Vill någon hjälpa mig att köpa dator?

Pancakes

Trådstartare
Jag tror jag behöver en ny dator, båda mina gamla är dryga som aset nu (-06 och -08). Jag vill absolut inte ha en Mac, men jag vill VÄLDIGT gärna undvika Windows 8 också. Jag använder min dator till att skriva, spela enklare spel (AoE2 typ), streama mycket, se på film och förhoppningsvis ska jag börja jobba med Adobe också.

Det är alltså ingen värsting som behövs, tänker nånstans runt 5-6'

Laptop kanske jag skulle skriva också. Sådär 13-14 tum. Inte nödvändigt med cd-läsare. Och där ungefär är det slut på mina tekniska kunskaper :o

Någon som har input?

Sv: Vill någon hjälpa mig att köpa dator?

Jag har svårt att tänka mig att det säljs nya PC med äldre versioner av Windows än 8, eftersom det nu är ett bra tag sen W8 lanserades. Man vänjer sig, är väl det bästa jag kan säga om W8... Jag går alltid över till skrivbordsläget, så jag känner igen mig :p

När jag hjälpte en kompis med dator i vintras fanns det ingen PC som inte hade Windows 8.
Det går att installera ett filter som gör att det ser tråkigt ut :)

Jag var rädd för det. Grejen är att jag är precis lika lost med w8 som i en Mac :cry:

Man lär sig W8 efterhand, skillnaden mellan W8 och tidigare versioner är inte så stor som man kan tro.

W8 är enklare att använda än tidigare versioner, ge det en stund så ska du se att du fattar grejen :)

I övrigt så förstår jag inte hur en inte kan förstå mac, det är inte raketforskning - snarare att datorn är mer logisk och användarvänlig än vad man en är van vid. Once you go mac you never go back.

Jag använder en laptop med W8 och använder alltid skrivbordet, alltså inte sidan med appar. Där är och ser allting som vanligt ut, förutom att start/menyknappen inte sitter i hörnet, utan man får föra pilen till det motsatta hörnet för att få fram en liten meny. Det är inte så farligt som man kan tro :D

Jag använder en laptop med W8 och använder alltid skrivbordet, alltså inte sidan med appar. Där är och ser allting som vanligt ut, förutom att start/menyknappen inte sitter i hörnet, utan man får föra pilen till det motsatta hörnet för att få fram en liten meny. Det är inte så farligt som man kan tro :D

Så gör jag med. Då är det ju som vilken dator som helst :)

Det går att få det så alltså? Jag har använt min mammas dator med w8 till att skriva ut två pdf:er från ett mail, vilket tog över en halvtimme. På riktigt. Aktivitetsfältet försvann, menyerna gick inte att hitta och allt var bara en enda röra. Typ som en Mac :sad:

Blåbäret: jag vill minnas att du jobbar inom mkv? Min utbildning ligger egentligen där också och då är ju Mac populärt både bland arbetstagare och arbetsgivare vad det verkar, men trots att jag jobbat lite med Mac så fattar jag inget. Scrolla på en iMac är något jag inte klarar till exempel. För att inte tala om att det verkar som att textbehandlingsprogrammen krånglar jämt. Så lite känner jag att om jag vill "hitta tillbaka" till mkv-fältet kanske jag borde ha en Mac, men med tanke på att jag i flera års tid kallat set djävulens påfund mår jag lite dåligt bara av tanken. För att inte tala om vad alla skulle reta mig om jag plötsligt ändrade mig och köpte en ;)

Jag gick från total PC-miljö till total Mac. Tröttnade på PC hemma då inget någonsin funkade, virus, 30 minuter att starta upp, ständiga byten av datorer.

Nu skulle jag inte byta tillbaka om jag så fick betalt för det. Fy fan, på ren svenska.

För mig var det verkligen superenkelt och logiskt att gå över till Mac. Gick in och gjorde de scrollinställningar jag ville ha, ändrade lite i andra inställningar så det passar mig bättre, och sedan är det bara att köra. Skulle jag byta tillbaka till PC nu skulle jag nog däremot vara rätt rökt med tanke på ändringar i t ex W8.

Japp, jag är en sån där kommunikationsperson :D

Det går att ställa in alla kommandon som en vill använda, jag har klassisk scrollning, min kollega har tvärtom. Och jag har Officepaketet för mac som (jobbar inom offentlig sektor, så jag är ju tvungen). Datorn startar på direkten, inga jäkla autostartsprogram som ligger och tuggar, inga himla virus eller virusprogram som tar tid och energi, den gör som den blir tillsagd och är väldigt foglig. Och skärmen :love:

Sammanfattning: mac = krångelfri datorvardag.

Om du ska köpa en ny dator, köp en mac.

Win8 är inte så svår. Lite onödig och avskalad men skrivbordsläge är precis som vanligt, och många program finna även för skrivbord.

Liknande trådar

IT & mobiler Jag har börjat tröttna rejält på min nuvarande bärbara dator och behöver/vill köpa mig en ny. Jag har för nuvarande en Lenovo G710...
Svar
5
· Visningar
787
Senast: Squie
·
IT & mobiler Båda mina laptops är helt enkelt för dåliga nu, men så är de till åren också. Jag föredrar att fortsätta med laptop då jag flyttar på...
Svar
7
· Visningar
998
Skola & Jobb Det är alltid svårt att skriva om jobbet då man har tystnadsplikt och alltid trampar någon på tårna. Dock vill jag ändå ventilera lite...
Svar
18
· Visningar
3 091
Senast: Zaria
·
B
IT & mobiler Jag ska köpa ny dator redan på onsdag (denna veckan)! Mamma betalar men jag får välja typ vilken jag vill, den ska kosta runt 5500kr...
Svar
10
· Visningar
1 996
Senast: BonnieS
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Besiktning nödvändig?
  • Hingstvalsfunderingar 2025