Vindskydd.

S

Sudd

har lite funderingar att bygga ett vindskydd i hagen i vår när hästen är på bete..Men vi har små rasthagar till vinerhagar och jag vill inte ta upp fööör mycket plats av den, samt att det är helt öppet och han har inget träd att gå under så jag känner att ett regn/vindskydd skulle kunna vara bra.
Vad har ni för erfarenheter av små hagar och vindskydd..? använder hästen det ? och hur skulle man bygga i så fall?
Vi har "bra" hörn i hagarna så jag tänkte utnyttja ett av dom, det närmast grinden.
Men hur stor bör den vara ? det är bara 1 häst det gäller.

:confused:
 
Behovet av regn/vind-skydd är en skrivbordsprodukt (OK för undantag) enligt min erfarenhet.
Våra hästar har en stor, fin, halmad box att gå in i. När gör dom det?
När det är regnigt, blåsigt och/eller kallt? Nänä, då står dom med bakarna mot vinden och väntar ut busvädret.
Nej, det enda dom använder boxen till, är som toa. In, göra ifrån sig, och så ut igen.
Hö får dom ute.
Funderar på att lägga ut en halmhög i ett hörn och se om dom flyttar toabesöken dit. Isf går dom väl aldrig in i boxen.

LIA
 
Nä, det är väl det som är så svårt att veta, om dom använder den eller ej..hade även tänkt det för skydd för solen när det är sommar och varmt.
I somras gjorde han illa sig och var konvalecent i 1 månad, så jag fick inte ha honom i stor hage på betet, så det fick bli den lilla rasthagen hemma på gården. Och när det var så himla varmt så fick han nästan värmeslag en gång..fast vi tog in dom tidigt och släppte ut dom igen senare på kvällen...Våra hästar äter oftast både morgon, lunch och em hö ute, vet inte om det skulle funka att man alltid lägger höet i vindskyddet ..???!!
Gärna fler synpunkter,,tack. !
 
har han inga träd eller annat skydd mot sol och insekter på sommaren så blir han nog glad över ett vindskydd :) Sommaren brukar vara den tid då hästarna verkligen använder vindskydden.
 
På sommarbetet har dom skog som skydd så då är det helt okey, det är bara då dom går i rasthagarna hemma på gården som dom inte har något skydd alls.
Men om man ska göra ett vindskydd för 1 häst, hur stort ska det vara ??? Funderade även på om man skulle göra något slags fönster på den så han ser ut även om han står i skyddet. Något med hårdplast och galler för..!?!?
 
Vi har viindskydd i alla våra året-runt hagar, de är i ett hörn nära grinden. Ca 3*3 m tror jag. Funkar bra. Hästen får alltså 2 "hela" sidor och 2 "öppna"
 
Ja, just det...vad smart ! hade inte tänkt på att man kanske endast behöver ha 2 sidor, jag hade hela tiden sett framför mig 2. Men hur har ni gjort taket och bärande reglar.?
Du har ingen bild o skicka ????
 
Har tyvärr ingen bild...
Reglar å sånt vet jag inte :cool:, däremot så hålls allting uppe av de 2 "hela" sidorna, plus att det i det "fria" hörnet finns en påle som går upp hela vägen som stöttar upp taket... om du förstår?
 
Sommartid? Aha, då blir det annat! ;)
Solen bryr dom sig inte så mycket om, men se alla blodsugande, hästätande insekter!!! Ett skydd då mottages säkert med största tacksamhet.

Hur du skall göra det, beror mycket på din häst. Är den lugn, tycker det är OK med små utrymmen, lämnar "huset ifred" mm? Bygg isf en liten box, c:a 2-3 m i fyrkant, högt i tak, så att han kan vända sig därinne. Inga fönster, men däremot en luftspringa i överkant. Måla insidan svart.

Varför nu detta? Jo, min häst är mycket känslig för bromsar etc. Hon kommer i full fart för att få hjälp, när dom sitter på ryggen eller i ljumskarna m fl ställen, så hon inte kommer åt dom själv. Hon går ofta lös, och när bromsplågan är som värst, går hon in i garaget. Glömmer vi att ta ut bilarna, så tränger hon sig in emellan. Tur att backspeglarna ger vika. :) Därinne kan hon sedan stå i timmar.

Förklaring: Ohyran flyger inte gärna in i ett mörkt utrymme! Även med större delen av en sida öppen, blir det för skumt. Har du däremot bara 2 väggar, tror jag inte att det blir så mycket skydd mot ohyran.

Vindskydd? Skrivbordet igen!

LIA
 
:)

Jag håller med dig. VÅra är precis likadana. Vinsdkydden används som toaletter, det har visserligen hänt vid enstaka tillfällen att jag sett dem ligga i vindskydded, men INTE när det varit busväder - då ställer de sig med baken mot vinden.

Tänk att istället för att studera hästarna så tänker vi att de fungerar som vi gör !
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 939
Senast: Stereo
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 714
Senast: anna_panna
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 152
Senast: super
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 944

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp