vill lära mig programmera hur gör jag?

Exxip

Trådstartare
hejsan, har under en tid gått och funderat på programmering:confused:, skulle gärna vilja lära mig lite...
problemet är (bland annat) att jag inte vet var jag ska börja, hur gör jag, vad gör jag osv... jag har helt enkelt ingen aning:o
finns det någon där ute som har någon ide?

Sv: vill lära mig programmera hur gör jag?

Börja lite smått med att fixa visual basic då det är ett ganska enkelt programspråk. När du ordnat det så kan du skicka pm eller nåt så ska jag försöka förklara lite grunder (nu säger jag inte att jag kan speciellt mycket dock).

Vad är det du vill lära dig att programmera? (och då vad, inte vilket språk)

Utan att invänta svaret på Zagas fråga skulle jag nog vilja tipsa om PHP. Hyffsat enkelt att installera miljön, väldigt bra dokumentation och tutorials finns det väl hur mycket som helst av :)

Om det inte är just webbprogrammering du är ute efter i första hand (t.ex. php eller asp) skulle jag faktiskt rekommendera Java (inte JavaScript alltså). Ett "riktigt" och plattformsoberoende programspråk. Användbart i många sammanhang och det är ganska lätt att komma igång med.

Om du tycker engelska är någorlunda ok att läsa så har greenfoot satt ihop en massa enkla tutorials där man får lära sig programmera genom att bygga enklare spel. Man åstadkommer något användbart och kul samtidigt som man lär sig grunderna i programmering. Tror dock tyvärr inte att det finns något liknande på svenska, men engelskan är inte så svår, den riktar sig till barn och ungdomar (engelskspråkiga) som vill lära sig programmera java. Börja med att följa denna instruktion i så fall.

En sak med att lära sig programmera är att om man frågar folk vilket språk man ska börja med får man ungefär lika många svar som folk man frågar. ;) I det här fallet kan jag nog faktiskt hålla med om Java dock; gör det enkelt att komma igång och syntaxen (hur man skriver saker helt enkelt) är tillräckligt lik för att kunna gå över till C/C++ ifall du i framtiden behöver lite mer kontroll.

Små tutorials är bra. Rekommenderar dock inte att börja utan kunskaper i engelska, då all (more or less) dokumentation (som du kommer behöva läsa) är på engelska. Goda kunskaper om datorer är även ett krav om man inte ska hålla sig till web. Om du inte har så rekommenderar jag starkt att du skaffar dig det. (Vet att många inte kommer hålla med men det är i princip det enda sättet att se till att inte göra dumheter. Cache thrashing anyone?)

Utöver tutorials och små guider är det en bra idé att helt enkelt göra många små och enkla program. De behöver inte faktiskt vara användbara, men de ger erfarenhet. Hitta på ett problem och lös det. (Beräkna Pi med flera datorer samtidigt, göra en scrollande LED-display med en microcontroller etc.) Försök även få tag på kod att titta på. Bra kod då. Det finns många sätt att göra saker och bara för att ett sätt fungerar behöver det inte vara rätt. Det finns väldigt många dåliga programmerare...

Vill du ha en bra IDE till java så skaffa till exempel eclipse. En till C/C++, som dock endast finns för Windows men det är inget krav att programmen man skriver i den är till Windows, är Visual C++ Express. Båda är gratis.

Goda kunskaper om datorer är även ett krav om man inte ska hålla sig till web. Om du inte har så rekommenderar jag starkt att du skaffar dig det. (Vet att många inte kommer hålla med men det är i princip det enda sättet att se till att inte göra dumheter. Cache thrashing anyone?)

Man kan ju testa på programmering utan att behöva kunna så mycket om datorer. Bygga lite småjox och se om man gillar konstformen... Om man tycker det är kul och blir en engagerad programmerare kommer man automatiskt lära sig mer om datorer medan man fördjupar sig inom programmering... :) Men visst är det en genväg till bra programmering att förstå hur datorer fungerar.

Små tutorials är bra. Rekommenderar dock inte att börja utan kunskaper i engelska, då all (more or less) dokumentation (som du kommer behöva läsa) är på engelska. Goda kunskaper om datorer är även ett krav om man inte ska hålla sig till web. Om du inte har så rekommenderar jag starkt att du skaffar dig det. (Vet att många inte kommer hålla med men det är i princip det enda sättet att se till att inte göra dumheter. Cache thrashing anyone?)

Tack för hjälpen, jag får nog helt enkelt börja med att lära mig mer om datorer, kan jue inte så mkt än:o...

Liknande trådar

IT & mobiler Jag drunknar i skärmtid; jobbar framför en skärm hela dagarna, slösurfar ledig tid på jobb och hemma. Nu känner jag att det räcker...
Svar
5
· Visningar
450
Senast: nullo-modo
·
IT & mobiler Jag är inne i en period där ändra layout på telefonen är jätteroligt så nu håller jag på med ett helt gäng för jag kan inte bestämma mig...
Svar
13
· Visningar
629
Senast: Lyan
·
Skola & Jobb Hej! Jag håller på att leta arbete efter att ha läst klart på universitetet. Ingenjör som inte är renodlat datainriktad, men med väldigt...
Svar
10
· Visningar
796
Senast: Anna-Bella
·
IT & mobiler Som namnet på tråden antyder så är jag på jakt efter ett gratis program eller en app som man kan skapa en logotyp i. Har tidigare...
Svar
5
· Visningar
312
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka