Vinbärsbuske

Ajda

Trådstartare
Vår vinbärsbuske verkar vara inne på sista versen. Inte ett blad på den, men den bär frukt. Inga jätteklasar direkt.

Kan man klippa ner hela busken efter sommaren och det växer upp nya fräscha ;) grenar till nästa vår? Eller är det helt kört?
 
Sv: Vinbärsbuske

Tja, hos min far har vinbärsbuskarna klippts ner åtskilliga gånger.
Det kommer nytt varje gång.
Eftersom rötterna nu är åtminstone 50 år gamla så verkar det ju fungera.
De ger mycket bär. för några år sedan gav en enda buske nästan 70 liter.
det blir en del bär på fem buskar då.
 
Sv: Vinbärsbuske

Vi har klippt ner våra som fanns på tomten när vi köpte stugan. De är idag kanonfina! Får snygga till dem varje år, vi har sparat nån tjock gren här och där som det varit lite frukt på, och kapat resten. När det kommit upp nya har vi kapat den tjocka. En kapade vi rakt av ett par dm från backen, o den är skitsnygg idag och får massor med bär och blad. Passa på när ni kapar ner dem att gräva ur lite runt dem och blanda matjord med kogödsel (sån färdigbrunnen eller från säck) och kupa upp lite runt basen på busken. Då brukar de skjuta fart som attan :)
 
Sv: Vinbärsbuske

Vinbär är snälla att handskas med. Men naturligtvis tål de inte vad som helst...

Var det min buske skulle jag satsa på att klippa bort de grenar som ser äldst och sämst ut. Går att göra närsomhelst... Men hösten är en bra tid. Spara några grenar bara så att det fortfarande finns växtlighet ovan mark.

Ge gärna lite näring också. Så den har något att bygga nytt av.
 
Sv: Vinbärsbuske

Röda eller svarta?

Röda tål mer hårdhänt hantering och drabbas mer sällan av sjukdomar.

Värt att tänka på är att vinbär bär frukt på andraårskvisten, så klipper ni ner helt blir det två år innan ni får bär.
 
Sv: Vinbärsbuske

Ni har inte rådjur i omgivningarna?

Mina föräldrar glömde grinden öppen en natt och på morgonen kom morsan ut och hittade ett rådjur vid vinbärsbuskarna. Alla bladen var borta!
 
Sv: Vinbärsbuske

Tack alla för tipsen :)

Det är en buske med röda vinbär.

Inget rådjur har ätit upp bladen, grenarna är riktigt gamla och mossiga. Har funnits några få blad under hela vår/sommaren bara.

Vad bra att veta att busken bär frukt andra året. Då ska jag inte kapa riktigt alla grenarna.
 
Sv: Vinbärsbuske

Tack alla för tipsen :)

Det är en buske med röda vinbär.

Inget rådjur har ätit upp bladen, grenarna är riktigt gamla och mossiga. Har funnits några få blad under hela vår/sommaren bara.

Vad bra att veta att busken bär frukt andra året. Då ska jag inte kapa riktigt alla grenarna.

Låter som ett klockrent fall av mild vanskötsel :D

Gamla och mossiga grenar ska bort. Det är bra att titta över buskarna nån gång då och då. Det behöver inte göras varje år men åtminstone nån gång ibland.

Verkar busken alldeles hopplös kan du ju göra avläggare och föda upp nya :idea:
Dvs skotta jord mitt över en gren. På ett år eller så har den fått rötter och kan grävas av och planteras för sig själv.
 
Sv: Vinbärsbuske

Jag har fått lära mig att ett bra sätt att kraftigt föryngra en vinbärsbuske utan att bli helt utan bär något år är att klippa bort ca 1/4-1/3 av de gamla grenarna och spara resten för att få bär på dem nästa sommar. Efter nästa sommar, när den hunnit skjuta nya grenar, klipper man bort ungefär lika mycket till av de gamla grenarna o s v.

Man ska undvika att klippa dem på våren - för då är det risk att alla bärämnen ramlar av och då blir det inga bär det året...
 
Sv: Vinbärsbuske

Min ena häst har ätit upp min vinbärsbuske flera år i rad och den har alltid kommit tillbaka... Men efter vintern iår har den inte burit några bär... Vi får se. Jag tänkte stänga av denna delen av hagen iår så nästa år kanske jag har bär där igen :) Busken är betydligt finare nu iaf :)
 
Sv: Vinbärsbuske

Hej!

Vi har 12 buskar på vår gård, svarta, vita och röda. Förra hösten jämnade vi alla med marken. De har alla tagit sig enormt bra (men de bär inga bär i år då).

De var väldigt gamla, stora och risiga innan efter år av misskötsel :crazy: men de bar väldigt mycket bär ändå. Kände dock, att som nybliven mamma, energin inte fanns för att rensa och "dutta" med stora buskar. Att klippa ner dem helt kändes enklare :) Helt OK med ett bärfritt år också då det är mer än full fart på junior...
 
Sv: Vinbärsbuske

Om de är friska är det bara att klippa ner dem eller gallra ur de tjockaste grenarna. Men om de har tendenser till mjöldagg och andra sjukdomar så är det bättre att byta till nya buskar som är mer motståndskraftiga, de säljs under beteckningen E-planta.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 331
Senast: Hazel
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 931
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 034
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
9
· Visningar
1 309

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp