Vilse i kattmatsdjungeln!

Sv: Vilse i kattmatsdjungeln!

Jo men det där verkar ju vara en naturlag. Stulen mat är godare än tillåten mat :D.
 
Sv: Vilse i kattmatsdjungeln!

mandalaki skrev:
Jo men det där verkar ju vara en naturlag. Stulen mat är godare än tillåten mat :D.

Visst är det! :D

Sådant som är onyttigt har också en förmåga att vara godare än nyttiga saker. :cool:
 
Sv: Vilse i kattmatsdjungeln!

elsa_carlsson skrev:
mina föräldrars fem (from idag sex) katter får en burk kattmat av valfritt märke, alt. tonfisk, blandat i två portioner havregrynsgröt, uppdelat på två gånger per dag. Plus detta har de fri tillgång till torrfoder (också det av valfritt märke) och vatten, så mitt förslag är att du väljer något som passar dig, dvs dina vanor och din plånbok. är katten tillräckligt hungrig äter den det och efter ett tag tycker den att det är ok, tom gott. varför denna hysteri med "märkesmat"?

Det är inte plånboken som skall styra över vilken mat man ger katterna. Har man inte råd att ge katten bra mat bör man avstå från att ha katt öht. Katten är inte en hund eller en människa och har väldigt annorlunda näringsbehov än människa och hund. Att man har det kärvt under en period i livet och måste byta ner sig i kattmat är en sak, men att skaffa katt med inställningen att de kan äta i princip vad helst är inte en bra utgångspunkt.

Katten är en renodlad köttätare och behöver stora mängder animalier i sin mat. Det är även oerhört viktigt att kostens kalcium/fosforbalans är väl avpassad för katten.

Vägen till god hälsa går genom kosten. Ge bra mat, spara in på veterinärräkningar.
 
Sv: Vilse i kattmatsdjungeln!

hur kommer det sig då att dessa katter har fin päls, är pigga och alerta och i princip aldrig sjuka? ingen av dem har någonsin varit hos veterinären av annan anledning än kastration. jag menar bara att det finns andra vägar att gå. det dyraste är inte alltid det bästa :devil:
 
Sv: Vilse i kattmatsdjungeln!

Jag är övertygad om att det dyraste är det bästa.

Tidigare fick mina katter märkestorrfoder från bl a Royal Canin, Hills och Nutro Choice för några hundra per påse.

Nu får de Mjau våtfoder, 8.90 burken, vilket blir mycket dyrare i längden. Dessutom har jag börjat introducera rått kött på menyn och då kommer det att kosta ännu mer.

Så jag är övertygad om att dyrast är bäst. :devil:
 
Sv: Vilse i kattmatsdjungeln!

elsa_carlsson skrev:
hur kommer det sig då att dessa katter har fin päls, är pigga och alerta och i princip aldrig sjuka? ingen av dem har någonsin varit hos veterinären av annan anledning än kastration. jag menar bara att det finns andra vägar att gå. det dyraste är inte alltid det bästa :devil:

Det finns folk som röker och/eller super livet igenom utan att någonsin drabbas av rök- och/eller alkoholrelaterade sjukdomar också, det gör inte deras livsstil hälsosam :smirk:

Katter är överlevare och kan leva länge på riktigt skräpmat, men optimal hälsa uppnår de knappast. Kan de hålla sig friska? Ja, men det är inget som säger att de inte kan må bättre. ;)

Jag säger inte att priset avgör matens kvalité, men råvarorna påverkar matens kvalité. Ofta finns det dock en stark korrelation mellan fodrets pris och råvarornas kvalité.
 

Liknande trådar

Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
814
Senast: Roheryn
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 189
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 183
Senast: Enya
·
Däggdjur Att skaffa kanin har kommit upp som ett alternativ i vår familj. Vi har tidigare haft flera olika gnagare men är nu intresserade av...
Svar
1
· Visningar
1 051
Senast: Stinaelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp