Vill springa...

MCP

Trådstartare
... men det vill tydligen inte benen...

Har alltid vari lat, och att motionera har aldrig riktigt tilltalat mig. Dock så har jag alltid tyckt att det ser så skönt ut på något sätt när någon är ute och springer, men för att kunna göra det så krävs ju bl.a. kondition, vilket man inte skaffar sig av att sitta på soffan. Så här på sensommaren började jag ta promenader, lade in några kortare springetapper (verkligen korta, jag menar konditionen var ju på noll). Detta gjorde jag i mina billiga skor och utan sportbehå :bump:

Vartefter blev konditionen lite bättre, skaffade en riktig sportbehå (samma billiga skor), så att jag skulle kunna koncentrera mig bättre på springandet... men då blev benen sjuka. Här i Finland vi det valpsjuka (shin splints), det där när man är ovan och får smärta i smalbenen. Nåja, försökte vila lite, och tänkte att kanske det fungerar bättre om jag sänkte farten och joggade istället, verkade fungera... men då blev jag förkyld. På ca. 1 1/2 vecka var jag då bara ut på en kortare lugn promenad. Vilan och det att jag ätit värkmedicin verkade ha varit bra för benen, för de blev bra under tiden.
Så förra Fredagen när jag kände mig så pass bra att jag vågade anstränga mig så for jag ut på "powerwalk/jogg" tur. Kändes jättebra i benen, och annars också. Så på Söndagen så tänkte jag att jag skulle prova jogga lite längre. Samma denna dag, inte ont, det gick fint, och var så skönt när jag märkte att konditionen nu var så pass bra att jag faktisk orkade en bit, den längsta sammanhängade hittills (ca. 2 och halv km, inga rekordsträckor, men för mig var det stort :D). Måndagen kom, benen kändes fortfarande bra. Så kom Tisdagen, började känna av lite, så jag skippade turen då. Dag för dag blev de sämre, så när jag idag skulle prova jogga lite så var det som att vara tillbaka före förkylningen :(
Känns så surt när jag trodde att jag kommit förbi det där...:arghh:

Efter att ha läst lite så står det att orsaken till smärtan kan bero på ökad intensitet i träningen, byte av underlag, skorna eller benställningen. Är kobent, och mina vrister "faller inåt" så det beror säkert mycket på det, plus det skarpa underlaget (asfalt). Så, nu borde jag ju då kanske gå och köpa nya skor, men har inte riktigt råd, eftersom jag inte tror att det hjälper med vilka skor som helst för att reda upp det här... *suck*

Vad vill jag då med det här... ja, först och främst gnälla antar jag, (kanske även lite pepp så att jag inte ger upp ;)) och så jag vilja ha råd förstås. Hur har ni som haft problem med smärta i skenbenen gjort? Tips och råd mottages tacksamt. Ja, och en till fråga, hur brukar ni som springer göra på vintern när det är halt, har ni speciella dubb-skor, eller går det att bara använda sådana där halkskydd man sätter på skorna?
 
Sv: Vill springa...

Nu kommer du säkert få bra svar här också, men annars finns det ju forum som är helt inriktade på jogg. Där kommer du säkert få massa bra svar. Ett litet tips bara :)
 
Sv: Vill springa...

Först och främst - bra skor är A och O i löpningen!
När det gäller skorna - gå till en professionell butik som kan hjälpa dig prova ut ett riktigt bra par som är anpassade för dina förutsättningar!

Sedan tror jag att du går för fort fram. Att jogga sliter väldigt mycket på senor och leder och du måste ge kroppen möjlighet att bygga upp dessa långsiktigt. Jag skulle börja med styrketräning som komplement till dina promenader och sedan påbörja ett 5k program eller liknande där du under x veckor tränar upp dig i att börja springa.

Ett annat tips jag läst är att du aldrig ska öka med mer än 10% åt gången - dvs du ska inte öka sträckan eller hastigheten med mer än 10% åt gången för att inte slita onödigt mycket på kroppen.

Min egen erfarenhet är att jag har tidigare försökt börja springa flera ggr men fått otaliga benhinneinflammationer, ont i knäna osv vilket gjort att jag aldrig kunnat fortsätta. Förra året bestämde jag mig för att se långsiktigt och sätta som mål att springa 10km. Jag började med att träna längre och längre stunder på crosstrainer, styrketränade, gick ner i vikt (högre vikt sliter på kroppen också) och började sedan med ett 5k program. Började sedan springa med en arbetskamrat - från början runt 3km och sedan ökade vecka för vecka. Nu springer jag 2-3ggr/vecka varav minst ett milpass. Sprang Lidingö Tjejlopp för några veckor sedan och siktar på en tjejklassiker. Har inte haft ont i mina skenben/vader en enda gång sedan jag började.

När det gäller underlag springer jag hellre på asfalt än i joggingspåret. Och vinterlöpning har jag hållt mig ifrån, däremot åker jag längdskidor och tar långpromenader istället om jag inte utnyttjar gymmet.
 
Sv: Vill springa...

Du har gått ut alldeles för hårt.

Här har du ett bra träningsschema för att komma igång. Tänk på att det tar tid att stärka kroppen.

c25k finns som gratisapp till de flesta smartphones.
 
Sv: Vill springa...

Syreupptagning och kondition blir snabbt bättre med träning men styrkan i senor, skelett och leder tar längre tid. Det är viktigt att vila mellan träningspassen, träna inte varje dag. Om du tar det lugnt i början och låter kroppen få bygga upp sig själv ordentligt och återhämta sig mellan passen kommer du förmodligen ha många fina år med löpning framför dig. Däremot om du sliter hårt nu och ökar belastningen för fort får du skador och träningsuppehåll och tråkigheter.

Och så bra skor, som sagt. Skor som passar dig och ditt sätt att springa. Gå någonstans som har löplabb och få hjälp att hitta rätt skor för din benställning.
 
Sv: Vill springa...

Efter att ha läst lite så står det att orsaken till smärtan kan bero på ökad intensitet i träningen, byte av underlag, skorna eller benställningen. Är kobent, och mina vrister "faller inåt" så det beror säkert mycket på det, plus det skarpa underlaget (asfalt). Så, nu borde jag ju då kanske gå och köpa nya skor, men har inte riktigt råd, eftersom jag inte tror att det hjälper med vilka skor som helst för att reda upp det här... *suck*
TA dig råd att köpa ett par bra skor om du ska springa!
Skor med dämpning kan ju vara trevligt och du ska ha pronationsskor (det heter att man pronerar när vristerna faller inåt - oerhört vanligt!) som är förstärkta på insidorna för att minska pronerandet.
Be om hjälp i sportaffären.
Ja, och en till fråga, hur brukar ni som springer göra på vintern när det är halt, har ni speciella dubb-skor, eller går det att bara använda sådana där halkskydd man sätter på skorna?
Jag springer ju inte själv men har friidrottande barn som tränas av idrottslärare som i grunden är löpare. Vi har diskuterat det där med löpning vid halka och det finns ju spikskor som friidrottare använder på kortare distanser (och vid längdhopp mm) och ska man inte springa så långt kan man användda dem som dubbdäck också. Men man brukar kunna få ont i vaderna av att springa längre sträckor med spikskor, så det är nog inte idealiskt.
 
Sv: Vill springa...

Benhinneinflammation som sagt. Det har jag haft min beskärda del av. Några saker att tänka på.
1. Bra skor är jätteviktigt!
2. Undvik asfalt nu när du har fått ont
3. Trappa upp långsamt. Intervaller där du varvar gång och jogg och successivt ökar mängden jogg är bra
4. Spring regelbundet, men inte för ofta. Två-tre dagar/vecka är lagom och inte oftare än varannan dag. Du måste träna för att komma förbi det, det räcker inte att bara vila. Det är okej att träna med lite smärta, bara det inte blir värre eller gör ont hela passet.
5. Styrketräna vaderna. Tåhävningar, gå på tå, gå på hälarna. Stretching av vaderna är bra och brukar dyka upp som första råd men jag vet ingen som stretchat bort benhinneproblem (dvs man måste ta till andra åtgärder också).
6. Håll vaderna varma, använd gärna liniment och/eller knästrumpor med lite kompression efter passen
7. Försök tänka på tekniken, du vill inte landa på hälen (som de flesta motionärer gör) eftersom det påfrestar benhinnorna enormt. Istället ska du sträva efter att föra fram knät och landa på hela foten. Det finns både lektioner att ta och instruktionsfilmer på nätet för den som vill lära om (jag håller på)
8. Undvik hopp och att springa i branta nerförsbackar eftersom krafterna i landningen är dåliga för benhinnorna
 
Sv: Vill springa...

Jag springer ju inte själv men har friidrottande barn som tränas av idrottslärare som i grunden är löpare. Vi har diskuterat det där med löpning vid halka och det finns ju spikskor som friidrottare använder på kortare distanser (och vid längdhopp mm) och ska man inte springa så långt kan man användda dem som dubbdäck också. Men man brukar kunna få ont i vaderna av att springa längre sträckor med spikskor, så det är nog inte idealiskt.

Det finns dubbade "vanliga" springskor, ex. Icebug. Eller så kan man själv dubba ett par springskor, finns kit att köpa för det. Det finns också broddar att fästa på skorna. De ser ut som en gummi"sele" med några broddar som fästs runt häl och tå. Spikarna i friidrottsskorna är inte gjorda för is så jag tror inte de skulle vara någon höjdare för ändamålet.
 
Sv: Vill springa...

Delvist Kl*

Svara alla.
Tackar så mycket för alla svaren. Nu ska jag försöka läsa och ta till mig råden. Jag har ju tyckt att jag gått långsamt fram, har bara varit ut 2-3 ggr i veckan, eftersom jag inte hunnit med mer p.g.a jobb och stall, men tydligen är/var jag mer otränad än jag trott :meh:. Just tidsbrist och det att jag inte är speciellt motionsmotiverad har gjort att jag tyckt att löpning vore bra, bara byta kläder och sedan ut, medan allt som heter gym kräver lite mera, vilket brukar göra att jag till sist tappar intresset. Har alltid försökt vara noggrann med att värma upp minst 5-10 min med att gå raskt, och även "skritta av" ca. 5 min :p
När jag började var jag inte speciellt motiverad att köpa nya skor, visste ju inte om jag bara skulle komma mig ut några gånger och sedan tröttna, men nu börjar det vara så att ska jag komma längre så måste jag väl det :)
Måste försöka hitta pengar till det nu bara, måste även hitta en bra affär som kan hjälpa mig, här på obygden var jag bor så finns de inte i överflöd direkt :p
 
Sv: Vill springa...

Kom att tänka på en sak till. Orsaken till att jag tycker att jag gått überlångsamt fram är den att jag hörde en tränare som rekommenderat nybörjare inom löpning att de skulle börja med att gå 2 min, löpa 5 min, gå 2 min, löpa 5...o.s.v. vilket jag iofs tyckte verkade ganska tufft... men om det är vad man som nybörjare borde klara så var ju jag då mycket försiktig igen (tänkte jag alltså)
 
Sv: Vill springa...

Tycker du har fått många goda råd. Bättre skor (se till att få 30 dagars provtid) och skippa hårt underlag. Det är mer än kondition som ska tränas upp, och asfalt är rätt hårt för kroppen att springa på.

Det är ingen fara att springa på asfalt så länge man är fräsch i kroppen, brukar själv köra över 10 km på asfalt under barmarkstiden och det är ett av mina favoritunderlag, men man måste låta kroppen få en chans att klara av det först.

Vad gäller halkskydd så använder jag "dra på"-dubbar som har dubb på både tådel och häl. Är alldeles för snål och bekväm av mig för att köpa dubbade skor. Sen gråter man inte allt för mycket under den tiden på året då rundan består av is och asfalt till 50-50, och dubben nöts på utav bara den. Har aldrig halkat med dubbarna och kostar kring 160 kr!

Kom att tänka på en sak till. Orsaken till att jag tycker att jag gått überlångsamt fram är den att jag hörde en tränare som rekommenderat nybörjare inom löpning att de skulle börja med att gå 2 min, löpa 5 min, gå 2 min, löpa 5...o.s.v. vilket jag iofs tyckte verkade ganska tufft... men om det är vad man som nybörjare borde klara så var ju jag då mycket försiktig igen (tänkte jag alltså)

Jag tycker det låter som en helt okej plan, och jag tror inte att problemet är hur mycket du har tränat. Utan det är skor och underlag som bråkat. Däremot måste man som sagt variera sig lite. Muskler, skelett, leder och ligament - allt ska hänga med i konditionen. Det är ett långsiktigt arbete.

Enligt runkeeper sprang jag min första uterunda i början av april 2012 (3,3 km på asfalt som resulterade i benhinneinflammation delux), slutet av februari 2013 sprang jag min första hela mil, september 2013 började jag leka över milen och avsevärt förbättra min tid rent generellt. Löpning, styrketräning, viktnedgång... Det tar tiiiid och måste för göra det!
 
Sv: Vill springa...

Tack för ditt svar. Underlaget ja... önskar att jag hade annat än asfalt nära mig, men tyvärr är det det ända som finns (förutom skog, alltså inte skogsstigar, utan ren skog :p) för att komma till första "grusväg" så måste jag ändå gå 1,5 km :meh:. Jag har lekt med tanken att ta bilen någonstans för att hitta bättre vägar, men samtidigt är jag återigen rädd att motivationen kommar att avta då (jag känner mig själv så pass bra, så att jag vet att ju mer invecklat något blir att göra, desto mindre lust får jag att göra det:p)
 
Sv: Vill springa...

En till fråga. Hur vårdar jag nu bäst mina "benhinnor", när de redan blivit sjuka, för att få dem bra igen?
 
Sv: Vill springa...

Jag började för hårt när jag började springa ute i våras. Mina ben var vana med löpband och underlaget blev nog för hårt även om jag aktade mig för asfalt och höll mig till grus/naturstigar. Och kanske, kanske hade jag för bra kondis... tidigare år har liksom konditionen begränsat löpandet rätt effektivt. :D

Testade alla tips jag fick: bäst kändes det med att växelvis spola med varmt och kallt vatten, stretcha framsida och vader ordentligt samt träna styrkan i vaderna. Och helt låta bli att springa på ett bra tag, för att låta det läka ut helt. Jag simmade, cyklade och körde crosstrainer istället.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
9 806
Senast: SiZo
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 127
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 979
Senast: tuaphua
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 547
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp