Vill överraska sambon

• Western
  • Trådstartare Trådstartare Soraya
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 282
S

Soraya

Sambon började rida lite smått i hagen när jag var gravid för 2 år sen. 41 år gammal och aldrig ridit innan :)

Förra året fick han egen häst, ett 11-årigt varmblod som gör allt han ber om.

Sambon kan rida med bara grimma och grimskaft och hästen tar inte ett felsteg. Ibland rider de rakt upp i snårigaste ställena i skogen och hästen tvekar inte att göra allt för honom.

Nu har jag köpt honom en westernsadel då den vanliga kändes liten och sambon älskar den.
Det jag nu funderade på är:
Då sambon och hästen funkar så bra ihop och sambon aldrig är rädd för något, så känner jag att det kunde vara kul att de får utveckla sig tillsammans. Vi rider ju bara i skogen och runt sjön här.

Så tänkte se om jag hittar nån westerntränare som kan komma ut.

Hur börjar man?
Vilken sorts tränare ska man ta ut?
Hur svårt är det att lära ett gammalt varmblod + en gammal gubbe nya saker?
Hur kommer man på inriktning?
Båda han och hästen älskar att galoppera i full fart.

Slänger in kort på premiären i westernsadeln :)

28000378.jpg

28000384.jpg

Sv: Vill överraska sambon

Haha, vad kul!
Jag försöker få min pojk (som visserligen bara är hälften så gammal :p) att rida lite. Han tycker western är stencoolt, och min häst är också cool (fjord/island, ser ju rätt unik ut), men där är det tiden som skär sig. Vi bor i vanliga fall 14 mil ifrån varandra pga studier och jobb och träffas bara på helgerna..

Han blev intresserad på allvar av att rida när han följde med mej på min första träning någonsin med hästen. Trots sitt totala ointresse snappade han upp en hel del och testade till och med lite själv hemma någon dag senare. Så jag tror att det bara är att ta en tränare som verkar lyhörd för vad man är ute efter och testa! Jag har ingen inriktning egentligen utan testar det jag tycker är kul och tränaren verkar inte ha något emot det. Hästen innebär visserligen en liten utmaning (oj vilket temperament den ponnyn har!) så bara det kräver en duktig tränare. Tänk inte så mycket på resultat, ha roligt! Kan jag som fattig student träna bara för kul och ändå få enorma resultat så kan alla :p

Ålder ska nog inte vara till några problem, varken för häst eller gubbe. Öppet sinne är enda kravet. Min häst är 14, har varit ridhäst i sju år och lär sig nytt hela tiden. Elva är väl ingen ålder på en häst heller!

Nej vet du vad, testa och se hur det verkar! Jag tycker det låter skitkul!

Med åldern syftade jag mest på gubben :p

Låter kul, ska kolla upp om det finns nån tränare i närheten

Fast det var han när han började rida. Han är 43 nu ! :D

Så länge som han är villig att lära sig ska det nog gå finemang! Män känns i allmänhet som de har lättare att lära sig, även i vuxen ålder, för de tänker och analyserar inte lika mkt som oss, de bara rider och känner!

Försök hitta en tränare som inte är så inriktad på en speciell gren, utan kan lära ut grunderna ordentligt och sätta en bra grund. Om gubben din sedan vill rikta in sig mer på en gren, åk och titta på tävlingar-videos på nätet osv och så får han känna efter vad som passar. Prova hemma och lek massor!

Aj fan då var det värre :p

Nej, jag tycker det låter som en jätterolig idé! Hitta en trevlig tränare och kör igång bara.
Min tränare är inriktad på cutting och reining, så långt ifrån min ponny man kan komma. Vi är ideala för trail, så tränarn ger mig grunderna och jag ger honom trailkunskap. Perfekt! :p Bara man trivs med sin tränare så får han vara inriktad på vad fasen han vill.

Man behöver inte välja inriktning. Man rider allt man tycker är kul och som funkar för hästen. Kul att ni hittat till western.

Superkul! Jag tror inte det är några problem att lära gamla gubbar rida. Min sambo vart ju lite tänd på det där med ridning igen när han var med och titta när vi hade clinic för ett tag sedan. Han red islänningar som ung men nu var ha lite så där att han skullevilja testa rida för tränare.

Så bara vi får råd ska jag köpa en trevlig kugn läromästare åt gubben. :D

Tack för alla svar :)

Frågade om gubben var intresserad av att ta ut tränare, fick några förslag på PM, men han tycker att det är onödigt då han hellre vill att jag lägger pengar på mej själv istället.
Tog mej 2 år att få köpa sadeln till honom, efter 3 felköp till min ponny.
köpte egentligen sadeln till ponnyn men märkte att varmblodet passade den bättre så då blev han övertalad efter att jag hittat min perfekta bomlösa att han skulle ta den istället.

Men jag tycker det skulle vara så kul att se om han gillar det, vilket jag tror.
Kanske till hösten när pengarna rullar in igen.
Jag pluggar ju så är fattig nu på sommaren :p

Det att gubbarna har lättare för ridningen stämmer nog bra.
han är aldrig rädd utan gör det som faller honom in.
T.ex hoppar upp på hästen i hagen och rider utan nåt, vilket jag aldrig skulle få för mej.
Jag ser bara hur farligt allt är och ser bilder hur jag blir ihjälsparkad och fastnar med foten i stigbygeln och släpas under hästen...
Att jag vågar rida överhuvudtaget är ett mirakel :D

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför... 2
Svar
22
· Visningar
4 091
Senast: lirco11
·
Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back... 2
Svar
22
· Visningar
6 278
Senast: Boj
·
Hästhantering Hej! Står lite i ett dilemma ang. min sällskapshäst.. Ska dra historien först: Jag har en häst som jag behövde sällskap till. Letade en... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 197
Senast: Dopy
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 953
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka