Sdelfunderingar (igen)

R

Raderad medlem 142449

Som en fortsättning på min tidigare tråd…

Står här med en ny häst, fick tyvärr inte med någon sadel. Testade att rida ca 20 min med min Morris & Nolan och dagen efter upptäckte jag en liten avlång halvmjuk knöl på sidan om manken. Min tränare sa att den kan ha uppkommit pga på sadeln. Så jag vågar inte rida i den sadeln mer.

Har frågat tidigare ägare vilken sadel som har använts på hästen och fick svaret att de har haft en Pessoa Amo MW 17” och en Prestige Paris 37 i bomvidd och 17”. Får inte riktigt ihop det men jag är ingen expert på sadlar. Jag hittar dock ingen av dessa begagnad.

Det finns väldigt få sadelutprovare här i krokarna, vi har tre stycken inom en radie på 30 mil. En är för dyr, en vill inte göra hembesök och den sista svarar varken i telefon eller på mail. Min häst är inte så enkel att lasta och hon är ännu svårare att köra, och jag hade ju behövt en sadel helst igår, så att invänta lyckad lastträning vill jag inte. Annars hade jag ju kunnat åkt till ett ridhus och fått hjälp..

Vågar inte rida barbacka heller..

Men vad har jag för alternativ? Ska jag vänta tills knölen försvinner innan jag ens engagerar mig? Ska jag ta ut en veterinär och gör dom ens något åt knölen?
Ska jag köpa en ny Pessoa Amo för 25.000kr utan att passa in den och hoppas på det bästa?

Jag vet inte alls vilken annan typ av sadel som skulle kunna passa min häst.. Tips?
 
Som en fortsättning på min tidigare tråd…

Står här med en ny häst, fick tyvärr inte med någon sadel. Testade att rida ca 20 min med min Morris & Nolan och dagen efter upptäckte jag en liten avlång halvmjuk knöl på sidan om manken. Min tränare sa att den kan ha uppkommit pga på sadeln. Så jag vågar inte rida i den sadeln mer.

Har frågat tidigare ägare vilken sadel som har använts på hästen och fick svaret att de har haft en Pessoa Amo MW 17” och en Prestige Paris 37 i bomvidd och 17”. Får inte riktigt ihop det men jag är ingen expert på sadlar. Jag hittar dock ingen av dessa begagnad.

Det finns väldigt få sadelutprovare här i krokarna, vi har tre stycken inom en radie på 30 mil. En är för dyr, en vill inte göra hembesök och den sista svarar varken i telefon eller på mail. Min häst är inte så enkel att lasta och hon är ännu svårare att köra, och jag hade ju behövt en sadel helst igår, så att invänta lyckad lastträning vill jag inte. Annars hade jag ju kunnat åkt till ett ridhus och fått hjälp..

Vågar inte rida barbacka heller..

Men vad har jag för alternativ? Ska jag vänta tills knölen försvinner innan jag ens engagerar mig? Ska jag ta ut en veterinär och gör dom ens något åt knölen?
Ska jag köpa en ny Pessoa Amo för 25.000kr utan att passa in den och hoppas på det bästa?

Jag vet inte alls vilken annan typ av sadel som skulle kunna passa min häst.. Tips?
Jag hade absolut inte köpt en ny sadel utan inväntat att knölen försvinner och sedan ta ut en sadelprovare. Om den dyra är bra hade jag tagit den. Under tiden så finns det massor av övningarna att göra från marken.
 
I ditt läge hade jag tagit ut den dyra sadelutprovaren utan tvekan. Efter att knölen försvunnit, vill säga. Det är alldeles för viktigt med rätt sadel för att ta chansa, tycker jag. Och även om sadelutprovaren är dyr, så kan det bli bra mycket dyrare i längden med en sadel som ligger illa.
 
Ta ut sadelprovare och använd vojlock som du skär ett hål för knölen. Kanske en lite tjockare vojlock. Kanske sadelprovaren kan hjälpa dig, det brukar vara praktiska personer. Knölen kan ha kommit pga dåligt uppassad sadel.
 
Jag hade väntat ut försvinnandet av knölen som första förutsättning. Tömkört, löshoppat etc till den är borta.

Tagit ut den dyra sadelutprovaren och meddelat vad hästen fungerat med tidigare.
 
Tack för alla svar! Jag vet inte om den dyra sadelutprovaren är bra. Hon tyckte t ex att jag kunde fortsätta rida i min sadel, trots att den varken passar mig eller hästen. Hon säljer dessutom bara sina egna sadlar, egna märken. Har ingen bra känsla alls där.

Finns det inga andra alternativ? Bomlöst?
 
Tack för alla svar! Jag vet inte om den dyra sadelutprovaren är bra. Hon tyckte t ex att jag kunde fortsätta rida i min sadel, trots att den varken passar mig eller hästen. Hon säljer dessutom bara sina egna sadlar, egna märken. Har ingen bra känsla alls där.

Finns det inga andra alternativ? Bomlöst?
Vilka märken säljer hon då?
Sålänge det är märken som rimligen kan passa hästen så behöver det ju inte vara ngt problem.
 
För mig är det viktigt att en utprovare har många olika märken och typer av sadlar att prova. Det brukar ofta innebära att de även har en hel del begagnat.

Precis så tänker jag också.
 
Angående knölen så sa en bekant att den skulle kunna bero på att jag börjat ge hästen lucern. Vad tror vi om den teorin?
 
Om
Angående knölen så sa en bekant att den skulle kunna bero på att jag börjat ge hästen lucern. Vad tror vi om den teorin?
Om knölen kom direkt efter ridning så är det högst troligt att den beror på sadeln. Jag har stor respekt för alla sår, svullnader, värme, ömhet i sadelläget. Innan du lägger på någon form av sadel skall knölen vara helt borta.
 
Sitt eget. Inget känt. Vill inte hänga ut någon.
Hm, då är det problematiskt.

Jag tänker att de sadlar som hästen hade hos förra ägaren kan ge en hint, men det är inte säkert att de passar hästen idag. Hästens rygg kan ändras otroligt mycket, jag köpte en ny utprovad sadel till min förra häst, den passade i 8 månader. Idag rider jag dressyr i en bomlös men den är också utprovad för att passa mig och hästen.
 
Angående knölen så sa en bekant att den skulle kunna bero på att jag börjat ge hästen lucern. Vad tror vi om den teorin?
Ibland kallas de ju proteinknölar så det kan vara så kanske förmodligen. Lusern innehåller mycket protein. Ett elände när de dyker upp, kan ta lång tid. Helst ska du ju rida barbacka sa man förr. Veterinärerna vet säkert. Det kan vara värt att åtminstone ringa veterinär om det finns några nya rön Som kan hjälpa er.
 
Hm, då är det problematiskt.

Jag tänker att de sadlar som hästen hade hos förra ägaren kan ge en hint, men det är inte säkert att de passar hästen idag. Hästens rygg kan ändras otroligt mycket, jag köpte en ny utprovad sadel till min förra häst, den passade i 8 månader. Idag rider jag dressyr i en bomlös men den är också utprovad för att passa mig och hästen.

Vet inte om ryggen har hunnit ändras så himla mycket på tre veckor. Det vore åtminstone bra att ha en sadel att använda tills jag får hjälp att prova ut en!
 
Om

Om knölen kom direkt efter ridning så är det högst troligt att den beror på sadeln. Jag har stor respekt för alla sår, svullnader, värme, ömhet i sadelläget. Innan du lägger på någon form av sadel skall knölen vara helt borta.

Jag märkte den inte förrän dagen efter faktiskt. Jag håller med dig, lägger inte på någon sadel förrän den är borta.
 
Det finns en uppsjö med filmer om att prova sadel samt att kolla den sadel man har.
Börja med det.
Kolla din sadel om bossorna är ojämna, är din sadel sned, bommer sönder osv.
Morris Nolan har den kilbossor och passar bäst rak rygg ?
Ullstoppad är ett +.
 
Ibland kallas de ju proteinknölar så det kan vara så kanske förmodligen. Lusern innehåller mycket protein. Ett elände när de dyker upp, kan ta lång tid. Helst ska du ju rida barbacka sa man förr. Veterinärerna vet säkert. Det kan vara värt att åtminstone ringa veterinär om det finns några nya rön Som kan hjälpa er.
Fast det beror på vad du jämför med. Jag ger min häst potatisprotein och det innehåller ca 685 gr smrp/kg -jämfört med lucernpellets som ligger på runt 120 gr smrp/ kg.
 
Vet inte om ryggen har hunnit ändras så himla mycket på tre veckor. Det vore åtminstone bra att ha en sadel att använda tills jag får hjälp att prova ut en!
Nej men bara för att dom har haft dessa sadlarna till hästen så innebär det inte att dom faktiskt passar hästen. Jag tycker du ska mäta din häst själv, läsa på om vad för typer av sadlar som kan passa din häst och prova ut själv så du har en som kan passa ok tills du kan få hjälp. Alternativet är att tömköra och longera hästen tills du kan få hjälp.
 

Liknande trådar

Utrustning Är i akut behov av ny sadel till hästen. Har några andar trådar här där jag testar två sadlar, Prestige Michel Robert(34/17 ullstoppad)...
Svar
7
· Visningar
2 295
Senast: Oknytt
·
Utrustning Då jag ska bli hästägare igen behöver jag självklart en ny sadel också (maxpris 20 000). Jag ska självklart ta hjälp av sadelutprovare...
Svar
6
· Visningar
940
Senast: ufot
·
Utrustning Det finns säkert otaliga trådar om sadeltillpassning, utprovade av allehanda experter, men jag funderar på själva marknaden. Av de...
2
Svar
21
· Visningar
3 266
Senast: Lixiigirl
·
Utrustning Någon som vet hur mycket man egentligen kan fylla ut en för vid sadel med en mattespadd med alla ilägg i? En storlek eller mer? Är det...
Svar
8
· Visningar
1 444
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp