Vill köpa min ridskolehäst...

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Nashua
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 50
  • Visningar Visningar 5 299
Sv: Vill köpa min ridskolehäst...

*kl*

Nu har ju trådskaparen lämnat tråden, men blir själv lite ledsen då jag hör vilka krav som "folk" ställer på den som ska köpa häst.
Jag tror att man med sunt förnuft och ödmjukhet nog att lyssna på folk som kan mycket klarar av det mesta.
Tror inte att man "behöver" ha hållit på med hästar i 20 år + för att kunna skaffa häst, det handlar nog snarare om att vara villig att lära sig, vara villig att kämpa och vara modig nog att fråga.

Tycker även att folk är lite väl elaka i sina bedömningar av hur mycket en människa de aldrig träffat kan och vet. Vad säger att man inte kan lära sig om att ha häst tillsammans med sin häst?

/Mestur, som sitter i ung. samma sits som trådskaparen. Men som pga studier inte kommer att skaffa häst än på ett par år och rider på ridkola och är nybliven medryttare. Betackar mig för kommentarer.

Nashua skrev:
Tack för alla svar. Jag förstår alla invändningar, och inser väl att det hela är ett tämligen omöjligt företag. Jag skulle gärna kunna nöja mig med att rida kvar på min ridskola och utöka med privatlektioner och extraridning i väntan på att bli en mera erfaren ryttare. Problemet är att jag så sällan får rida just den här speciella hästen. Vi har ett rotationssystem, där man blir tilldelad en häst tre gånger i rad. Det innebär att jag får rida honom typ tre lektioner per termin. När jag bokar privat har jag heller ingen möjlighet att beställa just honom, utan jag får den häst som ridskolan bestämmer. Även om jag förstår att det är nyttigt att rida många olika sorters hästar är jag övertygad om att jag skulle kunna utveckla mig mer som ryttare om jag fick ha min favorithäst en längre tid i sträck, just därför att jag känner mig så trygg med honom. Men det går inte att komma med sådana argument till ridskolan.

Skulle du inte kunna be din ridlärare att du skulle kunna få rida den hästen lite oftare ändå?
Jag har en häst på ridskolan som jag é helt kär i:love: Henne rider ja varannan "hästomgång" i prencip mot att ja sen varannan rider dom kanske mindre populära hästarna (som jag för övrigt faktiskt trivs jättebra me oxå)... De é ju en ide, som säkert kan funka om man har en snällare ridlärare, särskilt nån som oxå nån gång varit kär i en lektionshäst:p

som ridskoleryttare i 1.5 år är du absolut inte redo för en egen häst, oavsett hur mycket "fallenhet" för sporten. som många redan påpekat så krävs det (mycket) mer än bara ridkunskaper. jag har suttit på hästryggen i nästan 10 år och har haft egen häst i 1 år. jag har mycket hästkunniga personer runt omkring mig och rider lektikon 2ggr/vecka. jag tycker att du ska ha medryttarhäst 1-2 år till innan du ens börjar fundera igen. och som andra redan sagt: en lektionshäst förändras mycket om du skulle köpa en sån, så när det är dagen D så skulle jag råda dig att köpa en "privat"(ägd) läromästare så du kan förtsätta utveckla dig utan "komplikationer".
LYCKA TILL!

Till trådskaparen vill jag bara säga - kämpa på och låt dig inte nedslås av alla negativa kommentarer! Jag tror att det är lite "Jante-syndromet" här - man ska inte vara så framåt och driftig som du, det är osvenskt och sticker många i ögonen! Därmed inte sagt att man ska köpa häst om man inte kan ta ansvar för den och ge den ett bra liv. Men jag tror att man kommer väldigt långt med rätt inställning, dvs. att man är MEDVETEN om att ens kunskaper är begränsade! Det viktigaste tror jag är att du har huvudet på skaft, kan leta information i böcker och på Internet etc., har ett stabilt nätverk av duktiga hästmänniskor omkring dig och att du vågar ställa massor av frågor. Lycka till!

Karin_F skrev:
Till trådskaparen vill jag bara säga - kämpa på och låt dig inte nedslås av alla negativa kommentarer! Jag tror att det är lite "Jante-syndromet" här - man ska inte vara så framåt och driftig som du, det är osvenskt och sticker många i ögonen! Därmed inte sagt att man ska köpa häst om man inte kan ta ansvar för den och ge den ett bra liv. Men jag tror att man kommer väldigt långt med rätt inställning, dvs. att man är MEDVETEN om att ens kunskaper är begränsade! Det viktigaste tror jag är att du har huvudet på skaft, kan leta information i böcker och på Internet etc., har ett stabilt nätverk av duktiga hästmänniskor omkring dig och att du vågar ställa massor av frågor. Lycka till!

Jag gjorde det! fick häst utan att det var meningen o den lever ännu:) Har gjort precis som Karin beskriver. Strunta i allt vad de andrar säjer gå på magkänsla du kommer bara att ångra dig annars.

Jag föll också för min lektionshäst för 8½ år sen och han har varit min i drygt 8 år nu! :love:

Fråga varför han skulle påverkas negativt om han blir riden av dig på din nivå. Är det för att hans nivå skulle sänkas så kan jag inte se varför du inte skulle kunna köpa honom. När din nivå höjs kan du ju med hjälp av instruktör höja hans nivå igen. Har du dessutom en duktig medryttare så blir han ju riden på högre nivå av henne/honom.

Hoppas att det löser sig och att du får bli stolt ägare till din vän!

Lycka till!

Har läst lite mer i tidigare svar.

Att man inte ridit så länge behöver itne betyda att man skulle bli en dålig hästägare. Det finns de som haft häst i "evigheter" men som man helst skulle vilja åka och ta hästarna ifrån.

Jag hade haft ett uppehåll på 4-5 år från hästar. Ridit 4 år på ridskola innan uppehållet och ridit hos min moster så länge jag kan minnas på loven. Men jag var INTE en duktig ryttare!!! Och jag hade inte gjort så mycket mer än borstat, ridit och gosat. Aldrig lindat ett ben, aldrig tvättat rent ett sår, aldrig gjort en foderstat, aldrig gjort mer än man behöver för att göra iordning en häst för att rida. Ändå mår min häst jättebra idag, är välmusklad och fin i hull, blank i pälsen och en glad herre som älskar livet och att jobba! När jag köpte honom hade jag tagit upp ridningen igen efter några månaders praktik på ridskola med stallarbete, och ridit i NYBÖRJARGRUPP (som inte ens börjat galoppera när jag började där) i 3-4 månader.

Jag tycker inte att det är något hinder att man inte ridit så länge, bara man har kunnigt folk runt sig, att man vågar fråga och att man har sunt förnuft och ÖGON. Jag hade kvar min häst på ridskolan i början och han gick lite lektioner. Det kanske kan vara en lösning?

Min personliga åsikt är att ...vänta några år....att bara ha ridit i 1 ½ år är för kort tid....

Kan du allt som behövs för att se att hästen mår bra med allt som gäller med foder, avmaskningar, skoning, vaccinationer, hur utrustning ska ligga/sitta, m.m m.m.

Jag skaffade min första när jag hade ridit i 10 år...och hade kvar den på ridskolan i ½ år....och det kände att det behövde jag....men jag känner att jag ser när min häst mår dåligt, behöver få tänderna raspade, ändra foderstat, att bettet inte funkar m.m.

//Domino

Domino_s skrev:
Min personliga åsikt är att ...vänta några år....att bara ha ridit i 1 ½ år är för kort tid....

Kan du allt som behövs för att se att hästen mår bra med allt som gäller med foder, avmaskningar, skoning, vaccinationer, hur utrustning ska ligga/sitta, m.m m.m.

Jag skaffade min första när jag hade ridit i 10 år...och hade kvar den på ridskolan i ½ år....och det kände att det behövde jag....men jag känner att jag ser när min häst mår dåligt, behöver få tänderna raspade, ändra foderstat, att bettet inte funkar m.m.

//Domino

Då finns det ju hur många som helst som skulle bli av med sin häst.
Allt det du nämner här får hon ju hjälp med. Har man egen häst så lär man sig fort o är man seriös o letar fakta o är bland hästfolk så funkar det nog.

Det var just det jag också tänkte! Hur vanligt är det inte med illaliggande sadlar t ex!? Eller folk som inte ser att hästarna är för tunna, omusklade eller tjocka?

Som sagt; har man kunnigt folk omkring sig, försöker lära sig så mycket som bara går och har sunt förnuft (som INTE alla hästägare har) så går det!

Karin_F skrev:

Hej!

Jag hade ju egentligen lämnat den här tråden... Men kunde inte låta bli att gå in och kika igen när jag såg att det hade kommit en massa nya inlägg. TACK Karin för dessa ord! Jag är fullt medveten om att jag bryter mot Jante-lagen, det är något av en genomgående trend i hela mitt liv för övrigt. :)

Läget just nu är att jag rider min favorithäst för fullt på en specialkurs, det går hur bra som helst och jag älskar att vara med honom. Jag har dock lugnat ner mig litet grann vad gäller ett eventuellt köp av honom. En kompis som är dressyrryttare följde med och tittade på honom, och hon tycker att det är bättre att jag avvaktar ett tag och så småningom försöker få tag på en bättre häst. Men jag vet inte. Jag har ju inga tävlingsambitioner eller så, utan vill bara ha en trevlig hästkompis att ha kul med och utvecklas tillsammans med. Skötsel- och sjukdomsbiten är nog inget problem, då jag dels har hästkunnigt folk i min närhet, dels har en utbildning som innebär att jag har grundläggande kunskaper i hästens sjukdomar. Det har hela tiden varit den rena ridbiten som jag funderat över, dvs hur jag ska kunna hålla honom i bra form och på rätt nivå med hjälp av medryttare + mig själv. Vi får se vad som händer, och jag lovar att uppdatera er längre fram.

Ha en trevlig hästig sommar allihop!:)

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 756
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från... 2
Svar
21
· Visningar
5 065
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp... 2 3
Svar
52
· Visningar
12 576
Senast: liiinnea
·
Hästmänniskan Återupptog ridningen sen ungefär ett år tillbaka och rider på ridskola nu, men jag känner att lektioner en gång i veckan inte fyller... 2
Svar
26
· Visningar
5 111
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka