Bukefalos 28 år!

Vilse i bomlöst-djungeln- Vilken sadel kan passa?

Rhodugune

Trådstartare
Min allroundbomsadel ligger inte bra längre och jag har blivit nyfiken om en bomlössadel kan vara något för min häst.
Fick inga förslag när jag frågade i bomlös-tråden, så nu skapar jag en egen tråd.

Jag har bla hört att bomlöst fungerar bra på runda hästar med liten manke, då de inte glider runt och jag gillar tanken på att sadeln fortfarande passar trots att hästen ändrar en del i form.

Vi behöver en sadel som går att både att rida dressyr och rida ut i, gärna med extra stöd, då min dam är lite av en hoppetossa.
Jag tycker de bomlösa spanska sadlarna är klart snyggast, finns det någon av de sadlarna som skulle kunna passa hennes rygg?

Bomlöst är jag är helt grön på och skulle vilja ha förslag på vilken typ och märke av bomlöst som skulle kunna ligga bra på min tjej, innan jag försöker prova ut en ny sadel.

Det här är rätt nytagna bilder, till min stora glädje har hon gått ned en hel del i vinter, men jag hoppas det går att hitta en sadel som passar även när hon gått ned mer i vikt.









Hoppetossebilder:






Jag hoppas de här bilderna hjälper till att se vilken sadel som skulle kunna passa, men om det behövs bild tex i en annan vinkel så kan jag ta nya.

Kram, Maya
 
Sv: Vilse i bomlöst-djungeln- Vilken sadel kan passa?

Vilken underbar pålle du har!!! Helt enormt go! :love:

Jag har en bomlös Barefoot London som jag tycker är toppen! Som du ser är min pålle oxå lite rund om magen men sadlen ligger stadigt iaf.



url=http://www.pixbox.se/pic29925349]
29925349.jpg
[/url]
 
Sv: Vilse i bomlöst-djungeln- Vilken sadel kan passa?

Tack för tipset, såg inte förens nu att du skrivit i tråden, sadeln ser skön ut att sitta i. :)

Om jag får vara lite jobbig, du har inga bilder på hur den ser ut in under?
När jag kikat runt på sidor som säljer bomlöst, så är det sällan de har bilder på undersidan sadeln och oftast står det bara hur lång anläggningsytan är och inte hur bredd.

Kram, Maya
 
Sv: Vilse i bomlöst-djungeln- Vilken sadel kan passa?

Jag vill också slå ett stort slag för Barefoot London! Har en till min nordis och travare, byter framvalv på den beroende på vem jag ska rida. Otroligt skön och stabil, den känns "trygg" att sitta i. En bekant var ute med en bomlös (nån form av allroundvariant) och provade på nordisen, den bara gled runt. Vet att par till som valt London för att den ligger bra på hästar med rund form :p

Har ingen bra bild när den ligger på nordisen, men här ligger den på travaren iaf:
31549131.jpg
 
Sv: Vilse i bomlöst-djungeln- Vilken sadel kan passa?

Även jag har en Barefoot London som jag är nöjd med :)

Inköpt till och främst använd på fjording, men har också haft den en del på min nuvarande häst (fullblod), har funkat kanon på båda :D

Sen beror det ju lite på vad du är ute efter, Barefoots sadlar är ju av "soffkudde-modell", så det beror på vad man gillar :)
 
Sv: Vilse i bomlöst-djungeln- Vilken sadel kan passa?

Du ville ha bilder på sadlen underifrån. Har tyvärr inte det men jag ska ta. Önskar att jag hade en mobil som man kan fota med och kvickt sätta in bilderna.
Måste fota med min kamera.
 
Sv: Vilse i bomlöst-djungeln- Vilken sadel kan passa?

Det är lugnt, tänkte att jag kunde fråga i alla fall, går det inte så går det inte. :)

En fråga till hur är den sadeln att sida i, med tanke på att din dam ser ut att vara lite breddare över ryggen precis som min tjej är?

Tack igen, Maya
 
Sv: Vilse i bomlöst-djungeln- Vilken sadel kan passa?

Puttar upp denna tråden...

Hur lång är anläggningsytan på London? Har en extremt kortryggad och bredryggad pålle med en anläggningsyta på ca 42 cm.
Kan en London passa henne eller är den för lång...
 
Sv: Vilse i bomlöst-djungeln- Vilken sadel kan passa?

London i minsta storleken, alltså 0, har väl en anläggningsyta på 42-43 cm om jag inte minns fel.
 
Sv: Vilse i bomlöst-djungeln- Vilken sadel kan passa?

Enligt tillverkarens hemsida är en London stl 0 45 cm lång. Men det ligger ju inte vikt längs hela 45 centimetrarna så det borde ju kunna funka längdmässigt ändå.
 
Sv: Vilse i bomlöst-djungeln- Vilken sadel kan passa?

Puttar upp min gamla tråd...

Jag har kikat lite på chezz sadlar, någon som har erfarenhet av dem och dessutom betällt från tyskland?
De har 17.5" sadlar där, som jag behöver och som deras svenska återförsäljare inte har och de är väldigt mycket billigare de också. :D

Kram, Maya
 
Sv: Vilse i bomlöst-djungeln- Vilken sadel kan passa?

Nu har jag bestämt mig, det blir en Chezz Iberico, så snart vindskyddet är klart.

Nu har min kompis också börjat snegla på den sadeln, vad tror ni kan det funka på honom?
Han har mer manke än min dam, så vi vet inte om det skulle gå. :)



Kram, Maya
 

Liknande trådar

Utrustning Okej… Utprovad sadel. Verkar ligga balanserat och vippar inte, i stallgången. Vid rörelse (vid hand) så rör sig sadeln mycket bak, i...
Svar
11
· Visningar
1 707
Senast: caballus
·
Utrustning Jag har läst runt lite i trådarna här och kan konstatera att det är en ganska samstämmig uppfattning att en hoppsadel, precis som en...
Svar
4
· Visningar
2 091
Senast: Aifos
·
Utrustning Har verkligen ingen koll på det här med sadlar så jag provar här. Har precis köpt en d-ponny och fick med en Prestige Golden Star som...
Svar
7
· Visningar
1 233
R
Utrustning Som en fortsättning på min tidigare tråd… Står här med en ny häst, fick tyvärr inte med någon sadel. Testade att rida ca 20 min med min...
Svar
19
· Visningar
1 493
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Oseriös avel 2023
  • Matskålar utan nickel

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp