VILL RESA BORT var gör man av hästen??

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Lindaslycka
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 24
  • Visningar Visningar 2 501
L

Lindaslycka

Har ett otroligt stort sug att resa bort en längre tid....

Hästen min är inte fullt brukbar ... spatthäst och kan endast promenadridas.... så att låna ut henne som ridhäst är otänkbart.

HUR GÖR MAN DÅ?????

Sv: VILL RESA BORT var gör man av hästen??

Betalar för att ngn ska sköta om henne, stall med full skötsel + hovslagare.

De e otänkbart att betala 5000 :- i månaden nått år för att ha hästen så... ja menade mer nått litet ställe lösdrift eller om man kan låna ut häst som sällskap.... men bet mat o så själv....

Ställer du hästen på lösdrift så måste du ju ändå betala någon för att sköta om henne. Kan du inte låna ut henne som ridhäst och hon med tanke på spatten kräver extra omvårdnad så kan du nog glömma att någon är intresserad av att hålla henne som sällskapshäst när det finns gott om friska varmblod som kostar lite eller ingenting. Jag skulle själv inte ta in en stor häst som sällskapshäst utan isf en mindre ponny som sällskap till mina egna, det är för dyrt att hålla häst för att jag skulle lägga ner en massa jobb på andras.

Ställer du hästen på lösdrift så måste du ju ändå betala någon för att sköta om henne. Kan du inte låna ut henne som ridhäst och hon med tanke på spatten kräver extra omvårdnad så kan du nog glömma att någon är intresserad av att hålla henne som sällskapshäst när det finns gott om friska varmblod som kostar lite eller ingenting. Jag skulle själv inte ta in en stor häst som sällskapshäst utan isf en mindre ponny som sällskap till mina egna, det är för dyrt att hålla häst för att jag skulle lägga ner en massa jobb på andras.

håller med dig....

Lösdrift säger jag. Absolut inte stalla upp en häst som inte ska motioneras dagligen.

Det finns flera lösdrifter med fullskötsel i Sverige. På en lösdrift kan hon motionera och roa sig själv och kommer dessutom troligen att bli mycket bättre i sin spatt. Sålänge någon ser efter henne, ser till att hon skos och ger henne mat och vatten.

Min ena häst står på lösdrift där allt utom ev veterinärvård ingår, dock ordnar ägaren till lösdriften allt detta, har hästen blivit vaccinerad eller dyl läggs kostnaden bara på på månadsfakturan. Och månadskostnaden är inte så farlig (har ju råd med min andra häst också;) ).Det jag menar är att det absolut inte är omöjligt att hitta ett ställe där någon ser efter din häst utan att ta hutlöst betalt.

Har ett otroligt stort sug att resa bort en längre tid....

Hästen min är inte fullt brukbar ... spatthäst och kan endast promenadridas.... så att låna ut henne som ridhäst är otänkbart.

HUR GÖR MAN DÅ?????

Jag väljer att inte resa bort ;)

det är ju det svåra med att ha häst (för vissa iaf)

jag har visserligen haft tur så jag har kunnat åka iväg nån vecka ibland men då har jag haft snälla vänner som ställer upp...

finns det inte typ häst pannsionat som man kan lämna hästen hos
som man kan göra med hundar???
kostar ju lite kanske??

Ifall du är beredd på att pröjsa en slant (beroene på hur länge duä borta) så skicka hästen på spa eller iknande:) Fanns ett utanför kungäv förut, som var med inriktning på simnig, men tror att det är sålt... kostade typ 250 kr dag (vet ej om det ar med eller utan moms).

alla vill inte rida seriöst, så helt omöjligt att låna ut en promenadhäst borde det inte vara. vi har en häst inhyst här hos oss som är i stort sett pensionsmässig, och tjejen som har henne på foder sa nyligen "det är så skönt att ha en häst som man inte alltid måste rida utan bara kan pyssla om när man vill"
du kunde kanske kolla om nån vore intresserad.
vad du än beslutar dig för så lycka till

Jag tränar för en tjej här som är dressyrtränare och domare. Hon har dessutom ett hästpensionat med tillridning/träning för den som önskar. Så om jag åker på sommarsemester en månad kan jag ha hästen hos henne.

Skönt med en person som man känner väl (ridstil, värderingar osv) och som man har förtroende för. Att hon dessutom rider fantastiskt gör inte saken sämre.

Jag skulle nog välja lösdrift där skötsel ingår och så kanske du skulle kunna hitta nån tjej (som kanske rider på ridskola) som skulle bli jätteglad att få några dagar i veckan åka ut och pyssla med den och kanske promenadsrida den lite då och då.

Får man fråga vad du betalar per månad i dagsläget?

ok jag vet inte vad en spatthast ar, men kan hon bli riden?
jag letar efter en promenad hast som jag kan lana tills mina hastar kommer. Bara ngt som kan bli riden pa promenader nagra timmar i veckan, behover inte vara ngt arbete med traning.
var ar hasten? jag har stall plats, och skulle forstas betala for alla utgifter, men kan inte ocksa betala for hasten som hyra.
kat

Man tar pållen som handbagage :idea: :rofl:

Nej, skämt o sido. Hur länge hade du tänkt vara borta?

Är det några veckor kan kanske föräldrar eller vänner ta hand om hästen.

Är det längre tid, typ månader ett upp till ett år hade jag nog antingen sålt hästen eller lämnat ut på foder.........eller nej, jag hade inte åkt bort.
Jag har svårt att sätta mig in i det eftersom jag inte vill åka bort. Kan inte vara utan pållen, han är beroende framkallande:love:

Jag hade såklart tänkt betala mat och hovslagare själv det ända som den andre parten står för är ju omvårdnad och stallplats

Min ena häst står på lösdrift där allt utom ev veterinärvård ingår, dock ordnar ägaren till lösdriften allt detta, har hästen blivit vaccinerad eller dyl läggs kostnaden bara på på månadsfakturan. Och månadskostnaden är inte så farlig (har ju råd med min andra häst också;) ).Det jag menar är att det absolut inte är omöjligt att hitta ett ställe där någon ser efter din häst utan att ta hutlöst betalt.

=) tack ...... var har du hästen och vad kostar de???? Vill gärna ha henne nånstans där de finns bra referenser....

Liknande trådar

Hästhantering Det här är egentligen inget stort, men jag brukar träna en häst för hand. Jag har växt ur henne och kan inte rida henne längre, men...
Svar
11
· Visningar
961
Senast: Edla
·
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag... 2
Svar
22
· Visningar
3 258
Senast: Claraclara
·
Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av... 2
Svar
36
· Visningar
3 105
Senast: Badger
·
Skola & Jobb Om man har mycket resor på jobbet, måste man åka på alla? Har man rätt tacka nej? Kan börja med förtydligande, jag är INTE utbränd... 10 11 12
Svar
231
· Visningar
12 019
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka