Vill ni se en DJUNGEL? (trädgården)

Mammadutt

Trådstartare
*host harkel*

Gjorde ett album med bilder på våran tomt, vi har bott här sedan 15 maj. Säljarna av huset har planterat buskar, träd, blommor av alla de slag, alltså det finns så många olika sorter så man vet inte vart man ska ta vägen. Häcken har tex vuxit 2 meter senaste månaderna :eek:
Och vi har redan tagit bort 2 träd (märks knappt) Häggar med äckliga häggspinnmalen.

Vi behåller nog hela djungeln som är ut mot vägen ett par år då dottern är så liten (funkar ju som både staket och insynsskydd :rofl: )

Om sisådär 5 år kommer vi mest troligen bygga ut garaget sätta dubbelportar ut mot vägen och lägga till en-två meter. Och bort med grusuppfart, ist sätta plattor/stenar (?) eller asfaltera (snyggare med släta plattor :angel:

På framsida och baksida ska vi bygga matchande altan (framsidan förlänga entre-bron och baksidan göra ett "soldäck" där det är stenplattor nu.)

Ska man låta växtligheterna närmast huset vara kvar? Rensa totalt? Göra några runda öar eller bara ha stora krukor med väl valda växter sen? Varken jag eller min sambo är trädgårdshändiga... jag känner mer för att kanske odla lite egna grönsaker och kryddor i framtiden... kanske ngn rosbuske (det har vi nämligen inte).

Jag försöker leta inspirationsbilder men vet inte vart jag ska leta eller ens vad saker heter... tycker det är fint med små "planteringar" typ runda med sten eller timmer-ram runt... (förstår ni ? :rofl:) Här är det mest bara rörigt just nu :angel:

Nåväl bilder: http://www.pixbox.se/alb874878
(888 kvm liten tomt :love: ljusgult älvsbyhus)

Kom gärna med tankar, infallsvinklar, tips, trix, inspiration? Hur har ni era planteringar?

(Om det inte krockat så stilmässigt hade jag gärna satt "järsgård" i framtiden men det passar nog bättre till 2-våningshus a la "på landet")
 
Senast ändrad:
Sv: Vill ni se en DJUNGEL? (trädgården)

Perfekt som det är. Jag skulle älska de lummigheten. Inte ett ogräs att rensa i den djungeln. Om du nu inte gillar att ligga på knä o rensa så låt det vara som det är.
Att klippa ner buskar nån gång om året är en barnlek jämfört dessa förbaskade rabatter som allt frösår sig i.
Oliak buskar ska klippas ner vis olika tider.

Vill du ha grönsaker så fixa några odlingslådor fristående, då slipper man insmygande ogräs.
 
Sv: Vill ni se en DJUNGEL? (trädgården)

-kl-
Håller med!

Man ser att det är någon trädgårdsintresserad som ändå varit i farten. Bo in er först! Ett träd, som är trädgårdens tak, tar ju mååånga år att växa upp...

Ni har en väldigt bra stomme att bygga på där!
 
Sv: Vill ni se en DJUNGEL? (trädgården)

*kl* Ni tycker inte rabatterna närmast husväggarna ska bort då?
Och hur sjutton ska man veta vilka som ska klippas ner och när.... vet inte ens vad som är vad, det enda vi vet är att häcken MÅSTE ju klippas :rofl:
 
Sv: Vill ni se en DJUNGEL? (trädgården)

tycker du kan ta bort allt närmast huset utom rabatten vid altanen. och sedan plantera blommor eller roligare buskar dom som är nu täcker ju som halöva huset ;)

btw ang nåt heeelt anant bor du i boden? såg konsum svea på dina bilder ;)
 
Sv: Vill ni se en DJUNGEL? (trädgården)

Rör ingenting förräns ni bott minst ett år - en del av buskarna på bilderna blommar vackert tidigt på våren.
bild 3 är en perennrabatt - som verkar vara utan ogräs och klara sig själv - varför ta bort?
4 - vackert rör ej.
5 den gulblommiga busken är en ölandstok - kan klippas ner om den blir risig men det behövs kanske var 5;e år MAX.
Du har också något spirealiknande -rosa blommor på en buske - klarar sig också själv som ölandstoken.
6 den röda busken är jättevacker - kolla i trädgårdsaffären vad det är för något - ta med en kvist och få skötselråd.
Det bredvid ser garanterat ut som någon man klipper ner på våren så är det lagom högt och inte så spretigt på sommaren.
7 underbart - ölandstok dom rosa framför altanen - finns i vitt också.

Snälla - det tar en trädgård åratal att bli så fin och lummig som din så ha inte bråttom.
Jag är avundsjuk.
 
Sv: Vill ni se en DJUNGEL? (trädgården)

Avundsjuk!!! :love: Skulle ge mycket för ett sånt buskage mot gatan! Att få känna sej ifred och få grejja, sola, leka utan att ständigt känna sej iaktagen är guld värt!!!

Därimot så hade ja nog tagit bort buskarna vid väggen, är nog risk att fasaden blir förstörd(?) Men det skulle nog vara fint att spara någon, tex i hörnen, hus blir lätt så väldans fyrkantiga annars;)
 
Sv: Vill ni se en DJUNGEL? (trädgården)

*host harkel*

Gjorde ett album med bilder på våran tomt, vi har bott här sedan 15 maj. Säljarna av huset har planterat buskar, träd, blommor av alla de slag, alltså det finns så många olika sorter så man vet inte vart man ska ta vägen. Häcken har tex vuxit 2 meter senaste månaderna :eek:
Och vi har redan tagit bort 2 träd (märks knappt) Häggar med äckliga häggspinnmalen.

Vi behåller nog hela djungeln som är ut mot vägen ett par år då dottern är så liten (funkar ju som både staket och insynsskydd :rofl: )

Om sisådär 5 år kommer vi mest troligen bygga ut garaget sätta dubbelportar ut mot vägen och lägga till en-två meter. Och bort med grusuppfart, ist sätta plattor/stenar (?) eller asfaltera (snyggare med släta plattor :angel:

På framsida och baksida ska vi bygga matchande altan (framsidan förlänga entre-bron och baksidan göra ett "soldäck" där det är stenplattor nu.)

Ska man låta växtligheterna närmast huset vara kvar? Rensa totalt? Göra några runda öar eller bara ha stora krukor med väl valda växter sen? Varken jag eller min sambo är trädgårdshändiga... jag känner mer för att kanske odla lite egna grönsaker och kryddor i framtiden... kanske ngn rosbuske (det har vi nämligen inte).

Jag försöker leta inspirationsbilder men vet inte vart jag ska leta eller ens vad saker heter... tycker det är fint med små "planteringar" typ runda med sten eller timmer-ram runt... (förstår ni ? :rofl:) Här är det mest bara rörigt just nu :angel:

Nåväl bilder: http://www.pixbox.se/alb874878
(888 kvm liten tomt :love: ljusgult älvsbyhus)

Kom gärna med tankar, infallsvinklar, tips, trix, inspiration? Hur har ni era planteringar?

(Om det inte krockat så stilmässigt hade jag gärna satt "järsgård" i framtiden men det passar nog bättre till 2-våningshus a la "på landet")

Du är nog tokig människa!:eek:
Det är ju perfekt precis som det är!
Du tänker ta bort det jag strävar efter att få. Det är ju guld värt att slippa insyn och att dessutom inte behöva göra annat än att klippa gräset är ju jätteskönt.
 
Sv: Vill ni se en DJUNGEL? (trädgården)

tycker du kan ta bort allt närmast huset utom rabatten vid altanen. och sedan plantera blommor eller roligare buskar dom som är nu täcker ju som halöva huset ;)

Det är ju jättefint med hus som ser ut att växa upp ur myllan så att säga. Det fulaste som finns är när man ser grunden.
 
Sv: Vill ni se en DJUNGEL? (trädgården)

Vist det är jättefint med växter vid husgrunden eller rabatter, men huset och fasaden mår inte bra av det. Helst ska det vara grus närmast grundet så att det blir torrt.

Närmast ingången kan du ha stora krukor med blommor på sommaren. Lättskött, bara tömma ur på hösten och plantera nytt nästa vår. Ingen rensning på ömma knän som i en rabatt. Och så är det supersnyggt också med snygga krukor med blommor!

Annars säger jag som de andra, tag inte ned häckarna runt trädgården.

Och som sagt vänta med den stora planeringen tills ni bott in er. Det gäller även när man flyttar in i ett hus, att inte ha för bråttom.
 
Sv: Vill ni se en DJUNGEL? (trädgården)

Det brukar inte vara så stort problem med just buskar runt huset. Dom behöver ju inte vattnas.
Hålls dom sedan nerklippta så kan fasaden andas också.
 
Sv: Vill ni se en DJUNGEL? (trädgården)

Vist det är jättefint med växter vid husgrunden eller rabatter, men huset och fasaden mår inte bra av det. Helst ska det vara grus närmast grundet så att det blir torrt.


Fast oftast står de inte så nära, det är mest en illusion och rabatter behövs inte ens till vissa perenner.
Tänk bara hur det ser ut utanför vissa gamla torp:love:
 
Sv: Vill ni se en DJUNGEL? (trädgården)

Ja fast när torpen hade fastboende på den tiden så var det inte växtlighet så inpå husväggarna som det är nu vid sommartorpen. Syrener kunde de ha men inte buskar eller rabatter runt hela husgrunden. Vist dom hade inte grus runt grunden heller men ändå luftigare.

Utan på verander kunde de i början på 1900-talet ha spaljeer med t.ex vildvin eller klematis som nästan kunde täcka den helt.

Och så ska vi inte glömma hur husen var byggda då och hur de är nu. Tjocka stengrunder, timmerväggar och i regel byggda på torr mark. Nu byggs husen på marker som ibland är platta före detta jordbruksmarker.

Vist lummighet, men inte direkt mot grunden nära runt huset!
 
Sv: Vill ni se en DJUNGEL? (trädgården)

Bor i Pite men tror Boden finns med bland bilderna som fotades då Tobbe fyllde 30 :angel:



-------------------
Uppdaterat: Vi har börjat rensa.... eller snarare TRIMMA. Häcken klipps ner till hälften ungefär, massa gamla torkade kvistar i en del träd tas bort, en del buskar trimmas (mkt finare!!!) Sambon har gått loss som Edward Scissorhands här... så det ser ut som en trombon dragit fram, hela gåååården är täckt med kvistar :rofl: ska ta sista av häcken till helgen sen tar jag nya bilder då allt bråte är borta. :banana: Där Häggarna stått fick vi klippa ner lite i buskarna som bara lagt sig då dom inte fått ljus/näring av Häggarna förrut.... så dom nästa sommar kan växa sig tjockare och få en nystart.....
 
Sv: Vill ni se en DJUNGEL? (trädgården)

Vi vattnar inget på våran tomt, allt sköter sig själv förrutom de få sakerna vi har i krukor :) Huset är nydränerat av säljarna så man vill ju ogärna vattna i dräneringen :devil: :rofl:
 
Sv: Vill ni se en DJUNGEL? (trädgården)

Det vildvuxna bakom garaget har vi klippt ner nu (dom hade fördubblat sin storlek på 2 mån) Har inte rört i buskarna längs med altanen (gillar dom!!!) Ska dom ansas på höst? Vår? Dom har nog fördubblat sin strl men det är ju först nu dom blommat och är vackra, antar man trimmar på våren? Eller kanske senhösten?

Vi har tagit så lite som möjligt, mest tagit bort döda ting och kvistar/grenar som hängt ut över vägen :angel: och i ansiktshöjd för dottern.

Ett av träden har äppel/nypon-liknande gröna saker, paradisäpplen säger mamma men är osäker... hmmm ska fixa bild..... har i vart fall tagit av några tjocka grenar som hängde nästan till backen ut på vägen (tänkte för plogbilens skull :angel:)

Det är rabatten mot garaget vid infarten vi är mest osäkra på.... vill inte vattna men har sett att i sommar har det varit halvdåligt skick på en del, ska låna växtböcker av mamma och se vad sjutton allt är.... sambon hatar den rabatten, just för att det är så mkt, inte bara 2-3 sorter utan typ 20 = blir lite grötigt.... Kan hålla med delvis....

Jag försöker skynda långsamt :) Jag föll ju faktisk till stor del för huset pga lummigheten (insynsskyddet) annars hade jag knappast velat ha innerhörntomt och så "liten" tomt :)

Men vad tror ni om att bygga ut ett litet soldäck och ta bort plattorna (dom hatar jag) + bygga ut vid entren en matchande liten "altan"? Ska försöka hitta ngn bild som visar hur jag tänkt mig. har en granne två hus bort som har samma altan (byggd i samma veva) som har precis det garage vi vill ha... ska tjuvfota ;)

Jag ska ta hem massa örter osv att övervintra här hemma som mamma odlat upp åt mig i sommar, tänkte sätta igång nästa år med sånt själv... + jag skulle vilja ha ngn odling åt dottern... så hon får lära sig lite :) Funderar om man kan bygga en liten odling med timmer-ram (man måste nog näta här, är extremt mkt lösa katter i området)
 
Sv: Vill ni se en DJUNGEL? (trädgården)

Häggspinnmalen har funnits i Piteå i 3 eller 4 år, den klättrar över intilliggande växtlighet också och även upp med husväggar... (nästan alla häggar i stan har tagits ner, har kryllat av "spökträd")

Nu har jag lagt in lite nya bilder sida 2 och 3 i albumet!
http://www.pixbox.se/alb874878
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp