D

Du kommer nog att ha en rolig och spännande tid framför dig! :up:
 
Jag har alltid varit blyg. Att börja gymnasiet där jag inte kände nån var ett stort positivt steg för mig. Fick vänner för livet genom mina nya klasskompisar. Och jag trivdes!
 
Jag var också väldigt blyg när det var dags för gymnasiet.
Först gick jag i en klass några dagar, tillsammans med en av mina bästa vänner. Inte ens då, som blyg och med bästa vännen intill, lyckades jag undvika att lära känna några andra litegrann ;)

Sedan började jag i en annan klass där jag var ytligt bekant med en tjej. Inom kort hade jag lärt känna 3 tjejer och 5 killar som blev mina nya, jättebra vänner! Alla är så nya i den situationen, några kanske känner varandra sedan innan men för de flesta är det nya ansikten överallt. Försök vara lite modig. Följ med till cafeterian eller kiosken om någon frågar, sätt dig hos de andra på lunchen (oftast sitter klasserna tillsammans, speciellt i början när man inte känner någon annan) och försök prata lite. Om du är tidig till en lektion och det sitter en eller två till där, börja prata med dem! Det var så jag gjorde, och trots min blyghet lyckades jag med facit i hand riktigt bra.

Efter ett år började jag i ytterligare en ny klass, då jag började om i ettan på ett annat program. Där var ungefär hälften av klasskompisarna inflyttade från resten av Sverige/Norden. Jag försökte med samma sak där, alltså att hänga på när något erbjöds och försöka prata med så många som möjligt. De jag umgicks mest med de första veckorna umgicks jag inte alls med senare, men det gör inget. Det är ändå ett bra sätt att börja orientera sig och hitta vilka man passar med och vilka man inte passar lika bra med.
En dag framåt oktober någon gång frågade en tjej om någon ville följa med till en annan skola där hon skulle hämta en sak av en kompis, och jag hakade på. Sedan visade sig snabbt att vi hade massor gemensamt och hon är och kommer förmodligen alltid vara en av mina närmsta vänner!

Så bara genom att vara öppen för förslag och hänga med på så mycket som möjligt, kan även en blyg person som jag lära känna många nya människor. Gymnasiet är ofta lättare än högstadiet, för i gymnasiet delar ju hela klassen åtminstone en del intressen.
 

Liknande trådar

L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
785
Senast: Rosett
·
L
Skola & Jobb Innan jag skriver dethär så vill jag bara skriva att SJÄLV KLART så ska jag ha ett möte med en studie väg ledare snart och då ska jag...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 610
  • Låst
Relationer Jag har på senare år reflekterat över att det fanns en tjej jag inte var så snäll mot i grundskolan. Jag kommer inte ihåg så mycket...
13 14 15
Svar
286
· Visningar
13 914
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 262
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • "Bästa mashen"? Blötning, smaklighet, stärkelse?
  • Födda -21

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp